נשיאת ארגנטינה לשעבר מואשמת בהונאה ב-5.2 מיליארד ד'

כריסטינה פרננדז דה קירשנר מואשמת כי אישרה תוכנית לנפח את ערך הפזו הארגנטיני באמצעות מכירת דולרים ע"י הבנק המרכזי בשער נמוך משער השוק

כריסטינה קירשנר, נשיאת ארגנטינה / צלם: רויטרס
כריסטינה קירשנר, נשיאת ארגנטינה / צלם: רויטרס

נשיאת ארגנטינה לשעבר, כריסטינה פרננדז דה קירשנר, הואשמה שלשום (ו') רשמית בהונאת המדינה בסכום של 5.2 מיליארד דולר.

השופט הפדרלי קלאודיו בונאדיו קבע כי התוכנית לנפח את ערך הפזו הארגנטיני באמצעות מכירה של דולרים מהבנק המרכזי, בשער חליפין נמוך משער השוק, לא הייתה אפשרית ללא האישור של פרננדז. בונאדיו בודק אם ההתערבות בשוק המט"ח בחודשים האחרונים לכהונת פרננדז הייתה ניסיון מכוון לחבל בסיכוייו של היורש שלה, לפי העיתון "ארגנטינה אינדפנדנט".

השופט אמר שהמדינה הפסידה יותר מ-5 מיליארד דולר ואפשרה לקוני הדולרים להרוויח בגדול מההתערבות הזו, שגם הובילה לירידה חדה ביתרות המט"ח של הבנק המרכזי.

אישור גיליון האישום נגד פרננדז יאפשר לתביעה להתקדם ולהעמיד אותה למשפט, והיא ניצבת בפני עונש של עד 20 שנות מאסר אם תימצא אשמה. מנגד, משפטנים מסרו ל"ניו-יורק טיימס" כי פרננדז יכולה עדיין לערער על הפסיקה של בונאדיו, וייתכן גם שהיא תבוטל בהמשך הבירור.

פרננדז, שר הכלכלה שלה אקסל קיסילוף, נגיד הבנק המרכזי לשעבר אלחנדרו ונולי ו-12 אנשים נוספים מואשמים ב"ניהול לא נאמן בניגוד לאינטרס הציבורי", לפי מסמכי בית המשפט. השופט הורה גם על עצירת 15 מיליון דולר מנכסיהם הפרטיים.

ההאשמה היא שהבנק המרכזי נכנס לפוזיציות מפסידות של מיליארדי דולרים בשוק החוזים העתידיים לפני פיחות שהיה צפוי במטבע הארגנטיני. לפי מסמכי בית משפט, מדובר על עסקאות שהיו בהיקף של 5 מיליארד עד 17 מיליארד דולר.

"בלתי אפשרי להאמין שפעולה פיננסית בהיקף כזה יכלה להתבצע ללא אישור הסמכות הביצועית העליונה ביותר של הממשלה הלאומית", נאמר בפסיקה.

אך פרננדז מכחישה כי עברה על החוק, וטוענת כי היא קורבן לרדיפה פוליטית, מפני שהאישומים הפליליים נגדה הוגשו על-ידי אישי ממשל בימי הקואליציה של המחליף שלה, הנשיא מאוריסיו מאקרי.

לפי העיתון "ארגנטינה אינדפנדנט", נפתחה חקירה גם נגד סגן מזכיר הממשלה הנוכחית, מריו קווינטנה, ונגד אישים נוספים במינהל הנוכחי.

מאקרי זכה בבחירות שהתקיימו בנובמבר על בסיס הבטחה לבטל את הפיקוח על המטבע, שלדבריו החניק את הכלכלה הארגנטינית. מאז הסרת הפיקוח במחצית דצמבר, הפזו איבד 30% מערכו מול הדולר לכ-14.16 פזו לדולר.

ביום חמישי שעבר דיווחה לשכת הסטטיסטיקה של בואנוס איירס כי מדד המחירים לצרכן זינק באפריל ב-6.5%, העלייה החודשית הגדולה ביותר מאז המשבר הכלכלי במדינה לפני 14 שנים.

פרננדז נאבקה בכל שמונה שנות שלטונה בשמועות ובהאשמות בשחיתות. היא העידה בבית המשפט על מבצע קניית הדולרים של הבנק המרכזי. מאז עזבה את לשכת הנשיאות בדצמבר בסוף כהונתה השנייה, היא נחקרה גם על חשדות להלבנת הון והתעשרות לא חוקית אפשרית.

פרננדז נערצת על-ידי מיליוני ארגנטינאים בזכות תוכניות הרווחה הנדיבות של כהונתה, והיא שנואה על-ידי מיליונים אחרים בגלל מדיניות שכללה הלאמת עסקים ופיקוח כבד על הכלכלה.