יש חדש בישן: סיור אופטימי בעכו

עכו משתפצת ומשתדרגת; יוזמות ואטרקציות חדשות בעיר שהוכרזה זה כבר כאתר מורשת עולמי

הצריחים של עכו / צילום:אורלי גנוסר
הצריחים של עכו / צילום:אורלי גנוסר

גם אוהביה הגדולים של עכו, ואני ביניהם, לא יכלו שלא לראות במשך שנים את הפוטנציאל העצום שלה מתגמד לנוכח ההזנחה שניכרה בשטח, אבל בכל ביקור ניכרים שינוי ושיפור.

הרושם שמצטייר הוא שבעכו קיבלו העירייה והעומד בראשה החלטה אמיצה לשנות את פניה ואת תדמיתה ולהוציא אותה מהבוץ של עצמה, וכך כבר כמה שנים טובות שהעיר הזו משתבחת ונצבעת בטוב.

לא מן הנמנע שהתנופה התחילה עם ההכרזה של אונסקו ב-2001 על העיר העתיקה של עכו כאתר מורשת עולמי. זו הפעם היחידה בעולם כולו שבה עיר שלמה קיבלה את התואר, ואם לדייק - שתי הערים השוכנות זו על-גבי זו: הצלבנית ומעליה העות'מנית. כשנכנסנו לעיר העתיקה ניכרה התרחשות בחפיר המערבי ובסביבתו. דניאל ארמה, מנהל התיירות, סיפר שחלקים שונים עוברים שימור לצד שיפוץ ותחזוקה של קירות שהתמוטטו מהגשמים. קפצנו לרגע למוזיאון אוצרות החומה, לאסוף את כרטיס הטעימות של "יאללה בסטה", וצעדנו לשוק. רגע לפני הכניסה הצצתי בשדרת החאן הלבן ששופצה, והיא יפה ומזמינה.

 

מיזם יאללה בסטה פועל כאן בהצלחה ומציע כרטיס עם שש טעימות שונות, כשבכמה מהן יש גם אפשרויות בחירה. סוחרי השוק כבר מכירים את הפרויקט היטב, ומשתפים פעולה בנועם ובאדיבות. טעמנו מיץ רימונים ותפוזים, כדורי פלאפל, חומוס מפתיע (ולא אצל סעיד), כנאפה חמימה וארטישוק בלימון. החיפוש אחר הדוכנים (יש מפה בגב הכרטיס) הוא טיול בסמטאות השוק, שהנראות שלו השתפרה פלאים וכולם נהנים מכך.

סמוך לכניסה לשוק נחנך החודש מרכז מבקרים חדש - שיתוף פעולה ביןJNF ארצות הברית ועמותת "זמן גליל", שמלכדת כ-30 תיירני בוטיק בגליל המערבי. כחלק מפרויקט שנועד להגדיל תעסוקה בגליל נבחרה עכו כשער לגליל המערבי, והיא מארחת מדי שנה כשני מיליון מבקרים. המרכז שוכן בבית עות'מני מרהיב ביופיו, עם תקרות קמורות וחלונות מקושתים, ששומר וטופל במלאכת מחשבת מרגשת ממש.

כאן יקבלו המטיילים מידע על אתרי התיירות בעכו ובסביבה, מפות ודפי הסבר, ויש עמדות מחשב כדי לחקור את אתר האינטרנט של העמותה. בהמשך תהיה גם תצוגת מוצרים של התיירנים וצפונות כאן הפתעות רבות (פתוח מדי יום, טל' 04-6015533, westgalil@.co.il).

במרחק של דקת הליכה מהמרכז נמצא הבזאר הטורקי, שבו סעדנו ארוחת צהריים עכואית במסעדת מרקטו, המציעה מטבח שוק ים-תיכוני במגע איטלקי. עומרי שחר, השף, פתח את המקום לפני כשנה והתאהב בקונספט האינטימי והאישי. יש בתפריט פסטות מעניינות, דגים ותבשילי קדרה, לצד סטייקים עסיסיים. המנות אינן גדושות, מוגשות בחן ומוצלחות, וגם המחירים סבירים לגמרי. האווירה בשוק מגניבה ושמחה, וכיף לשבת בו ולקחת חלק בהתרחשות המקומית (ויצמן 1, טל' 04-8222144).

גם מחוץ לחומות העיר העתיקה התפתחה עכו בצורה מפתיעה. מהגירה שלילית עצומה לפני עשור, התהפכה המגמה, והביקוש עולה על ההיצע. צעירים חוזרים לעיר ותושבים חדשים מגיעים אליה, ויש תנופת פיתוח. באחת השכונות הצפוניות החדשות הוקם גן בוטני חדש בקונספט מעניין. שלא כמו גנים בוטניים אחרים, מחולק כאן הגן לשניים. בצד אחד יש פארק שעשועים חדיש ונחמד שמתקניו מדמים את עכו (מגדלור, חומות ועוד) וסביבו צמחייה ים-תיכונית. בחלקו השני יש מקבצי צמחייה מסוגים שונים, חלקם משולטים. בלב הגן יש מזרקה שטוחה שפועלת בקיץ לשמחת הילדים, ובהמשך יש גן תבלינים, כרם ענבים, מתקני שעשועים ושירותים. למען המטיילים נוספו גם ספסלים, ואף שהגן אינו גדול (21 דונמים) הוא מאוד נחמד והכניסה ללא תשלום (א'-ה' 21:00-15:00, שישי 18:00-12:00, שבת 20:00-09:00).

עוד אטרקציה חדשה בעיר היא הפארק האתגרי - פארק עירוני לחובבי אקסטרים, שמביא את ה"אאוטדור" למתקנים בטוחים. הפארק הוא מהגדולים והמיוחדים בארץ, ונפתח לפני שנה בדיוק. הוא מאפשר לכל אחד, צעירים כמבוגרים, להתנסות במתקנים ולהתמודד עם הגובה, עם הפחד ועם הסביבה. יש מתקן של גשרים תלויים בגובה של כ-17 מטרים עם אומגה, קירות טיפוס ובהם גם הקיר הגבוה בארץ, שמתרומם לגובה של 30 מטרים, קיר עם שיפוע שלילי (מהגבוהים בעולם), קיר מיוחד לילדים ועוד.

יש גם מתקן קפיצה דמוי בנג'י, וגן שעשועים יוצא דופן לילדים. חובבי אקסטרים לא ירצו לעזוב, ובצדק. המקום מופעל ומתוחזק על-ידי "שפן סלע", חברה שמתמחה בפעילויות אתגר, והוא פתוח לקהל כשהתשלום הוא לפי מתקן - אבל יש גם כרטיסיות הנחה, והוזלות דרך שלל גופים, שאת חלקן אפשר למצוא גם באינטרנט (35-108 שקלים, טל' 1-700-556-070).