ניתוח "מחיר למשתכן": איתו לצעירים ולקבלנים

שר האוצר אמר השבוע כי תוכנית מחיר למשתכן תוארך גם לשנים 2017-2018 ■ דבריו כוונו אמנם לציבור הרחב, כדי שיידע שלזכאים יהיו עוד הזדמנויות לזכות בדירה מוזלת, אך גם לקבלנים שכידוע לא אוהבים את התוכנית

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

"אני מודיע כאן ועכשיו שאני מתכוון להאריך את תוכנית מחיר למשתכן. מי שחשב שזה נגמר, טועה...זה כמו אוטובוס שיצא מהתחנה - הוא יתמלא ויתמלא ואנחנו לא מתכוונים לעצור ויהיה לכולם מקום". את הדברים האלו אמר לאחרונה שר האוצר משה כחלון בנאום במכללת נתניה.

בעוד תוכן אמירתו של כחלון איננו מפתיע, הוא הרי מגן על התוכנית המרכזית שלו לטיפול במשבר הדיור, דבריו חשפו כי במשרד האוצר כבר נפלה ההכרעה להמשיך את התוכנית מעבר למועד שנקבע מראש במסגרת החלטת הממשלה ומועצת מקרקעי ישראל.

נזכיר כי לאחר שנכנס כחלון לתפקיד הוא החל לקדם את התוכנית. במסגרת ההחלטות שהתקבלו נקבע כי תוכנית הדגל שלו תפעל במתכונתה הנוכחית עד סוף 2016 ואז תיבחן מחדש לאור התוצאות. דבריו של כחלון, שאושרו גם על-ידי גורמים באוצר, מסירים את הספק לגבי המשך התוכנית. עם זאת, חשוב לציין כי אמנם ההכרעה במשרד האוצר כבר נפלה, אך נדרשת גם החלטה במועצת מקרקעי ישראל וייתכן שאף בממשלה, החלטה שספק אם תעבור בקלות. 

אם נחבר את דבריו של שר האוצר לאמירה אחרת שנאמרה גם היא לאחרונה, אמירה של מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אשל ארמוני, ניתן להסיק שייתכן ובמסגרת אשרור ההחלטה על המשך התוכנית נראה גם שינוי בתצורת המכרזים. "אנחנו שוקלים שינוי תמהיל במכרזים", אמר ארמוני, והתכוון לשינוי תמהיל הדירות המוזלות במסגרת התוכנית.

כזכור, תוכנית מחיר למשתכן היום כוללת 100% דירות מוזלות, וכמעט כל מכרזי הקרקע מופנים לטובת התוכנית. שינוי התמהיל האמור עשוי להוביל למצב בו הפרויקטים של מחיר למשתכן עדיין יתפסו את מירב שיווקי הקרקע, כדי לעמוד בהצהרות של הפסקת ספסור הקרקע על-ידי המדינה, אבל גם יכלול שילוב של דירות מוזלות לצד דירות לשוק החופשי. תמהיל זה קיים בתוכנית מחיר מטרה למשל, וגם היה קיים בתוכנית מחיר למשתכן הישנה. העובדה שהיצע הדירות "הרגילות" הולך וצונח בגלל מחיר למשתכן עשוייה להיות עוד זרז לשינוי התמהיל.

 

בנתיים, דבריו של כחלון כוונו אמנם לציבור הרחב, כדי שיידע שלזכאים יהיו עוד הזדמנויות לזכות בדירה מוזלת, אך כוונו גם לקבלנים. העובדה שהקבלנים לא אוהבים את התוכנית ידועה, ויש לא מעט קבלנים שממתינים לסיומה והחליטו לא להשתתף בה. כחלון הבהיר בדבריו שלא מדובר בטרנד חולף, וכי על הקבלנים להשלים עם המציאות החדשה.

ייתכן ואף מדובר באיתות לחברות גדולות שטרם נכנסו למכרזים, לשנות מדיניות. בכל מקרה, דבר אחד חשוב לזכור, כל עוד שר האוצר הוא משה כחלון, כנראה שמחיר למשתכן תמשיך לפעול, אבל ברגע ששר האוצר יתחלף, אין לדעת מה יעלה בגורלה.