בלאגן בנבידאה: המנכ"ל פוטר, הדוח מתעכב - והמניה צנחה

מניית הביומד האמריקאית הסבה הפסדים כבדים למשקיעים בת"א מאז הצטרפה למסחר כאן לפני כשמונה חודשים ■ יו"ר החברה, מייקל גולדברג: "תל אביב בורסה מצויינת עבורנו"

ביומד / צילום: רויטרס
ביומד / צילום: רויטרס

יוזמת הנהלת הבורסה בת"א מהשנה שעברה, למשוך למסחר בה חברות טכנולוגיה וביומד זרות, מתבררת שוב כמהלך שמסב פגיעה קשה למשקיעים. מדובר במהלך שהגיע לשיאו בשלהי 2015, לאחר שהבורסה אפשרה את רישומן של מספר חברות ביומד אמריקאיות וצירופן למדדים המובילים בתל אביב. הסערה שחולל המהלך גרמה לבורסה לסגור את הפרצה שאפשרה זאת, אבל הנזקים נמשכים.

כעת, לאחר קריסתה של מניית מנקיינד , אחת מארבע החברות שהספיקו לנצל את הפירצה ולהיכנס לת"א 100, מגיע תורה של חברת תרופות אמריקאית נוספת, נבידאה , להסב נזק למשקיעים בת"א, לאחר שצנחה היום במהלך המסחר 20%. המתח בהנהלת החברה הוביל בסוף השבוע לפיצוץ, כשהמנכ"ל ריקרדו (ריק) גונזלס פוטר, ולמחרת הודיע כי הוא דורש הליך גישור, משום שלטענתו פוטר ללא סיבה.

החברה טוענת כי גונזלס סירב לקחת על עצמו תחומי אחריות מסוימים הנוגעים לתפקידו ובכך למעשה התפטר. עוד הודיעה החברה כי סמנכ"ל הכספים של החברה, ברנט לרסון, הוכר כבעל אבדן כושר עבודה זמני, והוא אינו מכהן עוד כסמנכ"ל.

סמנכ"ל התפעול, ג'ד לטקין, ימלא את התפקיד של שניהם עד שימונו להם מחליפים. לטקין מונה לפני כמה שבועות לסמנכ"ל תפעול המדווח ישירות לדירקטוריון, תוך עקיפת המנכ"ל, אחד ממגוון סימנים שהעידו על מתח רב בין המנכ"ל גונזלס לבין היו"ר החדש של החברה, מייקל גולדברג, שהוא האיש החזק בנבידאה כרגע.

לטקין מגיע מאותה קרן השקעות ממנה הגיע גולדברג, שהיה אחד המשקיעים בחברה לפני שהשתלט על הניהול שלה בהשתלטות עוינת. גולדברג היה בעבר משקיע בנבידאה ושימש כמנכ"ל החברה, ולאחר מכן ייסד ועבר לנהל את החברה הבת, מקרופג'. בחודשים האחרונים הוא משמש כאמור כיו"ר נבידאה, ומערכת היחסים הקלוקלת בינו לבין הנהלת החברה נמשכת מזה זמן.

במקביל לאי השקט בהנהלה, נבידאה שוב מתמהמהת בהגשת הדוחות הכספיים שלה. ב-9 במאי פרשה מתפקידה חברת רואי החשבון של החברה, BDO, והיא הוחלפה על ידי Marcum. נבידאה הגישה בינתיים דוחות לא מבוקרים לרבעון הראשון, המעידים על גידול של יותר מפי 3 בהכנסות מן המוצר של החברה למיפוי בלוטות לימפה כחלק מן הטיפול בסרטן. הכנסות אלה הסתכמו ב-4.7 מיליון דולר והובילו לירידה חדה בהפסד הרבעוני, מ-7.4 מיליון דולר ל-2.1 מיליון דולר. החברה קיבלה אישור מנאסד"ק לפרסם את הדוחות המבוקרים עד 17 במאי (מחרתיים).

כל האירועים הללו הובילו כאמור לצניחה חדה היום במניית נבידאה, שמאז נרשמה למסחר בת"א, בספטמבר 2015, היא איבדה כ-60% מערכה ונסחרת כעת לפי שווי של 480 מיליון שקל. למרות התוצאות החיוביות העולות מן הדוחות (הלא מבוקרים), מצבה העסקי של החברה אינו שפיר, שכן היא נושאת על גבה חוב של כ-51.3 מיליון דולר, ולאחרונה רמז הנושה העיקרי שלה,Capital Royalty Partners - CRP, כי השינויים בדירקטוריון החברה (שקדמו לשינויים בהנהלה) ללא הודעה מראש והתייעצות עמה, מהווים אי עמידה בתנאי הסכם ההלוואה.

CRP דרש פיצויים והגדלה של הריבית, ובינתיים הצליחה נבידאה להשיג צו בית משפט זמני המונע מן הנושה להגיע אל הכספים שלה. לנבידאה גם התחייבויות אג"ח וסך כל החוב ארוך הטווח שלה עומד על 105 מיליון דולר. במקביל יש לחברה קו אשראי מקרן פלטינום - ממנה מגיע במקור היו"ר גולדברג - שמאפשר לה למשוך 27.3 מיליון דולר נוספים.

"הנהלה זה לא לכל החיים"

בשיחה עם מייקל גולדברג שהתקיימה לפני פיטורי גונזלס הסביר היו"ר כי "השינויים בחברה נבעו מכך שהמשקיעים התאכזבו ממחיר המניה והרגישו שהחברה לא מנצלת את היתרונות שלה, ושלא מקשיבים להם. הצוות הקיים בחברה רצה למסחר את המוצר האבחוני לסרטן ולשים על כך את הדגש, ואילו אנחנו היינו מעוניינים לפתח את המוצרים התרופתיים של החברה. הם חשבו שהמוצר התרופתי לא יוכל להשיא ערך עד שיגיע לשלב המסחור ואילו אנחנו חשבנו שאפשר להגיע עוד קודם לכן לשיתוף פעולה עם חברת תרופות גדולה".

גולדברג הוסיף כי בחברה "מאמינים שהמוצר יכול להתרחב מעבר לתחום הסרטן, למשל לתחום מחלות הלב ולדלקת פרקים", וכי בכוונתו להוציא לספין אוף את הפעילות התרופתית של החברה כיחידה אחת או בחלקים, "כך שנבידאה תהפוך לזרוע האבחונית של קבוצה הרבה יותר גדולה".

על המנכ"ל שכאמור הודיע בסוף השבוע על עזיבתו אמר באותה שיחה גולדברג: "ריק עשה עבודה טובה בבניית מערך שיווק חזק. הנהלה זה לא לכל החיים. גם אני לא נצחי. אתה מגיע, מוסיף ערך וכשאתה לא יכול להוסיף ערך, אתה עובר הלאה".

- מה לגבי המסחר של המניה בבורסת תל אביב? זה משהו שחשוב לכם?

"זו בורסה מצוינת עבורנו כי כאן אנחנו נכנסים למדדים, ואילו בארה"ב אנחנו לא במדדים ומתעלמים מאיתנו. כולי תקווה שנצליח בעתיד להיכנס גם למדדים בארה"ב".