ברבור ג'ינג'י רפובליקני

מד הלחץ בשווקים מטפס: טראמפ אינו מציג משנה כלכלית סדורה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

העולם מעכל בהדרגה כי המועמד הרפובליקני המוביל לנשיאות ארה"ב יהיה המיליארדר הצבעוני דונלד טראמפ. לפי שעה, טראמפ אינו מציג משנה כלכלית סדורה, והוא בעיקר מסתפק במסר פשטני לאומה האמריקאית, שלפיו אם אכן ייבחר לנשיא ארה"ב הרי כמו שהפך את עצמו למיליארדר שהונו מוערך ב-4-5 מיליארד דולר, כך יעשה לכלכלת ארה"ב כולה.

היה וטראמפ ייבחר לנשיאות יש להביא בחשבון כי מד הלחץ בשווקים יטפס. די לציין כי טראמפ הודיע כבר שבכוונתו להחליף את נגידת הפדרל רזרב (הפד), ג'נט ילן, בתום הקדנציה הנוכחית, בפברואר 2018, בשל עמדותיה הפוליטיות, כדי להבין אילו אתגרים תזמן לשווקים בחירתו לנשיאות. טראמפ האשים בקמפיין שלו את ילן, כי אינה מעלה את הריבית, שכן מהלך כזה אינו נוח לממשל אובמה, ולא משיקולים כלכליים.

על מנת להבין עד כמה חריגה עמדה זו של טראמפ ביחס לנגידה ילן (הדמוקרטית), נציין כי הנשיא קלינטון מינה פעמיים את אלן גרינספאן ליו"ר הפד, למרות עמדותיו הרפובליקניות; והנשיא אובמה מינה את ברננקי הרפובליקני לכהונה שנייה כיו"ר הפד. אובמה העריך כי ברננקי הוא האיש הנכון במקום הנכון; ורק אחר-כך מינה את ילן המשויכת למחנה הדמוקרטי ליו"רית הפד.

הסוגיה הכלכלית היחידה שאליה מתייחס טראמפ באופן קונקרטי היא הגנות הסחר על הייצור האמריקאי מפני הייצור הסיני. טראמפ מאיים על הממשל הסיני בהגדלת המכסים במהלך משא-ומתן על תנאי הסחר. ככל שמועמדותו של טראמפ לנשיאות מבשילה, בתקשורת הסינית מתגברים הקולות נגד טראמפ. כך שנראה כי בחירתו לנשיאות ארה"ב תייצר מתיחות כלכלית גבוהה בין צמד המעצמות הכלכליות. לפי שעה, המתקפה נגד טראמפ בתקשורת הסינית דווקא מחזקת אותו בארה"ב, אולם אם הוא ייבחר לתפקיד טראמפ יידרש להגיע להבנות עם הממשל הסיני.

טראמפ מבטיח לחתוך במסים בחדות, אולם ההסתברות למהלך כזה היא אפסית. טראמפ אמנם ציין כי בכוונתו להפחית מסים מ-39.6% ל-25%, וכן שבכוונתו "לסגור חורים" במערכת המס, ולהפחית את מס-חברות ל-15%, אולם הוא לא הציג מקורות למימון הבור האדיר שצעד כזה צפוי לייצר בהכנסות המדינה ממסים, מלבד לשחרר סיסמאות חלולות לאוויר על מיסוי מוגבר של עשירים.

על-פי הערכות מקובלות, האוצר האמריקאי יאבד הכנסות של 9.6 טריליון דולר בשנים 2016-2026 אם הפחתות המס המדוברות של טראמפ אכן יתבצעו. כבר בשנים 2017 ו-2018 צפויים אובדני הכנסות שנתיים של 544 מיליארד דולר, ו-800 מיליארד דולר בהתאמה. מהלך כה חד של הורדת מסים אפשרי רק אם במקביל תופחת בחדות ההוצאה הלאומית, אולם טראמפ קורא להגדלת ההוצאה הלאומית בעיקר על תשתיות, הצטיידות צבאית, בניית גדר-הפרדה בגבול עם מקסיקו והפיכת הביטוח הרפואי Obamacare (אובמקייר) ל-Trumpcare (טרמאפקייר).

