טראמפ ל"ניו-יורק טיימס": חזרו בכם או שנתראה בבית המשפט

מזהיר מפני בועה בהיי-טק ■ "הכנסתי ב-2015: 557 מיליון דולר" ■ מלאניה טראמפ: בעלי לא היטלר ■ המיליארדר לפוקס ניוז: "אם לא אזכה בנובמבר, כל היוזמה תהיה בזבוז של זמן ואנרגיה"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונאלד טראמפ מאיים להגיש תביעה משפטית נגד "ניו-יורק טיימס" בגין תחקיר על יחסו לנשים, שפורסם ביום ראשון בעמוד הראשון של העיתון, אם המערכת לא תמשוך את התחקיר ותפרסם התנצלות. העיתון הודיע כי הוא מתייצב מאחורי הדיווח.

במקביל, המועמד הרפובליקאי בפועל מזהיר מפני בועה פיננסית מסוכנת במגזר ההיי-טק. 

ג'יל מרטין, סגנית היועץ המשפטי של ארגון טראמפ, חברת האחזקות של המיליארדר, אמרה ל-CNN: "אני חושבת שתביעה משפטית היא אפשרות מוחשית. לא דיברתי עם טראמפ אישית על כך, אך כאשר הוא מותקף בצורה כזו, וההתקפה מבוססת על כזבים, הוא בהחלט משיב מלחמה שערה". 

פרקליט אחר של טראמפ אמר כי אינו חושב שהפרשה תסתיים בבית המשפט, אך קרא ל"טיימס" להתנער מהתחקיר: "(עורכי) העיתון חייבים למשוך את התחקיר ולגלות הגינות, מפני שהם הורסים את העיתון (בהתנהלותם הנוכחית)". 

תחת הכותרת "עבר את הגבול - כיצד התנהג דונלד טראמפ כלפי נשים בחייו הפרטיים", כתב העיתון כי יחסו הפומבי של המיליארדר לנשים מסוימות היה "משפיל, מרוחק וראוותני... את אשת הטלוויזיה רוזי אודונל הוא תיאר בפומבי כ'שמנה עם פרצוף מכוער'. כאשר עורכת דין נאלצה להשתמש במשאבת הנקה כדי להכין חלב אם לתינוקה, הוא הפליט: 'מגעיל'". 

ה"טיימס" ציין כי העיתון ריאיין עשרות נשים שעבדו עם טראמפ או בשבילו בעסקי נדל"ן, דוגמנות ותחרויות של מלכות יופי; נשים שיצאו אתו או שהיו להן קשרים חברתיים עמו; ונשים וגברים שהיו עדים להתנהגותו כלפי נשים מאז היותו תלמיד בפנימיה צבאית. "מדבריהן מצטיירת תמונה של חיזורים חד-צדדיים בלתי רצויים, התבטאויות בלתי פוסקות על הגוף הנשי, הישענות מחוכמת על נשים שאפתניות והתנהלות מטרידה במקום העבודה", כתב העיתון. 

"זו תמונה מורכבת ולפעמים בעלת ניגודים פנימיים של אדם עשיר, מפורסם ופרובוקטיבי והנשים שסביבו", נכתב בתחקיר. "כמה מהנשים תיארו אותו כנעים-הליכות ומעודד. הוא קידם כמה נשים למשרות הבכירות ביותר בארגון שלו, צעד נועז בחברת נדל"ן גדולה באותם ימים. בעת ובעונה אחת הוא קידם נשים ושם ללעג את גופן". 

אחת מהמרואיינות, רואן ברואר, אמרה לאחר פרסום התחקיר כי העיתון הוציא את דבריה מהקשרם, אם כי היא לא הכחישה את הציטוטים שהובאו מפיה. לאחר שאמרה את הדברים בראיונות לכמה אמצעי תקשורת, כתב טראמפ בטוויטר שדברי ברואר "פוצצו" את הדיווח ה"שקרי" של ה"טיימס". 

"בועה מסוכנת בהיי-טק"  

בינתייים מוסיף טראמפ לשלוט בסדר היום של מערכת הבחירות באמצעות ראיונות שהוא ומקורביו מעניקים לכלי תקשורת כמעט ללא הפוגה. בראיון לרויטרס אמר טראמפ כי הוא מבחין בבועה פיננסית מסוכנת במגזר ההיי-טק בגלל חברות סטארט-אפ שמניותיהן נסחרות בערכים שמשקפים שווי שוק גבוה, למרות שהחברות האלה לא הפיקו מעולם רווח. "אני מדבר על חברות שמעולם לא עשו כסף, שמבוססות על רעיונות גרועים, וששוויין מוערך במיליארדי דולר", אמר טראמפ. 

