ב-20 חודשים אושרו בוותמ"ל תוכניות ל-25 אלף יחידות דיור

כך עולה מדוח פעילות הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור שפרסם מינהל התכנון ■ לפי הדוח, הוכרזו 53 מתחמים עם היצע פוטנציאלי של כ-172 אלף יחידות דיור

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

במהלך 20 החודשים בהן פועלת הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (ותמ"ל), הוכרזו על ידי הממשלה 53 מתחמים בהם רשאית לטפל הוועדה המיוחדת הכוללים היצע של כ-172 אלף יחידות דיור בכל רחבי הארץ. כך עולה מדוח פעילות הותמ"ל שפורסם היום (ב') על ידי מינהל התכנון שבמשרד האוצר.

עוד על פי הדוח, במהלך תקופת פעילותה אושרו למתן תוקף ארבע תוכניות עם היצע של 25 אלף יחידות דיור, התקיימו 19 ישיבות, הוחלט על הפקדה בתנאים של 18 תוכניות והוחלט על אישור שמונה תוכניות. הדוח מעיד גם על היקף העבודה של הוועדה כאשר נכון להיום (מאי 2016) נמצאות לא פחות מ-40 תוכניות בשלבי טיפול שונים בוועדה. נזכיר כי הותמ"ל גם מטפלת בתוכניות הממוקמות ביישובי מיעוטים ומתוך 53 המתחמים שהוכרזו, 16 ממוקמים ביישובים אלו וכוללים תוכניות 32 אלף יחידות דיור. זה המקום להדגיש כי מדובר באישור תוכניות בלבד, ועד היום טרם נבנתה דירה אחת במסגרת תוכניות הותמ"ל, ומדובר רק בדירות על הנייר בהליך תכנוני.

עוד נזכיר כי הוועדה המיוחדת שהוקמה כאמור לפני כ-20 חודשים, היא בין הועדות שזכו לכמות הגדולה ביותר מתנגדים כאשר ארגוני סביבה, ארגוני תכנון וגם ארגונים חברתיים טוענים שוב ושוב כי אופן פעילותה המהיר גובה מחיר מהתכנון כמו גם מהליך אישור תקין הכולל אפשרות נאותה להתנגדויות. במהלך תקופת פעילותה, וגם היום, מוגשות עתירות כנגד הכרזת מתחמים המיועדים לטיפול הוועדה או בקשות לפסול תוכניות. האחרונה שבהן הייתה דרישה של תושבי העיר הרצליה יחד עם אדם טבע ודין שטענו שקידום תוכנית אפולוניה בהרצליה על ידי הותמ"ל אינו תקין.

נזכיר כי חוק הותמ"ל אושר סופית בכנסת בסוף יולי 2014 כאשר הוועדה התכנסה לראשונה בסוף ספטמבר אותה שנה. החוק, שתכליתו המקורית הייתה קידום מהיר של תוכניות בנייה למגורים עם דגש על בנייה להשכרה, הפך עם הזמן לעוד כלי בידי הממשלה לקידום הליכי תכנון וניסיון לקצר הליכים מרגע שתוכנית נכנסת למוסד התכנון ועד הרגע בו היא מאושרת סופית למתן תוקף. על פי הדוח של מינהל התכנון במשרד האוצר, את קיצור משך הזמן של אישור התוכניות הצליחו במינהל התכנון להשיג כאשר בעוד משך זמן ממוצע של אישור תוכנית שעוברת במסלול הרגיל עמד ב-2015 על מעט יותר משלוש שנים (על פי דוח מינל תכנון לשנת 2015 א.ח.) הותמ"ל מצליחה לאשר תוכניות בכשנה ושלושה חודשים בלבד. יש מי שיגיד שעדיין מדובר בזמן ארוך מידיי, אך לעומת המצב הרגיל בוועדות המחוזיות, מדובר בשיפור משמעותי.

במקביל, את המטרה הראשונית של הותמ"ל, להגדיל את היצע הדירות להשכרה לטוח ארוך, כחלק מאותה תוכנית של שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, לבניית 150 אלף דירות להשכרה ברחבי הארץ במהלך עשור, קשה יותר למצוא בתוך הדוח. אומנם אנשי מינהל התכנון מזכירים כי כל תוכנית אמורה לכלול 30% דיור להשכרה, 15% ממנו בדמי שכירות מפוקחים לזכאים, אך לצד כל הפילוחים לא ניתן למצוא בדוח שום נתון המעיד על היקף יחידות הדיור להשכרה בכל אחת מהתוכניות.

חשוב לציין כי החוק מאפשר לממשלה גם להפחית את היקף יחידות הדיור המיועדות להשכרה מרמה של 30% לרמה נמוכה יותר או אפילו לבטל כליל את יחידות הדיר להשכרה על ידי נימוק זה או אחר, ואכן במרוצת הזמן לא מעט תוכניות שנכנסו לותמ"ל כללו מספרים נמוכים יותר. ברוב המקרים נטען על ידי האוצר כי מדובר בהפחתה שמטרתה לאפשר את כלכליות הפרויקט או שבמקום אליו מתייחסת התוכנית אין צורך אקוטי בבנייה לשכירות. עם זאת, במינהל התכנון הדגישו היום שמבין ארבע התוכניות שאושרו למתן תוקף, תוכניות המתייחסות להקמת 25 אלף יחידות דיור במתחם תל השומר (אור יהודה, רמת גן וקרית אונו) ובאשקלון כוללות התוכניות 30% דירות להשכרה, כלומר 7,500 דירות להשכרה ארוכת טווח שמתוכן 3,750 להשכרה לטווח ארוך במחיר מפוקח לזכאים. 

מהחברה להגנת הטבע נמסר בעקבות פרסום דו"ח פעילות הותמ"ל כי: "זה מגוחך שהוועדה שאמורה לפתור את משבר הדיור, לקצר הליכים ולספק מלאי מהיר של יחידות דיור, הצליחה בשנתיים של עבודה לאשר בפועל 4 תכניות בלבד. מדובר, ללא ספק, בהישג מפוקפק ביותר, במיוחד שגם בתכניות שכבר מאושרות, ישנם בדרך כלל חסמים שונים, המונעים את הקמתם, כמו קרקעות מזוהמות, מחנות צבאיים והליכים משפטיים, כך שגם הם לא ייצאו לפועל בקרוב, אם בכלל. מינהל התכנון מתהדר, כמו תמיד, במלאי תכנוני על הנייר, אבל הציבור בישראל ימשיך לסבול גם ממצוקת הדיור וגם מהליכי תכנון "מהירים", כביכול, אשר גם אם יתממשו, יובילו להקמת פרויקטים בעייתיים, מהם יסבלו, בראש ובראשונה, התושבים עצמם. לאור נתונים אלה, ולנוכח אמירתו של ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי, כי ישנו מלאי תכנוני לפחות לעשור הקרוב, אנחנו סבורים כי אין מנוס מפיזור הוועדה המיותרת הזאת, ועדה שכולה בלוף אחד גדול, שבחסותו נעשים צעדים ופעולות שכל אחד מאיתנו ישלם עליהם ביוקר במשך שנים רבות".