רשת יינות ביתן על סף רכישת מגה תמורת 275-325 מיליון שקל

הנאמנים קיבלו 6 הצעות לרכישת מגה ■ יינות ביתן תשלם  130 מיליון שקל נוספים עבור המלאי במגה ■ עוד 50 מיליון שקל ישולמו אם מגה תעמוד בביצועים הכספיים שנקבעו לה לאחר הרכישה

מהלך מפתיע: רשת מגה בדרך לרשת יינות ביתן שבבעלות הזוג נורית ונחום ביתן. הבוקר (ג') הודיעו נאמני הרשת לבית המשפט כי הם ממליצים על מכירת מגה ליינות ביתן, לאחר שבחנו שש הצעות שהתקבלו לרכישת הרשת. רשת יינות ביתן הציעה 275 מיליון שקל תמורת הרשת והסכימה לשלם 50 מיליון שקל נוספים, התלויים בביצועים הכספיים של הרשת לאחר הרכישה. יינות ביתן תשלם סכום נוסף של 130 מיליון שקל עבור המלאי שנמצא ברשת. מכירת מגה ליינות ביתן טעונה אישור הן של בית המשפט, הן של הממונה על ההגבלים העסקיים והן של נושי הרשת. לשם כך יכנסו הנאמנים אסיפת נושים.

אם מכירת מגה ליינות ביתן תושלם, היא תעקוף את רמי לוי שיווק השקמה ותהפוך לרשת השיווק השנייה בגודלה בישראל אחרי שופרסל, כשמחזור מכירותיה השנתי עשוי לעמוד על 6 מיליארד שקל בשנה. יינות ביתן, שהוקמה ב-1993, מונה היום 71 סניפים ומחזור מכירותיה השנתי הוא כמחצית מכך. יצוין כי רשת יינות ביתן פעילה בעיקר בסניפי דיסקאונט גדולים, אך יש לה גם סניפים עירוניים.

נחום ביתן, שהחל את דרכו בקמעונאות כאשר פתח חנות יינות באשקלון, התפתח בעיקר דרך רכישות (ראו מסגרת). הוא מקפיד להתרחק מהתקשורת ולא להתראיין, ומסר היום כי "אנו רואים בעובדי מגה נכס עיקרי, ובטוחים כי ביחד עמם נצליח להצמיח מחדש את הרשת ולהביא אותה לשיאים חדשים".

בשוק יש מי שמפרגן ליינות ביתן על הרכישה ומי שמטיל ספק ביכולת שלה לבלוע רשת נוספת גדולה כדוגמת מגה. לדברי אחד הספקים, שהוא גם נושה של מגה, "הפורמט של מגה מורכב מ-128 חנויות לא הומוגניות - קטנות, בינוניות ומתמחות בשירותים ייעודיים לשכונות ספציפיות. במטה הנוכחי ובלוגיסטיקה הקיימת של רשת יינות ביתן, יקשה עליה להפעיל את רשת מגה".

נאמני רשת מגה - עו"ד אהוד גינדס ואמיר ברטוב ורו"ח גבי טרבלסי - קיבלו 6 הצעות לרכישת החברה כמקשה אחת, כאשר ההצעה של יינות ביתן היא הגבוהה ביותר. לדברי הנאמנים, כל המציעים הסכימו לנהל מו"מ עם ההסתדרות ועם ועד עובדי החברה, שיבטיח את המשך העסקת העובדים בהסכם קיבוצי לתקופה ארוכה.

עו"ד גינדס רואה בהצעתה של רשת יינות ביתן הישג. "ראשית, העברנו לרווח חברה שהפסידה במשך שנים 20 מיליון שקל בחודש. שנית, כל המציעים התחייבו לרכוש את הרשת כמקשה אחת ולהציע לעובדים הסכם קיבוצי וביטחון תעסוקתי. העובדים עמדו לנגד עינינו ולא הסכמנו להתפשר על כך. שלישית, קיבלנו מחיר ראוי שיאפשר הסדר נושים ראוי לספקים וליתר הנושים. במקביל נמשיך את הליכי הבדיקה והחקירה לנסיבות קריסת החברה, שזה נכון גם מוסרית וגם כלכלית, ויכול להיות שזה יהווה מקור נוסף לתשלום לנושים".

כל ההצעות

רשת יינות ביתן הציעה תשלום מינימאלי של 275 מיליון שקל שמתוכם 110 מיליון שקל ישולמו במזומן ו-115 מיליון שקל ישולמו ב-44 תשלומים (2.6 מיליון שקל בחודש במשך 3.7 שנים). היתרה - 50 מיליון שקל יכולה לגדול לסכום של 100 מיליון שקל בהתאם לביצועים הכספיים של מגה כך שהתמורה הכוללת תעמוד במקרה זה על 325 מיליון שקל.