על הפדרל ריזרב אמר טראמפ כי בסופו של דבר צריך רפובליקאי להוביל את הבנק המרכזי, אך הוא אינו רואה את עצמו כ"אויב" של היו"ר הנוכחית, ג'נט ילן (שמונתה על-ידי הנשיא ברק אובמה). "אני לא חושב שילן עושה עבודה גרועה", אמר טראמפ. "אני עצמי תומך בריביות נמוכות, אלא אם כן תהיה התפרצות איפנלציונית, וזה עלול לקרות בשלב מסוים, אך לא בעתיד הקרוב".  

טראמפ ציין כי לא יפגע ברמות התשלומים לגמלאים שמקבלים תשלומים מביטוח לאומי, והכריז כי אין בדעתו להעלות את גיל הפגישה לגמלאות. 

עוד אמר טראמפ כי הוא יהיה מוכן להידבר עם מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, במאמץ לשכנעו לזנוח את תוכנית ההתחמשות הגרעינית של ארצו. "לא תהיה לי שום בעיה לעשות זאת", הוא אמר. נדובר בסטייה חדה ממדיניות החוץ הנוכחית של ארה"ב. הוא הוסיף, עם זאת, כי ילחץ על סין שתפעיל את השפעתה על הצפון-קוריאנים.

בהודעה לעיתונות מסר טראמפ כי דיווח לוועדת הבחירות הפדרליות על הכנסה של יותר מ-557 מיליון דולר בשנת הכספים 2015. "הדוח מצביע על תזרים מזומנים עצום ועל גידול של כ-190 מיליון דולר בהכנסות (שאינן כוללולת דיבידנדים, ריבית, רווחי הון, הכנסות משכירות ותמלוגים)", נאמר בהודעה. לדברי טראמפ, זה דוח ההכנסות הגבוה ביותר שהוגש אי-פעם לוועדת הבחירות. הוא טוען כי שווי נכסיו עובר את רף 10 מיליארד דולר. 

"לא היטלר" 

בראיון למגזין "דו ז'ור", כתב-עת אמריקאי שמיועד למיליונרים בלבד (כל מנוי חייב להוכיח שיש לו לפחות 5 מיליון דולר בבנק), אמרה אשת המיליארדר, מלניה טראמפ, כי בעלה "אינו היטלר".

"אנחנו יודעים את האמת. הוא לא היטלר. הוא רוצה לעזור לאמריקה. הוא רוצה לאחד את העם", היא אמרה. הדברים היו תגובה על מכתב ארוך שכתב השחקן והסטנד-אפיסט לואיס סי קיי למעריציו במארס, ובו הוא הכריז כי טראמפ הוא היטלר. 

היא הודתה כי ייתכן שבעלה צריך להעביר את מסריו "באופן רך יותר", והדגישה כי האיסור על כניסת מוסלמים לארה"ב - אחת מהבטחותיו של טראמפ בקמפיין - היא "זמני בלבד". 

"הוא אינו יוצא נגד דתות", אמרה מלאניה טראמפ. "הוא חושב שאנו צריכים לדעת מי נכנס לארץ הזו. אם לא נעשה כן, לא תהיה לנו מדינה... אנו רואים איך הוא; הוא רוצה לאחד את האזרחים וליצור מקומות עבודה". 

ובראיון לשדרית מגין קלי בפוקס ניוז הדגיש טראמפ עד כמה חשוב לו לזכות בבחירות לנשיאות: "אם לא אלך עד הסוף, אם לא אנחל ניצחון בנובמבר, אראה בכך בזבוז מוחלט של זמן אנרגיה וכסף".

הוא הגן על סגנונו הגס בעימותים הטלוויזיוניים ובעצרות הבחירות שלו ואמר כי לו היה מתנהל באופן "נשיאותי", לו היה נמנע מלהטיח עלבונות במתמודדים הרפובליקאים האחרים, אלמלא היה משיב מלחמה שערה - "אינני חושב שהייתי מצליח (בפריימריז)".