צפו: מאות ישראלים ויתרו על מתנה בשווי מאות אלפי ש'

מתברר שיש לא מעט ישראלים שזכו בהגרלות מחיר למשתכן, אבל החליטו לוותר על הזכייה ■ למה? כל הפרטים בווידאו ■ ועדיין, הדירות לא נשארות ריקות

אתר מחיר למשתכן / צילום מסך
אתר מחיר למשתכן / צילום מסך

אם הייתם מקבלים מתנה בשווי מאות אלפי שקלים הייתם מוותרים עליה? זו השאלה הגדולה שהזוכים במכרזי מחיר למשתכן שואלים את עצמם לאחר ששמם עולה בגורל בהגרלה לרכישת דירה מוזלת. והתשובה? טוב, היא לא תמיד כל-כך פשוטה.

על-פי נתוני משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר, מספר הזוכים בהגרלה שהחליטו לוותר על הזכייה הוא לא מבוטל. בעפולה, למשל, מתוך 167 שמות שעלו בהגרלה, לא פחות מ-55 זכאים החליטו לוותר. מתוך 376 זוכים בלוד, 101 החליטו לסגת.

אז נשאל שוב, מה מוביל אנשים, מחוסרי דירה, לסרב לדירה מוזלת שהיא כנראה הזדמנות חד פעמית לרכישת דירה, ויכול להיות שגם הזדמנות שלא תחזור?

אז ככה, יש כמה סיבות. הראשונה שבהן היא אי ודאות שמלווה בלוח זמנים קצר. מהרגע שזכאי מקבל הודעה שהוא זכה בהגרלה, אין לו הרבה זמן להחליט האם הדבר טוב לו או רע לו עד שהוא צריך לחתום על חוזה הרכישה. ככל שיש אי ודאות לגבי קבלת המשכנתאות כמו שהייתה, ובחלק מהמקרים עדיין קיימת, חוששים אנשים להיכנס למחויבות מבלי לדעת שיוכלו לממן אותה.

נוסף על כך, בהגרלות אלה של מחיר למשתכן יש גם את אפקט "העיניים הגדולות" או יותר נכון להגיד, אפקט "הבוא ננסה, כי מה יש לי להפסיד?" רבים מהנרשמים להגרלות ניגשים לכל ההגרלות במקביל בלי קשר למקום שבו הם ירצו לגור בעתיד או בלי ודאות שבאמת ירצו לרכוש דירה. וכאשר הם פתאום זוכים, בעפולה למשל, הם אומרים לעצמם שתהיה גם הגרלה נניח בראשון-לציון ומחליטים לוותר הפעם ולהמתין להגרלה אחרת. שיקול נכון? רק הזמן והמזל יגידו.

סיבה נוספת היא המיקום בהגרלה. איך עובדת ההגרלה? המספר הראשון שעלה בגורל הוא זה שיבחר ראשון את מיקום הדירה. מי שזכה במקומות האחרונים יהיה זה שיתמודד עם מה שנשאר במלאי. סביר להניח שרוב מי שמוותר על הזכאות לא זכה במקומות הראשונים ושזכות הבחירה שנותרה לו לא תואמת את מה שרצה לקבל. וזה מוביל אותנו גם לסיבה נוספת שגם היא עילה סבירה לביטול, אפילו שמדובר בהטבה של מאות אלפי שקלים - סוגיית ההון העצמי.

בלא מעט מקרים, גם הדירה המוזלת עדיין דורשת הון עצמי לא מבוטל. ולעיתים, מי שזכה ומקבל את האפשרות לבחירת הדירה מגלה שבסופו של יום, גם מחיר הדירה המוזלת, מה לעשות, גדול עליו ושאין באפשרותו לגייס את ההון הנדרש. אומנם ההנחיה של בנק ישראל עשויה לאפשר במקרים מסוימים הון עצמי של 100 אלף שקל, אך מדובר עכשיו רק בתחילת הדרך ועוד לא כולם יודעים איך בדיוק להתייחס לזה. לא הבנקים ולא הרוכשים.

בשורה התחתונה, לוותר על הטבה כה גדולה היא אכן שאלה קשה, אבל כמו שאפשר לראות, לא תמיד בלתי מובנת. צריך גם לזכור שמדובר בהתחלה וככל שיעבור הזמן הוודאות ככל הנראה תגדל. בכל מקרה, גם לאחר ביטולים שניתן לראות היום, אין אף דירה שנותרת ללא דורש כי הביקוש עולה בכמה מונים על ההיצע וכל כל מי שמוותר על ההטבה יש את הבא בתור ששמח לנצל אותה.