מתיחות בין אסם לשופרסל על רקע קיפוח במבצעים למותג נסטי

בעוד רשתות אחרות קיבלו מחיר מבצע על נסטי לפני פסח, באסם סירבו להציע מבצע לשופרסל, ולכן ברשת שקלו לצמצם את מקומו של המותג על המדפים ■ בשופרסל ובאסם מכחישים: אין סכסוך מסחרי ■ מכירות נסטי ירדו ב-16% מתחילת השנה

מתיחות מסחרית חדשה בין קבוצת אסם לרשת שופרסל חושפת את הקשיים של קבוצת אסם בפעילותה עם המותג נסטי. לפני פסח החל המותג נסטי להימכר במבצעים אטרקטיביים בחלק מרשתות השיווק - אך לא בשופרסל. בחלק מהמקרים נמכרו 3 בקבוקי ליטר וחצי של נסטי ב-10 שקלים, ובמקומות אחרים נמכר המותג תמורת 4 שקלים לבקבוק של ליטר וחצי. בשופרסל צפו מהצד והבינו כי אסם מקפחת אותם במבצעים שהיא מציעה לרשתות השיווק האחרות, וכתוצאה מכך מחיר המותג ברשת היה גבוה משמעותית.

בשופרסל דרשו מאסם לקבל מבצע שיאפשר להם למכור את נסטי ב-3.6 שקלים לבקבוק, אך באסם סירבו, ובשופרסל הודיעו כי לא יציעו מבצע על המותג ואף שקלו לצמצם את מקומו על המדף. בשופרסל ובאסם מכחישים את קיומו של סכסוך מסחרי.

נסטי היה בעבר מותג משותף לחברות הבינלאומיות קוקה-קולה ונסטלה, ולכן גם פעילות הייצור והשיווק של המותג בישראל התנהלה במשותף על-ידי החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) וקבוצת אסם-נסטלה. ואולם, בעקבות החלטת שתי הענקיות הבינלאומיות להפריד את השותפות על המותג בעולם, הופרדה השותפות גם בישראל.

נסטלה יצאה מהשותפות עם הזכויות על שם המותג "נסטי", ואילו קוקה-קולה יצאה ממנה עם הזכויות על המוצר. עוד בטרם הסתיימה השותפות באופן רשמי, השיקה קוקה-קולה ישראל את המותג פיוז טי. אסם כלל לא הייתה ערוכה לצאת לשוק באותו שלב. היא חזרה אליו רק לאחר כמה חודשים - ואחרי שקוקה-קולה ישראל החדירה בהצלחה את המותג פיוז טי.

נראה כי אסם מציעה מבצעי מכירה בניסיון להתגבר על איבוד נתח השוק שלה בקטגוריית התה הקר. מנתוני סטורנקסט שהגיעו ל"גלובס" עולה כי מכירות המותג נסטי ירדו ב-4 החודשים הראשונים של השנה ב-16% והסתכמו ב-9 מיליון שקל בלבד. במקביל ירד נתח השוק של המותג ל-16.7% בלבד, בזמן שאת 2015 הוא חתם בנתח שוק של 21.7%.

לעומתו, המותג פיוז טי המשיך להתחזק. מכירותיו לצרכן עלו ב-4 החודשים הראשונים של השנה בשיעור מתון (2.6%), ונתח השוק שלו זינק ל-70%.

השחקן השלישי בשוק הוא ספרינג טי של יפאורה-תבורי, שמכירותיו נשחקו מעט, וכך גם נתח השוק שלו, שהסתכם מתחילת השנה ב-13.3%.

על מעמדו הנחות יחסית של נסטי מול פיוז טי מעיד גם המחיר לצרכן. מתחילת השנה עמד המחיר הממוצע של נסטי לליטר וחצי על 5 שקלים. כשהמותג נמכר בשישייה, המחיר הממוצע לבקבוק עמד על 4.1 שקלים, וכשהוא נמכר כבקבוק בודד המחיר הממוצע עמד על 5.10 שקלים.

המותג פיוז טי, לעומתו, זוכה לפרמיה של כ-25% על המותג נסטי, והמחיר הממוצע לליטר וחצי עומד כיום על 6.2 שקלים, לאחר ירידה של כ-3%. גם כאשר המותג פיוז טי נמכר במארז של רביעייה, המחיר הממוצע לבקבוק עדיין גבוה יחסית לנסטי ועומד על 5.3 שקלים.

אשתקד רשם השוק כולו שחיקה קלה של 1.5% והסתכם ב-189 מיליון שקל.

שוק התה הקר
 שוק התה הקר