קבוצת אלון בוחנת לגייס עד 200 מ' ש' ולהפוך לציבורית

לאחר מכן, בכוונת הקבוצה לפרוס מחדש את תשלומי האג"ח שלה ולפצלם לשתי סדרות חדשות ■ הציעה את התוכנית לנציגות האג"ח, בסיוע דיסקונט חיתום ■ קבוצת אלון: "החברה נמצאת בדיאלוג עם נציגות האג"ח והנאמן, ובין השאר נבחנת הצעת ההנפקה"

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

קבוצת אלון הפרטית, שבבעלות עו"ד שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים, בוחנת הנפקת מניות לציבור והפיכתה לחברה ציבורית, כחלק מהסדר חוב שני בהיקף של כ-1.9 מיליארד שקל. ל"גלובס" נודע כי הקבוצה, שבניהול אביגדור קפלן, מקדמת בימים אלה הליך של הכנת תשקיף לשם הנפקת מניותיה בבורסה, על מנת לגייס מהציבור כ-150-200 מיליון שקל. בהמשך, בכוונת הקבוצה לפרוס מחדש את תשלומי האג"ח שלה באמצעות שתי סדרות חדשות. את מהלך ההנפקה מוביל צחי סולטן, יו"ר דיסקונט חיתום.

מקבוצת אלון נמסר בתגובה כי "החברה נמצאת בדיאלוג עם נציגות בעלי האג"ח והנאמן. בין השאר נבחנת עימם ההצעה להנפקה, ובשלב זה אין לחברה מה להוסיף בעניין".

נושא ההנפקה הוצע לאחרונה לנציגות מחזיקי האג"ח של אלון, שטרם השיבו להצעה. מחזיק אג"ח אמר היום ל"גלובס" כי "לא בטוח שזה מעשי". קבוצת אלון, נזכיר, נקלעה בשנים האחרונות לסחרור פיננסי אדיר כמעט בכל קומה בפירמידת ההחזקות שלה (אלון רבוע כחול, רשת מגה), ובעצמה כבר נדרשה להסדר חוב בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקל.

ככל הידוע, התוכנית של קבוצת אלון ודיסקונט חיתום הינה להנפיק מניות לציבור עוד השנה, כנראה בחודש ספטמבר, על פי תוצאות הרבעון הראשון של 2016. בשלב זה עדיין לא מדובר על שווי חברה להנפקה. על פי התכנון, אם וכאשר תושלם ההנפקה, תשתמש הקבוצה בכספיה, יחד עם 350 מיליון שקל במזומן שיש בקופתה כיום, לפירעון מיידי של כשליש מהאג"ח שלה, ויתרת החוב תיפרס מחדש.

אז תיוותר החברה עם חוב של כ-1.25 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, שיפוצל לשתי סדרות חדשות. האחת, בהיקף של כ-600-650 מיליון שקל, תהיה סדרה קצרה על פי לוח הסילוקין הנוכחי של אג"ח החברה. השנייה, בהיקף דומה, תהיה סדרה ארוכה שתשולם בשנים 2025-2029.

על פי התוכנית שמקדמת החברה בימים אלה, הסדרה הארוכה החדשה כאמור תגובה בביטחונות למול מניות הקבוצה באלון גז, שנמנית עם המחזיקות בתגלית הגז תמר. למחזיקי הסדרה הקצרה החדשה כאמור תינתן קדימות ביחס לנכסי הקבוצה שימומשו בעתיד, מהטעם שכל מכירה של נכסים שתבצע הקבוצה תרד מהקרן של הסדרה הקצרה.

"הנפקה ופריסת החוב - win-win"

את ההצעה להסדר חוב כאמור הציגה לנציגות האג"ח דיסקונט חיתום, בראשות סולטן, שם מסבירים היום כי "יש פה סיטואציה של חברה עם חוב ענק, עם נכסים מאוד טובים ועם תזרים חזק מהחברות שבבעלותה. הליך של הנפקת מניות ופריסת החוב מחדש יהיה win-win. זה ייתן לחברה כמה שנים טובות לשפר את מצב החזקותיה - בעיקר את ההחזקות בארה"ב, שהשווי שלהן די בשפל כיום".

