אל תקנו דירות

הבנקים חוששים מעתידו שוק הנדל"ן. אם הם חוששים, כדאי גם לציבור לחשוש

רכישת דירה על הנייר /צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
רכישת דירה על הנייר /צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

נורות האזהרה בשוק הדיור הישראלי כבר מהבהבות - כפי שפורסם ב"גלובס", שני הבנקים הגדולים, פועלים ולאומי הקטינו את חלקם בשוק המשכנתאות ברבעון הראשון של 2016. כשהבנקים הגדולים בוחרים להקטין את הנתח שלהם בשוק המשכנתאות, כדאי לציבור הרחב להבין שהבנקים חוששים מעתידו של שוק הנדל"ן, ואם הם חוששים, אז כדאי גם לציבור לחשוש.

הבנקים הגדולים מבינים כי על אף הניסיונות הקולניים של שר האוצר לבלום את העליות במחירי הדיור בישראל באמצעות תוכנית הדגל שלו, "מחיר למשתכן", בשטח, העליות במחירי הדירות בישראל לא נבלמות. הבנקים גם מבינים, שככל שהמחירים גואים כך עולה מידת הסיכון שלהם לאשראי שהם מקצים לרוכשי הדירות, בזמן ששיעור הרווחיות שלהם מאפיק זה הולך ומצטמצם.

אז הבנקים, שכידוע לא אוהבים לקחת סיכונים מיותרים, פשוט מצמצמים את החשיפה לתחום המשכנתאות, לפני שיאלצו להתמודד עם בעיות בכושר ההחזר של הלקוחות, שעלולות להיווצר הן בשל ירידת מחירים בשוק הדיור אותה מנסה להוביל שר האוצר, והן בשל חשש מעלייה בריבית על המשכנתאות.

בהקשר לעליית המחירים בשוק הדיור הישראלי, נציין כי על פי נתונים שפרסם השבוע השמאי הממשלתי מחירי הדיור זינקו גם ברבעון הראשון של 2016 ב-8% ביחס למחירים ברבעון המקביל אשתקד, לאחר שבסיכום שנת 2015 עלו מחירי הדיור ב-10%. כשדירת 4 חדרים בת"א אביב עולה בממוצע כמעט 3 מיליון שקל גם השמאי הממשלתי חושב שזה מחיר יקר מאוד.

בהקשר לסיכון הטמון בעליית הריבית על המשכנתאות, נציין כי הריבית השקלית הממוצעת על המשכנתאות עלתה במאי ל-2.75%, ורשמה בסה"כ עלייה של 0.5% בשנה האחרונה. לתשומת לב רוכשי הדירות - הריבית השקלית למשכנתאות ארוכות עלתה יותר מהריבית למשכנתאות הקצרות, כך במשכנתאות לטווח של 25 שנה ויותר, הריבית השקלית עלתה במאי ל-4.23%. מנתון זה כל אחד יכול להבין כי הסיכון הגדול ביותר רובץ על כתפיו של הציבור החלש ביותר, אותם האנשים שרוצים מאוד לרכוש דירה אך שידם פחות משגת ולכן הם נאלצים לפרוס את החזרי המשכנתא על פני תקופה ארוכה יותר.

נציין, שלמרות שבנק לאומי הקטין את נתח השוק שלו בתיק המשכנתאות מכ-25% לפחות מ-20% ושבנק פועלים הקטין את הנתח שלו בשוק המשכנתאות רק ל-17%, מי שהגדיל את הנתח הוא בנק מזרחי טפחות שממשיך להוביל את תחום המשכנתאות בישראל עם עלייה בנתח השוק שלו ברבעון הראשון ל-40% מ-35%.

ועדיין, בסה"כ הציבור בישראל עדיין נוהר בהמוניו לבנקים למשכנתאות. ברבעון הראשון של 2016 נטלו הישראלים לא פחות מ-16.2 מיליארד שקל מהבנקים לצורך מימון רכישת דירות.

ההיקפים הגדולים מאוד עדיין של המשכנתאות שנוטל הציבור מעידים שטעמו של הציבור עדיין לא השתנה ושוק הנדל"ן עדיין נחשב בעיני רבים כאלטרנטיבה העדיפה, הן בשל תנאי הריבית הנמוכה והן בשל חוסר הוודאות בשווקים הפיננסים. ואף על פי כן כדאי מאוד גם לציבור הרחב לשים לב לשינויים הטקטוניים שמתרחשים לאחרונה בבנקים, שכבר מבינים שתחום המשכנתאות, שהיה הפרה החולבת שלהם במשך שנים רבות מתחיל לאבד מחנו.

אם הבנקים בחוץ, אז כדאי גם לכם להבין שאתם נוטלים על עצמכם סיכון שכבר עבר את גדר הסביר. אם אתם עוד לא בפנים - אז עכשיו זה לא הזמן הנכון להיכנס להתחייבות בשוק המשכנתאות, לא לצורך השקעה בנדל"ן וגם לא לצורך רכישת דירה למגורים בישראל.

***הכותב הוא מנכ"ל אלומות הון ליין