כתב אישום ובקשה לצו מעצר ברומניה נגד בני שטיינמץ וטל זילברשטיין

העבירות המיוחסות להם הן שוחד, מירמה והלבנת הון ■ לא יוגש כתב אישום נגד שמעון שבס ■ עוה"ד של שטיינמץ: "לא דבק במרשי שום רבב"

בני שטיינמץ / צלם: סיון פרג`
בני שטיינמץ / צלם: סיון פרג`

המליארדר בני שטיינמץ, יועץ התקשורת ואיש העסקים טל זילברשטיין ואדם נוסף המקורב לשטיינמץ יועמדו לדין ברומניה - כך לפי פרסומים. חשוד נוסף בפרשה, שעל-פי הפרסומים אין כוונה להעמידו לדין, הוא שמעון שבס, היום איש עסקים ובעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה (בתקופת רבין). לפי הפרסומים, התביעה מבקשת גם צווי מעצר כנגד הנאשמים הישראלים.

בפרשה מעורבים גם שר לשעבר בממשלת רומניה וכן יורש העצר, הנסיך פאול, שאף נחקר בפרשה. לא ידוע אם מי מהם יועמד לדין.

לפי פרסומים שונים בישראל ובחו"ל, שטיינמץ ושניים נוספים הסתבכו בפרשה של חשדות לשחיתות לכאורה, שבמרכזה ניסיון להשתלט שלא כדין על חווה חקלאית בשטח של 28 דונם, שערכה עשרות מיליוני יורו. העבירות המיוחסות להם הן שוחד, מירמה והלבנת הון.

עו"ד יובל ששון, המייצג את השלושה, מסר היום (ה'): "המדובר בשלב פרוצדורלי במהלכו בית המשפט הרומני נדרש לבחינת התיק קודם להעברתו לבירור האישום. אנו תקווה שבשלב זה יתאפשר למרשנו להשמיע טענותיהם בפני בית המשפט הרומני. לא דבק שום רבב בפעילותם העסקית של מרשיי.

"זאת לא הפעם הראשונה שהתובע המחוזי הרומני פועל ללא כל ביסוס ענייני. רק לאחרונה דחה בית המשפט העליון הרומני את בקשתו של התובע, המנוגדת לכללי המשפט המקומי והבינלאומי, להוציא צו מעצר עוד טרם שהתקיימה חקירה ועוד לפני שהוגש כתב אישום. כל חטאם של מרשיי שהם פעלו ברומניה. כל פעילותם העסקית הייתה בהתאם להוראות החוק הרומני והבינלאומי, והיא לוותה באופן צמוד על-ידי משרדי עורכי הדין הגדולים והמכובדים שם. אנו משוכנעים שבתום הליך משפטי יידחה בית המשפט הרומני את כל הטענות". 

מטעמו של טל זילברשטיין נמסר: "לא נפל כל פגם בהתנהלותנו. כל פעולותינו נעשו בהתאם להוראות החוק. מדובר בעניין פוליטי פנים-רומני, אליו נגררנו כנראה מתוקף היותי בעבר יועץ פוליטי במדינה. זהו חלק מקמפיין 'מלחמה בשחיתות' פוליטי שיצא משליטה, בו אלפי בני אדם שהיו קשורים לשלטון הקודם ופוליטיקאים שלא מיישרים קו מושמים מדי יום במעצר ותחת מגבלות תנועה, כמו בעבר הנוראי של שלטון הסיקוריטטה במדינה ובמשטרים חשוכים אחרים. גם האיחוד האירופי כבר נדרש לנושא בדוח חריף שפרסם בנושא זכויות האדם המדינה בשנה האחרונה.

"אין בין התביעה הזאת למציאות ולעובדות שום קשר, וממילא התובע המקומי שמנהל את התיק לא טרח אפילו לנסות לחקור אותנו או לקבל את גרסתנו. בית המשפט העליון של רומניה כבר פסל את הבקשה הקודמת של התובע, ואנחנו מאמינים שיעשה כך גם כעת כשיבחן את העובדות". 