הגירעון הלאומי האמריקאי עומד היום על 450 מיליארד דולר, שהם כ-3% מהתוצר. תחת התוכנית של טראמפ, הגירעון הלאומי של ארה"ב לזנק ל-10% מהתוצר, שיעור גירעון שנרשם לאחרונה בארה"ב בעת משבר הדיור האחרון וכפועל יוצא מתמריצי ענק. שלשו את גיוסי החוב הממשלתי השנתיים של ארה"ב, ותקבלו משבר פיננסי. לפיכך, סביר להניח שהתוכניות היומרניות בתחום המס צפויות להיוותר על הנייר בלבד.

מנגד, הפחתת מסים מסוימת לצד העמקת גביית המס וקיצוצים פיסקאליים מסוימים, בהחלט אפשריים, ואולי אף מתבקשים נוכח הצמיחה השברירית של כלכלת ארה"ב, אשר צמחה ב-0.5% בלבד ברבעון הראשון של השנה. אם טראמפ ייבחר לנשיא, ועד אשר יבהיר את עמדותיו בתחום הפיסקאלי, שוק האג"ח הממשלתי האמריקאי עלול לסבול מירידות שערים חדות. אנשים שכחו בשנים האחרונות כיצד נראה שוק איגרות-חוב דובי (יורד), שכן הכלכלה העולמית כולה תלויה בריביות נמוכות וביציבות לאורך זמן.

גם לעמדות השליליות של טראמפ נגד המהגרים, יהיו השפעות כלכליות שליליות - תעשיות המתבססות על מהגרים אשר הם כוח עבודה זול, דוגמת חקלאות, עלולות לסבול ממדיניות ההגירה של טראמפ, עובדה העשויה לייקר מוצרי מזון. כך גם חברות אשר חלק גדול מהכנסותיהן נובעות ממכירות למהגרים צפויות להפסדים בהכנסות ואף לפטר עובדים.

דונלד טראמפ טוען, כי העת הנוכחית בשווקים הפיננסיים היא תקופה נוראית להשקעה במניות, וכי אנו מצויים בתקופה בועתית בשווקים. בראיון ל"וושינגטון פוסט", אמר כי ארה"ב מצויה במסלול למיתון מאסיבי. טראמפ האשים את נגידת הבנק המרכזי, ג'נט ילן, כי היא מחזיקה בריביות נמוכות על-מנת לתמוך ברקורד הכלכלי של ממשל אובמה, וכי המועמד שיחליף את אובמה בתפקיד יעמוד בפני בעיה חמורה, בשל הצורך להעלות ריבית. מדובר בעמדה חריגה של מועמד מטעם המפלגה הרפובליקנית הנתפסת כפרו-עסקים ופרו וול-סטריט.

טראמפ מציין, כי האבטלה "האמיתית" בארה"ב היא 20% ולא 5%, כפי שמראים הפרסומים הרשמיים. נציין, כי משרד העבודה האמריקאי מפרסם שישה מדדי אבטלה שונים, כאשר מדד האבטלה הרשמי מכונה U3, ואילו מדד האבטלה הכולל מועסקים העובדים במשרה חלקית, והיו רוצים לעבוד במשרה מלאה, מכונה U6. שיעור האבטלה לפי ה-U6 עמד בשפל של שנת 2010 על 17.1%, ואילו היום הוא ירד ל-9.8%, כפעמיים האבטלה הרשמית.

עמדותיו הכלכליות של טראמפ עשויות להתבהר עוד יותר לאחר "הוועידה הלאומית הרפובליקנית" שתיערך בעוד חודשיים, ב-18-21 ביולי, בקליבלנד. כאשר טראמפ יגבש סביבו סופית את ההנהגה הרפובליקנית של המפלגה, הוא עשוי לפרוס בפני המשקיעים את עמדותיו הכלכליות באופן סדור יותר ואזי הם יוכלו לנסות ולגזור את המשמעויות הכלכליות של עמדות אלו בצורה אפקטיבית יותר.

מאמר שני ואחרון מבין שניים; הכותב הוא האסטרטג הראשי בקבוצת אילון