פנייה למבקר: חגיגת המינויים במועצת מטה יהודה לא הסתיימה

ראש המועצה משה דדון, שנעצר בחשד לעבירות שחיתות ומין, סיפק עבודה לאשתו ולבנו של המפקח האזורי במשרד רשם האגודות ■ רשם האגודות בתגובה: "המידע חלקי, מגמתי ומטעה"

משרדי אגודת מימי מבואות ירושלים / צילום: משה ליכטמן
משרדי אגודת מימי מבואות ירושלים / צילום: משה ליכטמן

מבקר המדינה יוסף שפירא קיבל בתחילת חודש מאי תלונה חריפה נגד רשם האגודות השיתופיות, עו"ד מירון הכהן, ובה טענות על טיפול לקוי של משרד רשם האגודות בתאגיד המספק שירותי מים ליישובי המועצה האזורית מטה יהודה, "מימי מבואות ירושלים" - בעיקר בהקשר של מינויים פוליטיים בתאגיד. "מימי מבואות ירושלים" מספקת שירותי מים ל-40 יישובים במועצה האזורית מטה יהודה, ולאחרונה, אחרי מסכת של חקירות וטענות לכשלים, יש יישובים השוקלים התנתקות מאגודת המים.

הטענה החמורה ביותר המופיעה בתלונה היא שראש המועצה משה דדון "קנה לעצמו שליטה גם במשרדו של רשם האגודות השיתופיות בכל הנוגע למושבי פרוזדור ירושלים, באמצעות מינוי אשתו של יוסי בן חמו, המפקח האזורי במשרד רשם האגודות, כעובדת המועצה. הוא מינה גם את בנו של בן חמו למשרה במועצה, וכתוצאה מכך נמצא בן חמו בניגוד עניינים חמור, אם לא למעלה מכך, ודומה כי בשלב זה ברור כי גם בעניין זה לא עושה רשם האגודות עו"ד מירון הכהן דבר".

מועצת מטה יהודה היא הגדולה במועצות האזוריות, ומשה דדון, העומד בראשה, היה מעורב במתרחש באגודת המים. דדון, נזכיר, נעצר בסוף דצמבר 2015 בחשד לעבירות שחיתות, שוחד ומרמה ועבירות מין חמורות, עם חשודים נוספים הפעילים במועצה ובמוסדותיה.

בדוח מבקר המדינה על מועצת מטה יהודה שפורסם בסוף 2014, פורטו ליקויים חמורים בניהול הכספי, שהביאו לגירעון של 30 מיליון שקל. עוד הצביע המבקר על חוזים שניתנו ללא מכרזים ועל תפירת מכרזים. בין היתר, המבקר התריע בדוח על כך שדדון מינה את ידידו, ברק שלו, כיועץ כלכלי למועצה וגם כגזבר.

"רשלנות ומשכורות מנופחות"

בעיה חמורה במועצה של משה דדון היא אגודת "מימי מבואות ירושלים", שאופן ניהולה הביא אותה לקריסה פיננסית בשנת 2003. המשבר חייב את רשם האגודות הקודם, אורי זליגמן, לבצע חקירה על הסיבות לקריסה.

הממצאים של החוקר מטעם הרשם, זרח יהב, הורו על רשלנות, על משכורות מנופחות למקורבים, "ובעיקר על המחדל המתמשך בתחום גביית חובות מצרכני מים". החייבים הגדולים ביותר שנגדם לא נעשתה שום פעולה, כך מסתבר, היו בעצמם מנהלים באגודת המים. כמו כן, מנהלים במושבים שקיבלו מים מהאגודה התחמקו מלשלם וצברו חובות של עשרות אלפי שקלים.

גם באגודת המים ארגן דדון ג'וב לידידו ברק שלו. על-פי התלונה הנוכחית, שהיא חזרה על תלונה קודמת, רשם האגודות מירון הכהן העלים עין מהמינוי הפסול של ברק שלו כחשב אגודת המים, בשכר כפול מזה של קודמו שפוטר, כאשר הוא מועסק גם תחת הכובע של מנהל חשבונות - מצב דומה לכפל התשלומים שתואר בדוח המבקר על ניהול המועצה האזורית של דדון. ברק שלו היה אחד החשודים שנעצרו בשלבים הראשונים של הפרשה בסוף 2015.

