הולכים בעקבות ג'יין: השבוע זה יקרה בטורונטו, וינה, בת-ים וערים אחרות

ניסן אלמוג, מתכנן ערים ויזם חברתי: "אנשים רוצים להיות תיירים בעיר של עצמם, והפורמט מביא אותם לפעולה ומאפשר להם ליצור בתוכו"

זה עומד לקרות בערים שונות, בארצות שונות, ביבשות שונות: בסוף השבוע הבא, 8-7 במאי, יצאו המוני אנשים לחגוג את המרחב העירוני שלהם ולראות מקומות מוכרים היטב מזוויות חדשות, לא מוכרות. זה קורה בטורונטו ובשיקגו, בווינה ובאמסטרדם, בבייג'ין ובראשון לציון, וגם בבת-ים, בבאר-שבע, בערערה ובחיפה ובעוד כ-20 ערים ברחבי הארץ. בכולן יישמרו אותם כללים: הסיורים יהיו פתוחים לכל אדם ללא אפליה, יתקיימו בחינם ויועברו על-ידי מתנדבים בנושאים הקרובים ללבם.

הליכות ג'יין הוא אירוע בינלאומי המתרחש ברחבי העולם לזכרה של ג'יין ג'ייקובס (2006-1916), כותבת ופעילה חברתית אמריקאית, שמוכרת כאחת הדמויות המשפיעות ביותר על החשיבה ועל התיאוריה של עירוניות ושל תכנון ערים. לג'ייקובס יום הולדת 100, ואף שהיא כבר לא בינינו, רוחה האיתנה, השקפתה המפוכחת וחזונה העירוני הצליחו להטביע חותם עולמי - וגם במחוזותינו.

ג'ייקובס האמינה בכל לבה בחשיבות של חיבור הפרט לסביבתו העירונית, ותרומתה למרחב העירוני והקהילתי הותירה מורשת שדרשה, בעיני מכריה, חבריה והקולגות שלה סוג של הנצחה התואמת את גישתה הייחודית. בשנת 2007, שנה אחרי מותה (בגיל 90), הם התאגדו בטורונטו, שם חיה, והחלו ביוזמה של הליכות עירוניות שאפשרו לתושבים לגעת בסביבתם ובאנשים החיים בקהילה תוך כדי צעידה.

המטרה הייתה לייצר שינוי, שכן החוויה האישית, אבל גם הקולקטיבית, אפשרה לאותם חברים בקהילה לגלות את המורכבות העירונית והסביבתית שבה הם חיים ולהגיב אליה. "יום ג'יין ג'ייקובס", כפי שכונה המיזם הראשון, כלל טיולים, הליכות שכונתיות, רכיבות אופניים ועוד, בהדרכת תושבים מקומיים, שיש להם עניין בשכונה שבה הם חיים, עובדים ומסתובבים, ומציגים את השקפתם על התרבות המקומית, על ההיסטוריה החברתית ועל נושאי תכנון ואדריכלות.

וזה הצליח. לאירוע הראשון נרתמו 27 מדריכים מתנדבים שהובילו סיורים. שנתיים אחרי כן חצה המיזם את גבולות קנדה לארצות הברית השכנה, ומשם יצא לעולם. לישראל הגיע הרעיון ב-2011. בתחילה בתל-אביב, אחר כך התרחבו גם לחיפה ולירושלים, ובהמשך הצטרפו גם ערים נוספות.

היישום המוצלח ביותר של ההליכות הוא באמצעות 'הליכות שיחה', שבהן תוך כדי סיור מתפתח דיון. ג'ייקובס האמינה שהמקומיים מבינים הכי טוב איך עובדת השכונה שלהם ומה נדרש כדי לחזק אותה ולשפר אותה, ובדרכה גם גישרה בין פרטים בעלי עניין משותף. משמרי דרכה דבקים בהליכה רגלית מסיבות סביבתיות, אבל גם כבילוי המשפר קהילתיות ובריאות. התוצאה היא מגוון הליכות שמובילים תושבים האוהבים את העיר שבה הם חיים, ויש בהם מגוון של דתיים וחילוניים, צעירים ומבוגרים, וכמובן יהודים וערבים, אבל גם אדריכלים, אמנים, אנשי רוח וחוקרים שונים. דרך ההליכה המשותפת הם מציעים מבט חדש על המרחב העירוני ועל החוויות בעיר תוך שיתוף של ידע ודיון פתוח. המשתתפים עצמם אינם פסיביים, להפך - הם מוזמנים לבקר, להוסיף, להשתעשע ולתת פרשנות יצירתית משלהם.

מטרת הליכות ג'יין היא לספר את הסיפור האחר, הלא כתוב - לעתים אף הלא מדובר - של העיר. בערד, למשל, פועלת קבוצת נשים "הקשת בערד", שמבקשת לקדם תרבות, אמנות, וחיי חברה וקהילה בעיר, וההליכות הן אירוע שיא לחשיפת פעילותן. ברהט נעזרו המארגנים בסדנה של מרכז מנדל למנהיגות בנגב, ובעקבותיה יצרו סיור של הליכות בהקשר החברתי בשוק המקומי. בדימונה ידריכו תלמידי תיכון מקהילת העברים הליכה בשכונה שתספר את סיפורם. באשדוד תהיה הליכה בים. בירוחם סיור עם הסיפור המקומי דרך עצים לשימור. בתל-אביב תתקיים הליכה בין בתי כנסת נטושים באזור אלנבי ולילינבלום. בראשון לציון ילכו באזור ההיסטורי של העיר בעקבות העלייה השנייה. בירושלים, בשכונת קטמון, יתקיימו שלוש הליכות שכל אחת תציג פן אחר של השכונה, וכן תתקיים גם "הליכת ספקטרום" מעניינת, שרואה בהליכה פעולה אמנותית, מעשה של יצירה משותפת שדומה למופע. בהליכה זו ישתתפו חברי קבוצת "פריזמה" בתלבושת אלמונית צבעונית אחידה, ויהוו מיצג אנושי חי. ויש עוד שלל הליכות מרתקות בנושאים חמים או צבעוניים, והקהל מוזמן להצטרף ולומר את דברו.

ניסן אלמוג, מתכנן ערים ויזם חברתי, הוא גם אמן בינתחומי שיוצר פרויקטים מרובי משתתפים.כשגילה את ההליכות ב-2010 התחבר למיזם וראה בו פוטנציאל לפרויקט נוסף. היוזמה החתרנית והרדיקלית, שנולדה בדירת סטודנטים, הייתה לבקר היבטים שונים הקשורים למערכת התכנון בתל-אביב, והוא היה מופתע מהאהדה שצברו ההליכות הראשונות ומהתגובות. "אנשים רוצים להיות תיירים בעיר של עצמם, והפורמט מביא אותם לפעולה ומאפשר להם ליצור בתוכו. היום זה פרויקט חוצה תרבויות וערים". ומי מגיע? לדברי אלמוג, מקומיים רבים, אבל גם תושבים מהשכונות הסמוכות ואפילו מחוץ לעיר, וגם תיירים.

הסיורים מתקיימים ב-7-4 במאי וללא תשלום, כעיקרון. את תוכנית הסיורים ניתן למצוא בפייסבוק (Jane's Walk Israel) או באתר: www.janeswalk.co.il