כבש את מנהטן: אימפריית הנדל"ן הסודית של עופר ירדני

במשך 30 שנה רכש עופר ירדני נכסים במנהטן, השביח אותם, השכיר אותם והפך את חברת סטונהנג' שלו לאחת מהשחקניות הגדולות והחשובות בשוק הנדל"ן של ניו-יורק ■ לאחרונה צץ שמו ב"מסמכי פנמה" ■ פרופיל G

מנהטן / צילום: רויטרס
מנהטן / צילום: רויטרס

בין שלל השמות שנחשפו בהדלפת "מסמכי פנמה" - שהראתה שימוש במקלטי מס מצד אילי הון, מדינאים ומפורסמים (למשל, ולדימיר פוטין, בשאר אל-אסד, ליאו מסי ואחרים) - הגיח, בלי יותר מדי פרטים, גם השם עופר ירדני. לישראלים השם הזה אולי לא אומר הרבה אבל בביצת הנדל"ן של מנהטן הוא מוכר היטב: מדובר בישראלי לשעבר, שהגיע לניו-יורק לפני 30 שנה והקים אימפריה המחזיקה כיום בנכסים במנהטן בהיקף של כ-3 מיליארד דולר.

על-פי פרסומים שונים, שמו של ירדני נקשר למסמכי פנמה דרך היהלומן עצמון לוי, חבר ילדות של ירדני ומי שהיה אחד ממשקיעיו בתחילת דרכו. על-פי המסמכים, לוי הקים ב-2002 חברה בשם "משושה" באחד ממקלטי המס.

באתר Realty Today נטען כי על-פי המסמכים, חברת הנדל"ן סטונהנג' של ירדני שימשה "כגורם מתווך" בזמן ההקמה של חברת משושה, ושצוינה כ"לקוח עוגן" שלה. מעבר לשני המשפטים האלה, אין ב-Realty Today ובפרסומים אחרים שום הסבר נוסף על הקשר בין שתי החברות, וגם לא ברור מה בדיוק עושה "משושה" מעבר לעובדת היותה חברת אוף-שור. גורם מומחה בתחום המסים מסביר שברוב המקרים, משמעות הביטוי "גורם מתווך" היא חברה המחזיקה כספים עבור חברה אחרת, אך לא ניתן לדעת זאת בבירור מהפרסומים סביב מסמכי פנמה.

לוי הגיב לטענה הזו בגלובס לפני כשבועיים: "כל החברות האלה מדווחות למס הכנסה", אמר. "יש כאלה שצריכים לחשוש, לי אין מה לחשוש, הכול מדווח והכול ידוע".

 

בסביבתו של ירדני אמרו השבוע ל-G כי "סטונהנג' פרטנרס היא חברה אמריקאית שבסיסה בניו-יורק ומאוגדת בארצות-הברית, וכך גם החברות-הבנות שלה; למי מהן או לירדני באופן אישי, לא הייתה מעולם פעילות בפנמה או בכל מדינה אחרת מחוץ לארצות-הברית, וגם לא חשבון בנק או השקעה מכל סוג שהוא".

ירדני עצמו לא מתראיין ולא פשוט היה למצוא אנשים שיספרו עליו. אנשים שנחשבים לחבריו - כמו אבי פישר, יו"ר ומנכ"ל כלל תעשיות, ודן טהורי, שותפו לשעבר של נוחי דנקנר בבית ההשקעות כלל-טהורי - סירבו לדבר. גם אנשי נדל"ן ישראליים לשעבר בחו"ל לא ששו לשתף פעולה. הנה ניסיון לשפוך אור על האדם ועל פועלו.

 

הנכסים של ירדני במנהטן רשימה חלקית
 הנכסים של ירדני במנהטן רשימה חלקית