מפירוק לוועד ממונה

בעקבות ממצאי אותה חקירה של רשם האגודות, מונה משרד עו"ד משה באדר למפרק מפעיל של אגודת המים למשך כ-6 שנים. ראש המועצה דדון דרש למנות תחילה ועד ממונה זמני לאגודת המים, עד להליך של בחירות אמיתיות.

רשם האגודות זליגמן הודיע בספטמבר 2012 על הקמת ועד ממונה. מהיכרות עם תרבות מינוי המקורבים במועצה של משה דדון, הורה זליגמן בהחלטתו, כי "הוועד הממונה לא יפטר עובדים ולא יקבל עובדים חדשים לאגודה מבלי לקבל את אישור רשם האגודות לקבלה או לפיטורי עובדים".

ואולם, עוד לא יבשה הדיו על החלטת רשם האגודות, וחגיגת המינויים התחילה.

לתפקיד יו"ר הוועד הממונה של "מימי מבואות ירושלים" נבחר יצחק טובלי, הנשוי לבת דודתו של שלום שמחון, לשעבר שר החקלאות (בתם, אפרת אביאני, מונתה ללא מכרז לתפקיד במחלקה המשפטית של משרד החקלאות, קודמה עד לתפקידה כיום כיועמ"ש משרד החקלאות). דדון ושמחון, נציין, שניהם בכירים בתנועת המושבים.

נזכיר כי טובלי עצמו, שהוא גם שכנו של שמחון במושב אבן מנחם, מונה בשעתו על-ידי שר החקלאות שמחון לתפקיד מנכ"ל מועצת הלול, ומאוחר יותר, אחרי שהודח על-ידי השר החדש ישראל כץ, ארגן לו שמחון את תפקיד מנכ"ל חברת התעופה ק.א.ל לשינוע תוצרת חקלאית.

בתלונה למבקר המדינה פורטו מינויים נוספים לוועד הממונה, שבוצעו על-ידי רשם האגודות: מקסים כהן, אביה של היועצת המשפטית של המועצה האזורית מטה יהודה; בני אלירז מתנועת המושבים, מקורב לדדון ולשמחון; יחזקאל יששכר, מקורב לדדון; אבי בן שושן (המוזכר גם בדוח מבקר המדינה שיתפרסם מחר), ידידו של דדון שהוא עובד בכיר ביחידת הפיקוח על החי והצומח (פיצו"ח) שהיא יחידת האכיפה במשרד החקלאות, שמונה למרות היותו פושט רגל, דבר המנוגד לדין. נפתלי דדון, אחיו של ראש המועצה, הוא מנהל מחוז הדרום באותה יחידה.

עוד פורטו ג'ובים שחולקו באגודת המים: מלבד פרשת העסקת ברק שלו, ידידו של דדון שכבר הוזכר בדוח מבקר מדינה קודם, זכו בג'ובים עוד מקורבים: גיסו של ראש המועצה דדון; בעלה של ראש לשכתו; החותנת של מזכיר המועצה; פרקליט מקורב מונה ל"יועץ ארגוני" באגודת המים, ולפי אחד החשדות של המשטרה, עבודות של אגודת המים נמסרו לקבלן מקורב.

הנספח הסודי במשטרה

הוועד הממונה ואגודת המים אולי סיפקו פרנסה למקורבים, אבל ספק אם שיפרו את מצבם של עשרות אלפי צרכני המים. למשרד רשם האגודות הגיעו תלונות של צרכנים והוחלט למנות חוקר כדי לבדוק אם השתפר המצב באגודה תחת שלטון הוועד הממונה עתיר המקורבים.

