עובדי המחשוב ברשות המסים פתחו בשביתה ללא הגבלת זמן

השביתה החלה בעקבות הנחיה של יו"ר ועד עובדי שע"ם, שהודיע לעובדים כי ההנהלה אינה מכבדת את ההסכמות אליהם מגיעים הצדדים במסגרת המו"מ

נמשך משבר האמון בין עובדי רשות המסים להנהלה: הבוקר (א'), בעיצומו של משא-ומתן לחתימה על הסכם שכר חדש לעובדי רשות המסים במסגרת מאבקם לשיפור תנאי העסקתם, עזבו כל עובדי המחשוב ברשות המסים (שע"ם) את העבודה ופתחו בשביתה ללא תאריך סיום.

השביתה החלה בעקבות הנחיה של ועד עובדי שע"ם, בראשותו של דורון דודו, שהודיע לכל העובדים כי ההנהלה אינה מכבדת את ההסכמות אליהם מגיעים הצדדים במסגרת המשא-ומתן, אינה מתקדמת כנדרש במשא-ומתן ופועלת באופן חד-צדדי לקדם מקורבים במערכת, תוך התעלמות משאר העובדים.

בסוף השבוע פרסמנו ב"גלובס" ראיון חגיגי מקיף עם מנהל רשות המסים, משה אשר, שבו הוא אמר, בין היתר, כי ההישג שהוא הכי גאה בו כמנהל הרשות הוא העובדים. "אני גאה קודם כל בעובדים ובמנהלים של רשות המסים. יש לנו עובדים מצוינים, מסורים, משקיעים, מקצועניים, ומנהלים מקצוענים, משקיעים ומסורים", אמר.

לשאלתנו, "דווקא בגזרת העובדים אתה בבעיה, עובדי הרשות מתלוננים כל הזמן על כך שהם לא מתוגמלים כראוי ומעת לעת משביתים את המערכת" - השיב אשר: "ממש בימים אלה מתקיים דיאלוג בין ההסתדרות, הממונה על השכר, אגף התקציבים, נציבות שירות המדינה והנהלת רשות המסים, כדי להגיע להסכם שכר חדשני ומודרני לעובדי רשות המסים. בהסכם הזה אין ספק שהשכר יעלה. הם לא מקבלים שכר גבוה כמו שכולם חושבים. הם מקבלים שכר נמוך יחסית, בוודאי לאלטרנטיבות".

לטענת עובדי שע"ם, האמירות הללו הן מן הפה אל החוץ, ואין כל הערכה לעבודתם או התקדמות בהסכם השכר שלהם. מעבר לכך, בישיבה שקיים ועד עובדי שע"ם הבוקר עלו טענות חמורות כנגד ההנהלה על קידום מקורבים ללא מכרזים.

יו"ר ועד שע"ם, דורון דודו, אמר ל"גלובס": "לפני שעה קלה הסתיימה אסיפת עובדים, והצגנו שם בין היתר מקרים שבהם ההנהלה מינתה מקורבים, בלי מכרז ובלי שוויון הזדמנויות. אנחנו מלינים גם על אי-עמידה בהסכמים בנושא קידומים. למרות שמגיעים להסכמים, סמנכ"ל שע"ם, אייל הררי, עושה ככל העולה על רוחו וממנה אנשים בלי קשר לכישורים. ויש לנו גם טענות על התנהלות חד-צדדית של ההנהלה בטרם מוצא המשא-ומתן על התנאים, ובין היתר על כך שמכניסים שדרוגים למערכות מחשב בלי תיאומים עם עובדי שע"ם שצריכים ליישם אותם".

"בנסיבות אלה", אומר דודו, "הנחנו את העובדים לצאת הביתה. כל עובדי המחשבים יצאו הביתה, וכל מערכות המחשב של רשות המסים יושבתו. יש התנהלות קשוחה מולנו, מול העובדים הלא בכירים בעיקר, ובזמן הזה נותנים ברשות קידומים ברמות גבוהות ללא מכרז. דואגים למקורבים. אנחנו לא ניתן למדינה להתנהל כך מולנו".

ברשות המסים עובדים כיום כ-500 עובדים, מתוכם 322 עובדי מדינה, והשאר עובדי קבלן. "אנחנו מנסים שנים להכניס אותם כעובדים מן המניין. יש פה עובדי קבלן שעובדים פה עשרות שנים ומשתכרים שכר עלוב של 6,200 שקל ומטה. חלקם מהנדסים, בעלי תואר שני ובעלי הכשרות בתחומי התכנות", אומר דודו. "מדובר בסחר מודרני בעבדים. וזה לא רק עובדי הקבלן - גם עובדי שע"ם שהם עובדי מדינה לא משתכרים מספיק. זה ממש עבדות. וכל הזמן מוסיפים לנו עוד ועוד עבודה ומשדרגים את מערכות המחשב, בלי להוסיף שכר. לא ניתן לכך להימשך".

עובדי רשות המסים נוקטים כל כמה חודשים עיצומים ואף השביתו את הרשות לחלוטין לפני כשנתיים, כחלק מהחרפת סכסוך העבודה ברשות שנמשך מזה כ-5 שנים. ואולם, חידוש המשא-ומתן איתם מטעם האוצר מביא כל פעם מחדש להפסקת העיצומים, אך יושבי-ראש הוועדים ברשות המסים - ועד שע"ם, מס הכנסה והמכס - מרגישים כי מזלזלים בדרישותיהם.

השביתה היום כוללת רק את עובדי שע"ם, כאשר לדברי דודו, "שום דבר לא התקדם במאבק של עובדי רשות המסים, ומזלזלים בעובדי המחשוב, שהם מהאיכותיים ברשות המסים".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "לאחר דיונים שנערכו עם ועד העובדים בעניין המעבר לבניין החדש, הושגו הסכמות הממתינות לאישור הוועד וההסתדרות. לאור ההסכמות אין כל מקום לעיצומים או שביתה. אנו פועלים מול הוועד להשגת פתרון בהקדם לנושא. בין הנהלת רשות המסים לוועדי העובדים יש קשרי עבודה מצוינים הכוללים הידברות שוטפת ואמון הדדי, ומדובר בסוגיה נקודתית הנוגעת לעובדי שע"ם, וגם כאן אנו מקווים שהמשבר ייפתר בהידברות". 

עוד נמסר כי "המינויים בשע"ם מתנהלים בהתאם לתקשי"ר וחובת המכרזים, ואנו דוחים על הסף כל אמירה אחרת".