ביוזמת נחמן שי: נסללת הדרך לשידור i24news בישראל

אושרה הצעת חוק להעביר שידורי חדשות בינלאומיים המופקים בישראל בכבלים ובלוויין - למרות הבעייתיות בכך שהבעלים של i24news, פטריק דרהי, מחזיק גם בהוט

ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (א') אחר-הצהריים את הצעת החוק של ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), המתירה העברה של שידורי החדשות הבינלאומיים המופקים בישראל ב"ערוצי הכבלים והלוויין בישראל". בכך מכוון שי להסדרת השידור של רשת הטלוויזיה של פטריק דרהי, i24news, המשדרת מאולפנים ביפו לרחבי העולם חדשות בשפות האנגלית, הצרפתית והערבית.

לדברי שי, בישראל קיים ציבור רחב המקופח בהיעדר שידורי חדשות בשפות שבהן משדרת הרשת. לדבריו, "בדרך זו ישראל מדירה אותם מן המרחב הציבורי. גם תאגיד השידור החדש אינו מחויב לשידורים בשפות אלה. לקיפוח הזה יבוא עתה סוף".

"החזקה הסותרת את הרגולציה"

שי הביע תקווה כי שידורי i24news ואולי ערוצים בינלאומיים אחרים שיבואו בעקבותיו ישודרו במרחב המזרח-תיכוני כולו, "אשר נשלט באופן מוחלט בידי תחנות שידור ערביות", כלשונו.

מאז עלה לאוויר לפי כ-3 שנים, הערוץ - בניהולו של פרנק מלול - אינו נקלט במסגרת שידורי הטלוויזיה בישראל, ומועבר לעשרות מדינות במזרח התיכון, באסיה, באפריקה, באירופה ובאחרונה גם בארצות-הברית. המטרה של הצעת החוק של שי היא לשנות את המציאות החוקית כיום שאינה מאפשרת את שידורי הערוץ בארץ.

בחוות-דעת שפרסם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, ביוני 2014, הוא כתב כי במתכונתו הנוכחית לא יכול הערוץ לעלות לשידור בישראל, שכן מדובר בערוץ חדשות ישראלי לכל דבר ולא בערוץ זר.

"בעל השליטה בערוץ הוא גם בעל השליטה בהוט עצמה, והוא אף בעל השליטה בחברת תקשורת סלולרית גדולה ובספקית שירותי אינטרנט", כתב ליכט בחוות-הדעת שפורסמה בשעתו ב"גלובס".

"החזקה משותפת של בעל השליטה הן בערוץ חדשות והן בתשתית המעבירה את השידור, סותרת את הרעיון המרכזי המנחה את הרגולציה של תחום החדשות. החזקה כזו אף סותרת את רעיון ביזור השליטה בתקשורת בכלל, ואף את הרעיון שבבסיסו של חוק הריכוזיות, שייכנס לתוקף בעוד כמה חודשים".