משרדי האוצר והחקלאות יטילו פיקוח על מחירי פירות וירקות

בשלב זה מדובר על פיקוח ברמה בסיסית, שלפיה רשתות השיווק, הסיטונאים הגדולים ועוסקים נוספים בתחום יחויבו למסור את נתוני הרווחיות שלהם על פירות וירקות למפקח על המחירים

עגבניות / צילום: תמר מצפי
עגבניות / צילום: תמר מצפי

ועדת המחירים המשותפת למשרד החקלאות ולמשרד האוצר ממליצה להכניס לראשונה את מחירי הפירות והירקות לפיקוח לפי חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים.

בשלב זה מדובר על פיקוח ברמה הבסיסית, שלפיה רשתות השיווק, הסיטונאים הגדולים ועוסקים נוספים בתחום יחויבו למסור את נתוני הרווחיות שלהם על פירות וירקות למפקח על המחירים. החוק מאפשר גם הטלת פיקוח מחירים מלא, אך מדובר בדרגה גבוהה יותר של פיקוח.

הוועדה תצא לשימוע, שלאחריו יגובש הצו שיובא לחתימת השרים בזמן הקרוב. המהלך צפוי לאפשר לוועדה לנתח בצורה מעמיקה את סוגיית פערי התיווך בשוק הפירות והירקות.

הפיקוח יופעל באמצעות צו לזמן מוגבל ויחול עד סוף 2017. לאור הממצאים שיעלו מן הבדיקה תשקול הוועדה להמליץ לשרים על נקיטת צעדים נוספים שיועילו להפחתת יוקר המחיה ולצמצום פערי התיווך. הפיקוח בשלב זה יהיה ברמת דיווח מחיר, עלויות רכישה ועוד.

בשנים האחרונות נצפית מגמה של עלייה בנתח השוק של רשתות השיווק לעומת השווקים הפתוחים וחנויות פרטיות. לפי הלמ"ס, בעשור האחרון גדל נתח השוק של הרשתות ב-15% ל-50% מהקמעונאות בפירות בירקות טריים. זאת, לצד עלייה בכוח הקנייה של הרשתות, שמחזיקות בבעלותן סיטונות פירות וירקות או שרוכשת באמצעות סיטונאי גדול.

יתר על כן, ההמלצה גובשה לאור ממצאי בדיקה מדגמית, שהראו כי הרווח הגולמי והתפעולי במחלקת הפירות והירקות ברשתות הוא גבוה במידה ניכרת מהרווח הכללי של הרשת. כמו כן, נמצא כי שיעור המכר ברשתות נמצא במגמת עלייה, וכי קיימת ריכוזיות במקטע הסיטוני הקשור לרשתות השיווק. בהתאם לכך, ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר המליצה להחיל פיקוח מחירים על פירות וירקות.

כיום מעט סיטונאים גדולים שולטים ביותר ממחצית מכמות הקנייה מהחקלאים. בשימוע ציבורי שערך משרד החקלאות בנושא רישוי סיטונאים, נשמעו טענות רבות על פרקטיקות מסחר לא הוגן בסחר בפירות וירקות, כגון שינוי תנאי העסקה בדיעבד ובאופן חד-צדדי, עסקאות ללא מחיר (ללא שקיפות כלפי החקלאי לגבי אופן קביעת התמורה) והפחתת פחת מובנה, המעידות על ניצול לא הוגן של כוח שוק.

נוכח החשש העולה מן הנתונים שהונחו בפני הוועדה לרווחיות עודפת וניצול לרעה של כוח שוק, ולנוכח העובדה שקיים קושי אובייקטיבי במדידת רוחבית של מרווחי השיווק בשל מחסור בנתונים אמינים, הבדלים בין מקורות דיווח שונים ושונות באיכות התוצרת, מבקשת הוועדה לחייב את הסיטונאים והקמעונאים לדווח לה נתונים מכוח צו פיקוח על מחירים.