לא ישפיע על הכלכלה

שר הביטחון החדש אביגדור ליברמן יותיר את הזירה הכלכלית לנתניהו וכחלון

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור

מספר ימים אחרי הדרמה הפוליטית, אפשר להעריך כי כניסתו של הח"כ אביגדור ליברמן (ישראל-ביתנו) לקואליציה, אינה צפויה להביא את ממשלת ישראל לחשב מחדש את המסלול הכלכלי של המדינה, ונראה כי בזירה הכלכלית מה שהיה בשנה האחרונה הוא שיהיה. ליברמן צפוי להיות טרוד בעתיד הקרוב בכניסה לנעליים הגדולות והגבוהות של שר הביטחון, ויותיר את הזירה הכלכלית לרה"מ בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון.

באותה נשימה חייבים לומר, כי גם החבירה של מפלגת העבודה לקואליציה בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית, עתידהתגובה של המשקיעים בבורסה המקומית ל"ג'וקר", ליברמן, ששלף נתניהו מחפיסת הקלפים שלו, הייתה מאופקת, ה הייתה להיות בעלת השפעות אנמיות על החזון והביצועים הכלכליים של ישראל.

ומלמדת כי בשוק ההון אשר מהווה אומדן לחוכמה הקולקטיבית של אזרחי ישראל, לא סבורים כי חילופי-הגברי במשרד הביטחון מגדילים באופן מהותי את ההסתברות לעימות צבאי או להידרדרות במערכת היחסים המדינית של ישראל.

נראה, כי המשקיעים בשוק ההון מעריכים שההקצנה המדינית (ימינה) של הקואליציה המתגבשת, מתאזנת עם השיפור הניכר הצפוי במשילות הממשלה, וביכולתה לקדם מהלכים כלכליים. קואליציה של 61 חברי-כנסת מוגבלת ביכולתה להניע רפורמות כלכליות בולטות; ואילו קואליציה עם מפלגת העבודה בתוכה הייתה עשויה לפגוע במשילות, בשל הקיטוב בתפיסות העולם בקרב המפלגות המרכזיות בקואליציה.

בדף הפייסבוק הגנוז של יו"ר המחנה-הציוני, יצחק הרצוג נרשם, כי ללא ידיים על ההגה לא תהא אחדות, אולם חלק מהמשקיעים חששו כי צמד זוגות ידיים על הגה אחד, ממש כמו בחיים, יביא עימו דווקא לתאונה. המסקנה שלנו היא, כי הצטרפות ליברמן ומפלגתו לקואליציה משפרת תיאורטית את פונקציית המשילות של הממשלה, מה עוד שהמהלך לצירוף ליברמן לקואליציה ריסק עוד יותר את הלכידות השברירית גם כך של מפלגת העבודה, והפך אותה לנמר של נייר באופוזיציה.

אמנם, פריצת-דרך מדינית אמיתית בסכסוך מול הפלסטינים הייתה יכולה להוות מתנה כלכלית גדולה ביותר של מפלגת העבודה לכלכלת ישראל, אולם ספק אם קואליציית ימין מדוללת במפלגת העבודה הייתה מכוונת למהלכים פורצי-דרך בזירה המדינית.

דרישה נוספת אשר הופיעה בדף הפייסבוק הגנוז של הרצוג, הייתה כי למפלגת העבודה יהיו סמכויות לעצירת החרם הבינלאומי. כאן, הצטרפות מפלגת העבודה לקואליציה והפקדת מערכת יחסי החוץ של ישראל בידיים של כוח פוליטי מתון, עשויה הייתה לתרום לשיפור מיצובה התדמיתי של מדינת ישראל בעולם. כניסתו של ליברמן למשרד הביטחון לא משרתת את פונקציית המטרה של עצירת החרם הבינלאומי, אולם ספק גדול אם אויבי ישראל היו חוזרים בהם מהניסיון להדק את חגורת החנק הכלכלי על ישראל, בשל שינוי סמנטי במפה הפוליטית, בדמות צירופה של מפלגת העבודה לקואליציה כגלגל רזרבי.

בכל האמור להשלכות התקציביות של כניסת ליברמן לקואליציה על-חשבון מפלגת העבודה, צירופו נוח יותר למגבשי התקציב הדו-שנתי. תקציב 2017 ו-2018 עתיד להיות מוצג לראש-הממשלה נתניהו לקראת סוף יוני, ואזי להיות מוצג לממשלה, ולהיות מאושר בממשלה ביולי-אוגוסט. התקציב צפוי לבוא לאישור הכנסת בספטמבר-דצמבר 2016.

נתוני הפתיחה של התקציב מלמדים על בור תקציבי ניכר של 15 מיליארד שקל, כך שבניגוד למצב שהתקיים ערב כינון הממשלה הנוכחית, שבה משרד האוצר היה מסוגל לחלק הרבה סוכריות, במצב הנוכחי, מתן חבילת סוכריות כלכליות למפלגת העבודה, היה צפוי לבוא על-חשבון חברות הקואליציה הקיימות ומתסיס את האווירה בקואליציה. הדרישות הכלכליות של ליברמן ומפלגתו בטלות בשישים ביחס לתקציב המדינה, ולפיכך כניסתו לקואליציה צפויה לייצר שקט תעשייתי בזירה התקציבית.

במסגרת המגעים בין הרצוג לראש-הממשלה שורבב שינוי מתווה הגז כחלק מהדרישות הקואליציוניות של מפלגת העבודה. כל פשרה של נתניהו עם הרצוג בסוגיית מתווה הגז, עשויה הייתה לדחות את פיתוח לוויתן, ולטלטל את ענף חיפושי הגז. כניסת ליברמן לקואליציה במקום מפלגת העבודה, תאפשר להאיץ את פיתוח שדות הגז הטבעיים, ובטווח הקצר מדובר בחדשות טובות לשותפויות הגז ולתומכים בקידום מתווה הגז.

יחד עם זאת, נזכיר כי רוב הגז הקבור במאגר לוויתן מיועד ליצוא, ולפיכך העמדות ההיסטוריות הקיצוניות של ליברמן ביחס לטורקיה ולמצרים, עלולות להוות אבן-נגף משמעותית להגברת שיתוף-הפעולה הכלכלי בין המדינות, שיתוף-פעולה שהוא נשמת אפו של פיתוח לוויתן.

דרישה כלכלית נוספת של הרצוג, אשר הועלתה בדף הפייסבוק הגנוז, הייתה הורדת יוקר המחיה. הפחתת יוקר המחיה היא משימה ששר האוצר עובד עליה לשיטתו 24/7, ולא ברור מה צפוי היה להיות הערך המוסף של מפלגת העבודה בקואליציה בסוגיה חשובה זו. הצטרפותו של ליברמן לקואליציה חסרת משמעות בכל האמור לטיפול ביוקר המחיה, מלבד סוגיית המשילות שבה דנו לעיל. לפיכך, הכנסת ליברמן לקואליציה במקום העבודה אינה מהווה פגיעה במאמץ להורדת יוקר המחיה, ומנגד אינה מהווה גם כוח חיזוק מהותי למשימה כלכלית חשובה זו.

מאזן-הביניים הזריז אשר הבאנו בפניכם מביא אותנו למסקנה, כי המפץ הפוליטי במאי 2016 מסתמן כבעל השלכות מזעריות על כלכלת ישראל.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קב' איילון