את החקירה ערך רו"ח בועז גזית. "האגודה עדיין סובבת אינטרסים פוליטיים", כותב החוקר בדוח. החוקר מצא כי המצב הכלכלי והניהולי של אגודת המים החמיר בתקופת הוועד הממונה של טובלי; החובות לא טופלו; קיימות הוצאות מנופחות בשכר ובאחזקת רכבים; "קיים טעם לפגם" בהעסקת גיסו של משה דדון, ויש לפסול את מינויו של אבי בן שושן כחבר ועד ממונה, בוודאי לאור חוב מים שלו והיותו במצב של ניגוד עניינים.

מלבד ההמלצות על הצורך בהתייעלות ושיפור הניהול הפיננסי, המלצות החוקר העיקריות בעמוד 46 לדו"ח הן: "לקבוע כי רשם האגודות רואה בחומרה יתרה את התנהלות הועד הממונה"; החוקר המליץ להזיז את היו"ר טובלי מתפקידו ולמנות ועד חדש, שבראשו יעמוד יו"ר חיצוני מקצועי, "שאינו קשור בפוליטיקה האזורית".

לדוח צורף נספח חסוי, המהווה את הבסיס לחקירת היחידה הארצית לחקירות הונאה נגד יו"ר המועצה משה דדון והחשודים האחרים שנעצרו.

הדוח נמסר לחוקר זרח יהב באוגוסט 2014. רשם האגודות, עו"ד מירון הכהן, לקח את התיק לטיפולו. כעבור חצי שנה הורה הכהן להוציא את בן שושן מחברותו בוועד הממונה. בן שושן קיבל פיצוי: למרות היותו עובד מדינה במשרד החקלאות, הוא מונה למזכיר בשכר של אגודת "מימי מבואות ירושלים". הרשם הכהן האריך במאי 2015 את הקדנציה של הוועד הממונה - עד היום.

תגובות: "מידע חלקי, מגמתי ומוטעה. חלק מהבעיות נפתרו"

רשם האגודות השיתופיות במשרד הכלכלה אמר בתגובה: "מרבית הטענות המופיעות בכתבה מסתמכות על מידע חלקי, מגמתי ומטעה, שמקורו ככל הנראה, בגורמים אינטרסנטיים שונים שקיבלו משך שנים כספים וטובות הנאה אחרות מהאגודה והורחקו ממנה על-ידי רשם האגודות בעקבות ממצאי החקירה שנוהלה מטעמו וביוזמתו.

"בניגוד למשתמע מהכתבה, הטענה כי חברי ההנהלה באגודה הינם מקורבים לראש המועצה נבדקה ונדחתה על-ידי החוקר, רו"ח בועז גזית, ונמצאה מוצדקת רק לגבי אחד מהם שהינו חבר מועצה וחבר ועדת הביקורת במועצה האזורית.

"בעקבות דוח החקירה ניתנה על-ידי רשם האגודות, עו"ד מירון הכהן, החלטה מנומקת אשר כללה התייחסות מפורטת לכל אחד מהממצאים של החוקר. במסגרת החלטה זו הורה הרשם, בין היתר, על הפסקת כהונתו של מנכ"ל האגודה ועל החלפתם של שניים מארבעת הנציגים המקומיים בוועד ההנהלה של האגודה, שהחוקר מצא ליקויים בכשירותם או בהתנהלותם.

"אשר לטענה בדבר אי גביית חובות על-ידי האגודה - בדו"ח החוקר מטעם רשם האגודות אכן נמצא כי קיימים עיכובים בטיפול בגביית חובות האגודה אשר הועברו לטיפולו של עו"ד משה באדר בהוראת הרשם הקודם. בעקבות ממצאים אלה החליט הרשם הנוכחי, עו"ד מירון הכהן, לבטל את ההוראה שחייבה את האגודה להעסיק דווקא את עו"ד באדר, ואיפשר לה לפנות גם לעורכי דין אחרים שיציעו לה מחיר ושירות טובים ויעילים יותר בתחום גביית החובות.

