שרגא ברוש: "המשק ניצב בפני גל פיטורים גדול"

נשיא התאחדות התעשיינים הזהיר כי הפיטורים בחברת אינטל הם רק קצה הקרחון ■ "אומרים שאנחנו מדינת 'היי-טק', אבל הפיטורים היו בכל ענפי התעשייה" ■ לפי ניתוח של התאחדות התעשיינים, אם המגזר הציבורי לא היה קולט עובדים שפוטרו, האבטלה בישראל הייתה עומדת על 8%

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מספק תחזית פסימית במיוחד לגבי שוק העבודה בישראל. הוא טוען כי הפיטורים בחברת אינטל הם רק ההתחלה וכי המשק ניצב בפני "גל פיטורים גדול". "אומרים שאנחנו מדינת 'היי-טק', אבל הפיטורים היו בכל ענפי התעשייה וגם בגל הפיטורים הקרוב שאני צופה", אמר ברוש בכנס של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה.

לפי נתונים שפרסמה התאחדות התעשיינים, מתחילת 2015 פוטרו בענף התעשייה כ-2,225 עובדים. מדובר בקצב של כ-0.5% ממצבת העובדים בתעשייה. פיטורים אלה אפיינו בעיקר את ענפי ההיי-טק, כגון הרכיבים האלקטרוניים (1,205 עובדים שפוטרו), ענף הציוד האלקטרוני לצריכה ותקשורת (כ- 865 עובדים שפוטרו), ענף הציוד החשמלי (כ- 835 עובדים שפוטרו) וענף המכונות והציוד (כ- 785 עובדים שפוטרו).

למעשה, לפי ניתוח שערכה התאחדות התעשיינים, אם המגזר הציבורי לא היה קולט עובדים חדשים רבים ו-"מתנפח" באופן לא פרופורציונלי לאוכלוסייה, האבטלה בישראל הייתה עומדת על 8%.

 ברוש הוסיף ואמר בכנס כי "מדינת ישראל אמורה ליצור כל שנה 150 אלף מקומות עבודה חדשים, אבל כשהייצור יורד והיצוא יורד, לאן הולכים כל העובדים? הם הולכים למגזר הציבורי. המגזר הציבורי ימשיך בזמן הקרוב להתנפח ולהתנפח עד שבסוף הוא יתפוצץ", לדבריו.

נשיא התאחדות התעשיינים טען עוד כי אחת הסיבות להצטמצמות הפעילות התעשייתית בישראל, היא גם התנאים המצוינים שמציעות מדינות אחרות לחברות, המטרה שיקימו בתחומן מפעלים חדשים. "כל המדינות רוצות לחבק את החברות הישראליות, רק שנעבור אליהן. זו מגמה שאותי כתעשיין ישראלי מאוד מדאיגה. זה תהליך שכבר התחיל ולא ידוע מתי זה ייגמר וכולנו יודעים שמפעל שכבר עשה את הצעד והקים מפעל בחו"ל, יקים גם את המפעל השני שלו בחו"ל ולא בארץ".

ברוש סיכם ואמר כי "הדרך היחידה לשינוי המצב והעלאת קצב הצמיחה היא שהממשלה, ובפרט משרד האוצר ומשרד הכלכלה והתעשייה, יבינו שיש להזרים הרבה יותר משאבים לעידוד הצמיחה והפריון. אפשר וניתן לעשות הרבה יותר, החל מסיוע בהשקעות, הכשרה טכנולוגית נרחבת וכלה בפיתוח שווקים חדשים ליצוא".