משרד הכלכלה חושף: המקצוע הקטלני ביותר - פועל בניין

מדוח תאונות העבודה השנתי של משרד הכלכלה והמוסד לביטוח לאומי עולה כי בעוד שבישראל ישנן פחות תאונות בהשוואה לאיחוד האירופי, ענף הבנייה בישראל ממשיך להיות המסוכן ביותר - גם ביחס לעולם: אחוז הפגיעות בישראל כפול מהממוצע באירופה

פועלי בניין / צילום: שלומי יוסף
פועלי בניין / צילום: שלומי יוסף

הענף המסוכן ביותר בישראל הוא ענף הבנייה - כך עולה מדוח תאונות העבודה השנתי המשותף למשרד הכלכלה והתעשייה ולמוסד לביטוח לאומי שמתפרסם היום (א'). הדוח חושף כי במהלך שנת 2015 נפצעו כ-50,000 עובדים, ו-54 נהרגו, ונטען בו כי "עלותן הכוללת של תאונות עבודה למשק נאמדת במיליארדי שקל בשנה".

הדוח מתאר את הנזק הכלכלי העצום למשק מתאונות עבודה: מעל 4.5 מיליארד שקל משולמי בדמי גמלאות לנפגעי עבודה. מדובר בהוצאה כבדה ביותר, וזאת מבלי להביא בחשבון את הנזקים הנגרמים למקומות העבודה והוצאות עקיפות נוספות, בראשן אובדן ימי העבודה, הנאמד ביותר משני מיליון ימי עבודה בשנה, ואובדן הפריון למשק הנאמד במיליארדים רבים נוספים.

ענף הבינוי, כצפוי, הינו המסוכן ביותר לבטיחות העובדים בו: 34 מתוך 54 ההרוגים מצאו את מותם באתרי בנייה, 21 מהם בנפילה מגובה. בעוד ששיעור הפצועים בעלי תעודת זהות ישראלית יורד בקצב של כ-3% בשנה, דווקא בקרב העובדים הזרים נרשמה עלייה של כ-12% נפגעים. בקרב העובדים שמגיעים מהשטחים לא חל כל שינוי באחוז הפגיעות.

 

לראשונה, כולל הדוח ניתוחים השוואתיים בינלאומיים הנוגעים למיקומה של ישראל ביחס למדינות המערב בכלל ענפי המשק ובענף הבינוי בפרט. מהשוואה בינלאומית למדיניות האיחוד האירופי וארה"ב, שיעורי ההיפגעות כתוצאה מתאונות עבודה בישראל נמוכים יותר ממדינות אירופאיות רבות ומהממוצע של כלל האיחוד האירופי. עם זאת, במיקוד בענף הבנייה בלבד, נמצא כי שיעור ההיפגעות בישראל כפול לעומת מדינות האיחוד האירופי וארה"ב.

"בשנת 2015 שילם המוסד לביטוח לאומי לבדו סכום של כ-4.5 מיליארד שקל לנפגעי תאונות עבודה", סיפר מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, פרופ' שלמה מור יוסף. "ההשקעה של המוסד בהגברת הבטיחות בענף הבנייה גדלה מ-2 ל-3 מיליון שקל בשנה", הוסיף.

"המציאות המשתקפת מהדוח, ולפיה תאונות עבודה גורמות לפגיעה חוצת מגזרים וענפים מחייבת פעילות מאומצת לצמצום נגע תאונות העבודה בישראל", אמרה ורדה אדוארדס, ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, במשרד הכלכלה.

"מינהל הבטיחות משקיע מאמצים רבים על-מנת לצמצם את היקפי הפגיעה מתאונות עבודה. פעילות זו צפויה להתעצם במהלך 2016 ולכלול, בנוסף לפעילויות פיקוח ואכיפה מוגברות, גם התאמות רגולטוריות מתבקשות, וזאת על-מנת להבטיח שבמדינת ישראל עובד הקם בבוקר לעבודתו ישוב ממנה בריא ושלם", הוסיפה אדוארדס.

תאונות עבודה
 תאונות עבודה