עיריית לוד תובעת את קניון לוד סנטר: "צבר חובות של 12 מ' ש'"

לטענת העירייה, החברה שהקימה ומנהלת את הקניון עושה זאת באופן המוביל להשתמטות מחובות

יאיר רביבו, ראש עיריית לוד / צילום: תמר מצפי
יאיר רביבו, ראש עיריית לוד / צילום: תמר מצפי

עיריית לוד והוועדה המקומית לתכנון ובנייה לוד תובעים מהקניון המקומי "לוד סנטר" ומהבעלים שלו 9.6 מיליון שקל בטענה לחוב ארנונה שלא שולם. במקביל לתביעה מבקשת העירייה לעקל לקניון סכום של כ-2.5 מיליון שקל, המהווה היטל השבחה ששולם להם על-ידי הקניון ונקבע כי על העירייה להשיבו בחזרה.

על-פי התביעה ובקשת העיקול, שהוגשו בידי עורכי הדין אמיר בירנבוים וענת צדוק וינגורט ממשרד עפר שפיר, "לוד סנטר", מפעילת הקניון, הוקמה בשנת 1992 על-ידי הבעלים יחזקאל אלעני, שגם הוא נתבע. החברה נרשמה בפנקסי העירייה כמחזיקה בשטחים המשותפים בקניון, הכוללים 429 מ"ר שטחים משותפים ו-4,804 מ"ר חניון תת-קרקעי מקורה. 

לטענת העירייה, מאז 1993 צבר הקניון חובות ארנונה וחיובים אחרים במיליוני שקלים, ובגין חובות אלה נקטה העירייה הליכי גבייה שונים.  

מהתביעה עולה כי הבעלים אלעני מחזיק בשתי חברות - חברת "מגדלי לוד", שהקימה את הקניון, וחברת "לוד סנטר", שהוקמה כדי לנהל את השטחים בקניון. במהלך 2010 הגישה "לוד סנטר" עתירה מינהלית כנגד שומות הארנונה שהוטלו עליה בין השנים 1993-2009, ובסופו של דבר הגיעו הצדדים לפשרה, שקיבלה תוקף של פסק דין בבית המשפט העליון.

מעבר לחוב זה, טוענת העירייה, נצבר חוב נוסף בגין שנות מס מאוחרות וכן ביחס לשטחים נוספים במרכז המסחרי, לגביו נחתם הסכם פשרה נפרד שהעמיד את סכומו על 1.5 מיליון שקל. סכומים אלה, טוענת העירייה, לא שולמו עד היום למרות הליכי גבייה שונים שנקטה העירייה. לסיכום, העירייה טוענת כי חובות "לוד סנטר" כלפיה נצברו לסכומים של מעל 12 מיליון שקל.

לצד חובות אלה, נקבע ב-2013 כי על העירייה להשיב לחברה המפעילה את הקניון כ-2.5 מיליון שקל בגיל היטל השבחה שבוטל בוועדת הערר, ושנגבה על-ידי העירייה בעקבות מכירת זכויות בחלק ממתחם הקניון. בעקבות החלטת ועדת הערר ועל רקע חובות הקניון, הוציאה הוועדה המקומית הודעה על השבת סכום היטל ההשבחה לנתבעות בדרך של קיזוז מהסכומים המגיעים לעירייה, כך שחובותיהן של הנתבעות, לאחר הקיזוז, עומד על 9.6 מיליון שקל. נוכח חובה המצטבר של "לוד סנטר" כלפי העירייה, הגישה העירייה את בקשת העיקול, כאמור. 

עוד נטען כלפי הנתבעות בכתב התביעה כי שתי החברות, לצד הבעלים אלעני, מנהלים את החברות בלא הפרדה בין עסקיהן ומתוך מטרה להשתמטות מחובות, כפי שנעשה בפועל. "בדיקה שערכה העירייה איששה את טענתה כי אלעני עושה בשתי החברות כרצונו, בלא הפרדה בין עסקיהן, ותוך שהוא מנהל אותן באופן מובהק כך, שכל הנכסים והזכויות רוכזו בידי חברת 'מגדלי לוד', בעוד שעיקר ההתחייבויות רוכזו אצל 'לוד סנטר', באופן המוביל להשתמטות מחובות", צוין בתביעה.

על-פי החלטת בית המשפט שניתנה לפני חג הפסח, ניתן צו עיקול זמני לסך של 9.6 מיליון שקל על הכספים המוחזקים אצלה. טרם הוגשה תגובת "לוד סנטר" להחלטה.