לתפיסת קבוצת אלון ויועציה, לחברה יש קושי נוכחי ביחס לחוב במונחי ה-NAV (ערך נכסי נקי), שלפי שווי השוק עומד כיום על רמה שלילית של כ-100-200 מיליון שקל. למול זאת, גורסים בחברה, לאלון שווי כלכלי נאה שנסמך על תזרים מזומנים חזק של החברות שבקבוצה - כ-80-100 מיליון שקל לשנה.

בסביבת הקבוצה טוענים כי אלון גז מניבה לחברה האם תזרים של כ-50-60 מיליון שקל לשנה, כשחברת דלק US (בה מחזיקה קבוצת אלון מניות לאחר שמכרה לה את החזקותיה באלון USA) מניבה לה דיבידנד של כ-3-4 מיליון דולר בשנה.

נוסף על כך, צוין, לחברה תזרים של כ-10-15 מיליון שקל לשנה גם מזכיינית כביש 6 דרך ארץ, כשבנוסף יש לה מניות בחברת הדלק דור אלון, אשר זמינות למכירה.

קבוצת אלון נמצאת בבעלות חברת ביילסול (52%) שבשליטת שרגא בירן (80%, כשהיתרה בידי דודי ויסמן, שהודח מניהול הקבוצה), והקיבוצים (48%). הקבוצה מחזיקה עדיין בשליטה בחברות אלון רבוע כחול  (בעלת רשת המזון מגה שנמצאת בניהולו של נאמן, תחנות הדלק דור-אלון, חברת רבוע נדל"ן ורשת חנויות כלי הבית נעמן), אלון חיפושי גז  (המחזיקה ב-4% ממאגר הגז תמר), וכן ב-9.5% ממניות חברת הזיקוק האמריקאית דלק US, שמניותיה נסחרות בניו-יורק.

כך, קידום התוכנית החדשה של קבוצת אלון הפרטית תלויה בהשלמת ההליך למכירת מניות השליטה (72.7%) בחברה הבת אלון רבוע כחול לידי מוטי בן משה. אלון רבוע כחול סיימה את 2015 עם הערת "עסק חי" והפסד שנתי עצום של 1.27 מיליארד שקל. לא רק זאת: בסוף 2015 היו בקופת החברה מזומנים בשווי של 113 מיליון שקל, שמאז כבר קטנו מהותית, מאחר שחברת ההחזקות ממשיכה בתשלומי הריבית לבנקים ולמחזיקי האג"ח, וכן נדרשת לשלם לספקים תמורת תווי הקנייה שהנפיקה בעבר, ושנפרעים על ידי הציבור.

לפי ההסכם שנחתם בין הצדדים, אמור בן משה לשלם לקבוצת אלון 115 מיליון שקל תמורת מניות השליטה, במקביל לחתימה על הסדר חוב עם נושי אלון רבוע כחול, שיכלול הזרמה של 900 מיליון שקל ישירות לקופתה לצורך תשלומים לנושים. השלמתה של עסקה זאת מתעכבת כבר שבועות רבים, בעקבות תביעות בהיקף של מאות מיליוני שקלים שהגישו נאמני מגה כנגד אלון רבוע כחול, וסירובם למכור את הרשת לבן משה תמורת כ-200 מיליון שקל וביטול כל התביעות.

לפני הפסח הקציב ביהמ"ש המחוזי מרכז-לוד שבועיים לשני הצדדים לנסות ולהגיע להסכמות ביניהם, אך בעוד שתקופה זו אמורה להסתיים ביום חמישי הקרוב, לפי שעה טרם דיווחו הצדדים על הסכמות ביניהם. נאמני מגה אף פנו בתחילת השבוע לביהמ"ש בבקשה להאריך את תקופת הקפאת ההליכים של הרשת עד לסוף חודש יולי.