הרעיון הוא שיינות ביתן תשלם 20%-40% מהרווחים בארבע השנים הראשונות להשלמת העסקה כאשר הסכום המקסימלי יעמוד על 100 מיליון שקל. מאידך, גם במקרה שהרשת תפסיד כסף בתקופה זו, יינות ביתן תשלם סכום מינימאלי של 50 מיליון שקל ולכן התמורה המינימאלית עומדת כאמור על 275 מיליון שקל. ליינות ביתן תינתן האפשרות להקדים תשלום של 50 מיליון שקל בתוך שנה ממועד השלמת העסקה ובמקרה שתעשה זאת, זה גם יהיה הסכום המקסימאלי שהיא תשלם כתוספת כלומר, היא תהיה פטורה מתשלום של 50 מיליון שקל נוספים כנגזרת מהרווחים. במקרה זה התמורה המינימאלית לרכישת מגה העומדת על 275 מיליון שקל, תהיה גם התמורה המקסימלית.

איש העסקים, מוטי בן משה, הנמצא בהליכים מתקדמים לרכישת השליטה בחברה האם של מגה, אלון רבוע כחול, הגיש את אותה הצעה שהציע בעבר לרכישת הרשת. בן משה שהגיש את הצעתו באמצעות חברת ח.א.א אקסטרה, אמנם הציע 200 מיליון שקל אך התנה זאת בויתור על התביעות כלפי אלון רבוע כחול ורבוע כחול נדל"ן ובהעברת תשלום הערבויות של אלון רבוע כחול לנאמנים. בסביבת הנאמנים נאמר כי בפועל, בן משה הציע לקבל את מגה ללא תמורה כספית וזאת בהנחה שהוא ירכוש את השליטה באלון רבוע כחול. בהקשר זה ראוי לציין כי אלון רבוע כחול ערבה לבנקים בהיקף של 300 מיליון שקל וכן יש לה ערבות לספקים, חברות אשראי, נותני שירותים ומשכירי נכסים למגה בהיקף נוסף שנאמד ב-150 מיליון שקל.

מקורב לנאמנים אומר ל"גלובס" כי "המשמעות היא שבן משה הציע שקופת הנאמנים תשלם את כל הערבויות לנושים שנתנה החברה האם והוא ערב להם ממילא. הוא גם רצה ויתור על טענות כנגד הבעלים וכנגד נושאי משרה וזה אומר שהוא רצה לקבל את מגה בלי כסף".שר החקלאות לשעבר, שלום שמחון, שארגן כבר בסבב הקודם קבוצה משותפת של רשתות השיווק לרכישת מגה ויצא ממנה, גייס משקיעים שיחד הציעו 250-270 מיליון שקל עבור מגה. הקבוצה של שמחון לא סיפקה את הערבות בגובה של 40 מיליון שקל שנדרשה כדי להשתתף במכרז ולכן הנאמנים לא קידמו את ההצעה. ההצעה הרביעית התקבלה מרשת רמי לוי שיווק השקמה, באמצעות חברה בת חדשה, שהציעה 232-242 מיליון שקל עבור מגה. 100 מיליון שקל אמורים היו להיות משולמים באמצעות הקצאת מניות ברשת הציבורית רמי לוי שיווק השקמה.

ההצעה החמישית לרכישת מגה התקבלה מהחברה הציבורית טיב טעם למרות שבעל השליטה בחברה, חגי שלום, הצהיר בעבר כי לא יגיש הצעה לרכישתה של מגה בשל הסיכון הגבוה במהלך. טיב טעם הציעה 224-304 מיליון שקל ש-174 מיליון שקל מתוכם במזומן ובתשלומים, 50 מיליון שקל במניות והיתרה בהתאם לביצועיה הכספיים של מגה. ההצעה השישית והאחרונה היא של חברת ביכורי השדה קמעונאות שבבעלות האחים שבע. אלה הציעו 151-185 מיליון שקל עבור הרשת ש-120 מיליון שקל מתוכם במזומן ובתשלומים והיתרה בהקצאת מניות לאחר הנפקה ובתוצאות הכספיות של מגה.

ספקים עמם שוחח "גלובס" מעריכים כי מכירת מגה לרשת יינות ביתן תאושר ללא כל קושי על ידי נושי הרשת. גם עובדי מגה בראשות אייל אלי, בירכו היום על המהלך וכך גם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. אם תושלם המכירה ליינות ביתן במתווה הנוכחי, אזי הנושים בדין קדימה של הרשת הכוללים את עובדי הרשת, משכירי הנכסים (לא כולל רבוע כחול נדל"ן) ורשויות המס, יקבלו את מלוא החוב אליהם הנאמד בכ-150 מיליון שקל. ספקי הרשת ויתר הנושים צפויים לקבל 40%-60% מהחוב שנאמד היום ב-600 מיליון שקל.לשתי קבוצות אלה החובות ישולמו הן מהתמורה שתתקבל עבור הרשת ועבור המלאי והן מקופת המזומנים שיש היום ברשת מגה.הבנקים שאף הם נושים של מגה, צפויים לקבל 300 מיליון שקל מהחבר האם, אלון רבוע כחול, וזאת בהתאם לערבות שהיא נתנה להם בשעתו.