האם הוט תוחרג שוב מחובת הפריסה האוניברסלית?

שר התקשורת לשעבר ארדן חייב את הוט בפריסת תשתיות מדורגת במקומות בהם היא לא פרוסה ■ עכשיו מתכננים לבטל את ההסדר ולאפשר להוט לפעול על גבי תשתיות בזק, ובתמורה היא תחויב בהשקעות בתשתיות הפריסה הקיימת

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

ועדת החריגים במשרד התקשורת - אותו ועדה שאישרה את ההסדר לפיו הוט תשלים את פריסת התשתיות שלה ברחבי הארץ בצורה מדורגת - דנה באופציה לשנות את המתווה בהתאם לכיוון חדש שמוביל מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, ולפיו הוט לא תאולץ לפרוס תשתיות פיזיות, אלא תוכל לספק שירותי תקשורת על גבי תשתיות בזק, ובמקום זאת הוט תתחייב לבצע השקעות בשדרוג תשתיות וסיבים אופטיים. 

ככל הידוע, ההצעה לשינוי המתווה עדיין לא גובשה באופן סופי, אבל היא נדונה בוועדה, וגם נדונה מול הוט. במקרה שההצעה תעבור, מדובר יהיה בשינוי מדיניות מהותי במשרד, שכן שר התקשורת לשעבר, גלעד ארדן, ביחד עם מנכ"ל משרדו, אבי ברגר, גיבשו מהלך לחיובה של הוט בפריסה פיזית של תשתיותיה, ויש לציין כי הם עמלו עליו חודשים רבים.

המתווה החדש של פילבר לגבי הוט תואם את עמדתו לגבי בזק. פילבר מנסה להשיג השקעות בתמורה להקלות לחברות. במקרה של בזק הוא פועל לביטול ההפרדה המבנית החלה על החברה מול חברות-הבנות שלה, ובתמורה בזק תתחייב לפריסת סיבים אופטיים; ואילו במקרה של הוט הוא פועל באופן דומה ומוכן לתת לה הקלות בפריסה האוניברסלית, בתמורה להשקעה במקומות שבהם היא כבר פרוסה. 

המתווה הקודם אפשר להוט לפרוס תשתיות בצורה מדורגת על פני מספר שנים, וזאת על-מנת להקל על החברה ולא להכביד עליה בהוצאות כבדות. השלב הראשון, שאמור להסתיים בחודשים הקרובים, חייב את החברה בפריסה בכ-20 יישובים בתוך שנתיים, ואולם ככל הידוע הוט לא עומדת בחובה, ולפי מקורות במשרד התקשורת, גם לא תעמוד.  

מה יעשה המשרד בנוגע לכך? סביר להניח שלא הרבה - לנוכח מחדלי האכיפה של השנים האחרונות והעובדה שחברות התקשורת עושות דין לעצמן בכל הזדמנות. 

יחד עם זאת, מקורות במשרד מציינים כי התוכנית החדשה אינה נעדרת היגיון, משום שלחייב את הוט לפרוס תשתיות פיזיות ביישובים ערביים או חרדים, ששם ברור שלא יהיה ביקוש לתשתיותיה, הוא לא מהלך חכם. להיפך - אומרים אותם מקורות - העובדה שהוט תוכל לספק שירותי טלוויזיה ואינטרנט, ככל ספק אינטרנט קיים, תגביר את התחרות ותיטיב עם הצרכן, שעד היום יכל לקבל את הטלוויזיה של yes וסלקום בלבד, וכעת יוכל לקבל גם את הטלוויזיה של הוט.