חי בלב ים, חשוד גם בגינאה

שטיינמץ הוא אחד מאנשי העסקים הישראלים העשירים ביותר, ונכסיו מוערכים בכ-2 מיליארד דולר, אך הוא מקפיד לברוח מאור הזרקורים ולהתנהל בדיסקרטיות מירבית. שטיינמץ מחזיק ברשיונות כרייה המניבים לו הכנסות במאות מיליונים בשנה (חלק מעסקיו בתחום היהלומים, יחד עם אחיו, דניאל) וכן בקבוצת חברות בתחומי הנדל"ן, ההנדסה, התשתיות ועוד. חברותיו פעילות במזרח אירופה, מרכז אסיה ואפריקה בתחומים שונים. מרבית עסקיו פרטיים, אם כי הוא מחזיק גם בשליטה במספר חברות ציבוריות.

שמו של שטיינמץ נקשר בשתי פרשיות פליליות נוספות ברחבי העולם בשנים האחרונות. האחת נוגעת לזכויות הכרייה בסימנדו, מרבץ עפרת הנחשב מהגדולים בעולם, בגינאה שבמערב אפריקה. ממשלת גינאה טוענת כי זיכיון שקיבלה חברת BSG (בני שטיינמץ גרופ) לכרייה, רישיון ששוויו עשרות מיליארדי דולרים, הושג באמצעות שוחד. הרישיון בוטל נוכח הטענות.

החברה הנושאת את שמו של שטיינמץ קיבלה את הרישיון בתקופת שלטונו של לנסנה קונטה, נשיאה הקודם של המדינה, שמת בסוף 2008. מאז עלה לשלטון הנשיא הנוכחי, אפלא קונדה, נפתחה נגד BSG החקירה, שהביאה להליכים במדינות שונות באירופה וכן בארצות-הברית, וחשוב יותר - הביאה לביטולו של הזיכיון.

פרשה נוספת, שחשף איתי רום בערוץ 10 לפני מספר חודשים, היא זו של מעורבותן לכאורה של חברות מקבוצת BSG בפרשת שוחד ענקית, בסך כולל של כמיליארד אירו, סביב ענקית האנרגיה הממשלתית האיטלקית ENI. מדובר בפרשה שחוקרות הרשויות באיטליה זה יותר מחמש שנים.

בפרשה נחשדות החברות מקבוצת BSG בכך ששימשו כצינור להעברת כספי שוחד בסך כולל של 20 מיליון יורו, לפקידי ממשל קזחים, שוחד שמשולם לכאורה כדי לשמן את הצנרת הביורקרטית בקזחסטן, שם מפעילה ENI אתר ענק לקידוח נפט בשם קשגן (לחופי הים הכספי). חברת בייטמן מקבוצת BSG, זכתה לפני יותר מעשור במכרז לבניית תחנת כח באתר, במאות מיליונים.

שמו של שטיינמץ עלה גם בהקלטותיה הידועות של שולה זקן, מזכירתו לשעבר של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. בין היתר, ביולי 2011 הקליטה זקן את אולמרט אומר ש"עזר לשטיינמץ עם צו חיפוש". כפי שפורסם בערוץ 10, הדברים נאמרו בסמיכות זמנים לחיפוש שערכה משטרת ישראל במשרדי חברת ביטמן בארץ, יחד עם שוטרים איטלקים, לבקשת ממשלת איטליה. החיפוש לא הניב דבר.

גם רשות המסים מגלה עניין בשטיינמץ, בשל שומת מס שהוציאה לו בסכום של כ-4 מליארד שקל בשנים האחרונות, עליה ערער המיליארדר החידתי. במרכז הערעור השאלה מיהם הבעלים של חברת BSG. שטיינמץ טוען כי אין לייחס לו את הבעלות בחברה, שכן הוא לא יותר מיועץ שלה (אלה היו גם תגובותיו לטענות נגדו בפרשות בגינאה ובפרשה האיטלקית-קזחית).

בשנים האחרונות, כפי שציין אולמרט באותה הקלטה מפורסמת, מתגורר שטיינמץ על יאכטה לחופי ניס, אליה ניתן להגיע בסירת מנוע מן החוף. המעבר לדור בלב ים נעשה משיקולי מס.