"הטענה המופיעה בכתבה, בדבר ניגוד עניינים של המפקח האזורי, עקב העובדה ששני קרובי משפחה שלו מועסקים במועצה האזורית, הועלתה בעבר ובעקבות כך הועברה לבדיקה משפטית. חוות-הדעת המשפטית שניתנה קבעה כי מאחר שהמפקח אינו אחראי על המועצה האזורית, ואין לו כל סמכויות לגביה או לגבי תאגידי הבת שלה, אין ניגוד עניינים בכך שקרובי משפחתו מועסקים על-ידי המועצה האזורית.

"אבי בן שושן מונה לוועד הממונה על-ידי הרשם הקודם, עו"ד אורי זליגמן. כהונתו של בן שושן בוועד ההנהלה של האגודה הופסקה על-ידי הרשם הנוכחי, עו"ד מירון הכהן, לאחר שהחוקר שמונה מטעמו מצא כי בן שושן הוכרז פושט רגל".

מ"מ מנכ"ל אגודת המים יהודה בן אהרון אומר כי האגודה אינה גוף ציבורי וכי מדובר ב"טענות ממוחזרות של עובדים ויועצים לשעבר שהורחקו מהאגודה בגלל כשלים בהתנהלותם". לדבריו, הרושם שהאגודה הידרדרה, חובה למקורות גדל וקיימת ירידה דרסטית במספר היישובים שאותם היא משרתת אינו נכון: הוועד הממונה הקטין משמעותית את חוב האגודה למקורות והדבר נבדק וצויין על-ידי החוקר מטעם רשם האגודות.

"כמו כן", אומר המנכ"ל, "חלק ניכר מהבעיות בנושא גביית החובות לאגודה שהחוקר הצביע עליהן, נפתרו בשנים האחרונות בעקבות החלפת עורך הדין שטיפל בנושא באותה עת, בעורכי דין יעילים יותר. לא רק שמספר היישובים שאותם היא משרתת לא ירד, אלא שבשנים האחרונות הצטרפו אליה מספר ישובים חזקים ומבוססים כמו מוצא, נוה אילן, נטף ומבוא בית"ר".

תגובת ראש המועצה ובעלי התפקידים המוזכרים בכתבה לא התקבלה עד הורדת הכתבה לדפוס.

עו"ד משה באדר מסר בתגובה: "א. נראה מהתגובה דלעיל של רשם האגודות עו"ד הכהן כי אין הוא נותן לעובדות לבלבל אותו. עובדה היא שבסיום הפירוק החליט רשם האגודות השיתופיות (הקודם) כי "המפרקים עשו עבודה נפלאה והצליחו לשקם את האגודה בצורה מרשימה, פעלו לגביית החובות והבריאו את האגודה". ב. בעובדה שעורך דין הכהן בחר לטמון את הראש בחול, אין ולא כלום עם העובדות לאשורן החמורות ביותר בניהול אגודת המים בגיבויו של עו"ד הכהן. ג. לא ארחיב כאן יותר מזה באשר דבריו של עו"ד הכהן ראויים לתביעת לשון הרע מצידי ותביעה בגין עוולת הפרת חוזה- שלי נגדו. ד. אשר לטיעון שכנראה הוכתב למר בן אהרון, אני בהחלט מעריך את כישוריו בתחום האינסטלציה, וצר לי עליו על שגררו אותו לתחום שבו אין לו כל מושג או מידע".

משרד החקלאות מסר בתגובה: "עוה"ד אביאני התקבלה לעבודה בלשכה המשפטית במשרד החקלאות ביולי 2002 על ידי היועץ המשפטי (דאז) למשרד, עוה"ד שלום ברלנד, וזאת לאחר ראיון בו התרשם ממקצועיותה ומהתאמתה לתפקיד. עו"ד אביאני התקבלה לעבודה במסגרת מילוי מקום, במשרה תחילית בדירוג משפטנים. יצויין שבאופן זה מתקבלים לעבודה בשירות המדינה עובדים רבים בכפוף לאישור נציבות שרות המדינה. מאז מילאה עו"ד אביאני שורה של תפקידים בלשכה המשפטית במשרד החקלאות לרבות תפקיד היועמ"ש למשרד, לכולם התקבלה לאחר מכרז כדין".