ריבית המשכנתא במאי חזרה לעלות – 2.75% בשקלית

הערכות: אחרי רצף של מדדים שליליים, מדד המחירים יחזור לטריטוריה חיובית בחודשים הקרובים, מה שעשוי להמריץ את המשך העלייה בריבית המשכנתא  ■ למדריך משכנתא

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

ריבית המשכנתא בחודש מאי חזרה לעלות אחרי שבאפריל נרשמה הפוגה בעליות. ריבית המשכנתא השקלית הממוצעת (למשכנתאות שימומשו החל מ-11 במאי) היא 2.75%, לעומת 2.685 בחודש אפריל. ריבית המשכנתא השקלית עלתה בשנה האחרונה ב-0.5%.

הריבית השקלית למשכנתאות ארוכות עלתה יותר מהמשכנתאות הקצרות, כך במשכנתאות לטווח העולה על 25 שנה, הריבית השקלית היא 4.23% (לעומת 4.1% בחודש אפריל), במשכנתאות לטווח של 20 עד 25 שנה, הריבית השקלית היא 4.07% (לעומת 3.97% בחודש הקודם); במשכנתאות בטווח הפופולארי של 15 עד 20 שנה עמדה הריבית על 3.86% (3.78% בחודש הקודם).

הריבית השקלית הינה ממוצע של הריבית השקלית המשתנה והריבית השקלית הקבועה. הבנקים לא מפרסמים את המידע לפי פילוח של ריבית קבועה בנפרד וריבית משתנה בנפרד. בפועל, הריבית הקבועה יקרה יותר מהריבית המשתנה, מכיוון שהיא מקנה ביטחון. הריבית הקבועה אמנם גבוה מהמשתנה, אבל היא לא תעלה כאשר הריבית במשק תתחיל לעלות.

במקביל לעליית הריבית השקלית, חלה ירידה קלה, אם כי מתונה בריבית משכנתא הצמודה למדד - הריבית הצמודה הממוצעת ירדה בחודש מאי ל-2.97%, לעומת 3.01% בחודש הקודם, אם כי הריבית הצמודה לטווח העולה על 25 שנה עלתה מ-3.42% ל-3.51%; הריבית הצמודה לטווח של 20 עד 25 שנה נותרה כמעט ללא שינוי - 3.41%, ואילו הריבית הצמודה ל-15 עד 20 שנה עלתה ל-3.38%, לעומת 3.35% בחודש הקודם. ירידה בולטת בריבית הצמודה נרשמה במשכנתאות לתקופה של 10 עד 15 שנה - מריבית של 3.14% ל-2.97%.

האם הריבית תמשיך לעלות?

עליית ריבית המשכנתא בחודשים האחרונים מיוחסת בעיקר לגידול בביקושים למשכנתאות, על רקע הגידול ברכישת דירות וכן לתנודתיות בשוק האג"ח, תנודתיות שהגדילה את הסיכון הכולל באג"ח ובהלוואות וייקרה את המקורות של הבנקים. מעבר לכך, נרשמה עלייה בריבית בגלל ציפיות להעלאת ריבית בנק ישראל, אם כי, רוב הכלכלנים מעריך כעת שעליית ריבית תהיה רק בשנה הבאה.

עליית ריבית המשכנתא בשנה האחרונה היתה למרות מדד מחירים שלילי. לרוב מדד המחירים השלילי מדכא את הריבית על כל סוגיה, לרבות ריבית משכנתא, אלא שהביקושים לדירות לצד הגורמים הנוספים כאמור, היו "חזקים" יותר וגרמו לעליית ריבית המשכנתא.

הערכות כעת הן כי אחרי רצף של מדדים שליליים, מדד המחירים יחזור לטריטוריה חיובית בחודשים הקרובים, וזה עשוי להמריץ את המשך העלייה בריבית המשכנתא.

כאן המקום להדגיש את ההשפעה הישירה של המדדים השליליים על המשכנתא - לכאורה, צפוי היה שנשלם פחות משכנתא (תשלומי משכנתא) כאשר המדד יורד? הרי כשהמדד עולה אזי במסלולים של המשכנתאות הצמודות למדד, ההחזרים החודשיים עולים בהתאמה בגובה ההצמדה, ולכן צפוי שכאשר המדד ירד (וזה היה בשנים 2014, 2015 ובחודשים הראשונים של 2016) בהתאמה התשלומים השוטפים יירדו. בפועל, זה לא בדיוק כך.

ברוב המשכנתאות הצמודות, קרן המשכנתא צמודה למדד אבל היא מוגבלת בקרן הרצפה (הסכום הנומינלי שנלקח), הקרן לא יכולה להיות מתחת לערכה המקורי. כלומר, אם לדוגמה לקחנו משכנתא של 1 מיליון שקלים ומיד בחודשים הראשונים לאחר קבלת המשכנתא, המדד ירד ב-2%, זה לא ישפיע על החוב שלנו - 1 מיליון שקלים, למרות שלכאורה בחישוב ההצמדה ערך ההלוואה הוא 980 אלף שקל. מנגד, אם לקחנו הלוואה של 1 מיליון שקלים, והאינפלציה עלתה ב-2% אז ערך החוב שלנו לבנק עולה ל-1.02 מיליון שקל ועכשיו אם המדדים ירדו ערך החוב יכול בהתאמה לרדת. אם לדוגמה, המשכנתא תרד ב-1%, אז ערך החוב (המשכנתא) תרד בהתאמה ל-1.01 מיליון שקל (בקירוב).במילים פשוטות - מדדים שליליים עשויים להקטין את קרן החוב שלנו, אבל לא מתחת לקרן הבסיסית.

 

למדריכים קשורים מאתר הון:

האם מחירי הדירות גבוהים?

משכנתא לזכאים - כדאי?

כמה משכנתא להחזיר בכל חודש?