המחוזי דחה עתירות רמי לוי ובן-משה נגד מכירת מגה ליינות ביתן

השופט: "הצעת רמי לוי מגלה טפח ומכסה טפחיים" ■ המשמעות: הצעת יינות ביתן היא ההצעה היחידה שתובא מחר להצבעת הנושים של מגה

רמי לוי ומוטי בן משה / צלומים: תמר מצפי
רמי לוי ומוטי בן משה / צלומים: תמר מצפי

יממה לאחר שבית המשפט העליון דחה את עתירתו של איש העסקים מוטי בן-משה נגד מכירת רשת מגה ליינות ביתן, דוחה היום (ד') גם שופט בית המשפט המחוזי מרכז, אילן שילה, את עתירתם של בן-משה ושל רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה.

משמעות ההחלטה היא כי אסיפת הנושים שתוכננה למחר (ה') לצורך אישור מכירת מגה לרשת יינות ביתן תתקיים כסדרה, וכי הצעת יינות ביתן היא ההצעה היחידה שתובא מחר להצבעת הנושים.

השופט שילה גם פסק הוצאות לבן-משה ולרמי לוי בסך 7,500 שקל לנאמנים ולכנ"ר, לכל אחד בנפרד.

למעשה, החלטתו של השופט שילה היום היא בהמשך ישיר להחלטה קודמת שנתן לפני כשבועיים, כשאישר את מכירת מגה ליינות ביתן למרות שיפורים בהצעות שהוגשו על-ידי בן-משה ורמי לוי לאחר סגירת המכרז.

בהתייחס לבקשתו של בן-משה כותב השופט כי טענותיו בעתירה הנוספת שהגיש מהוות חזרה על טענות קודמות. עוד קובע השופט כי גם לגופו של עניין, ההצעה החדשה להגדלת התמורה ב-30 מיליון שקל היא לא "שיפור של ממש" על פני ההצעה של יינות ביתן, בטח לא אחרי שניתנה לבן-משה אפשרות במהלך הדיון הקודם לשפר את הצעתו, והוא לא עשה זאת. לדברי השופט, "הצעת בן-משה משאירה עניינים אחדים שבהם היא נחותה מהצעת יינות ביתן, כגון חישוב שווי המלאי והביטחונות".

השופט תוקף גם את החלטת בן-משה לצרף לבקשה חוות-דעת שמצביעה על פגיעה בתחרות שתיגרם בשל המכירה ליינות ביתן, ואף מדגיש כי מדובר בחוות-דעת מטעם. "לא היה מקום לצרף את חוות-הדעת שצירף בן-משה ושנערכה לבקשתו. אין זה המקום ואין זה הזמן לדון בחוות-דעת שכזו, שאילו היו הצורך והזמן מצדיקים ומאפשרים זאת, יש להניח שאפשר היה להזמין גם חוות-דעת סותרת. אחרי ככלות הכול תחליט הממונה על ההגבלים, ואין היא ואין בית המשפט נזקקים לחוות-דעת זו", כותב שילה. 

"הצעת רמי לוי מגלה טפח ומכסה טפחיים"

על הצעתו של רמי לוי להגדיל את סכום התמורה למגה ב-100 מיליון שקל יותר מהצעת יינות ביתן, כותב שילה כי היא "מגלה טפח ומכסה טפחיים". ראשית, לפי הערכת הנאמנים, הממונה על ההגבלים העסקיים הייתה אוסרת מכירה של לא פחות מ-17 סניפים לרמי לוי, כך שהתמורה הייתה פוחתת, גם לשיטת רמי לוי, ב-50 מיליון שקל.

שנית, אומר שילה, "מכירת אותם סניפים בידי הנאמנים לרוכשים אחרים היא בעייתית, אין בה ודאות, והיא אף מנוגדת לאינטרס של רמי לוי. מכירת עשרות סניפים תיצור גם קושי רב לעובדים רבים העלולים לאבד את מקום עבודתם".

שילה גם מותח ביקורת על רמי לוי, אשר למרות שידע שהממונה על ההגבלים מתנגד למיזוג שלו עם מגה, הוא לא טרח לפנות אל הממונה ולנסות לפתור הסוגיה.

"סיכויי הצעתה של יינות ביתן לקבל את אישור הממונה, שהוערכו כגדולים יותר מלכתחילה, גברו עתה, לאחר שהנאמנים צירפו לתגובתם את מכתב בא-כוח יינות ביתן מיום 23.5.16, שממנו עולה כי אם תדרוש הממונה הפחתה של מספר הסניפים שתרכוש יינות ביתן, לא יהיה בכך כדי להפחית את התמורה הכוללת", כותב שילה.

ברשת יינות ביתן קיבלו את החלטת השופט בסיפוק רב. לפי מקורות, חלק מהספקים שקודם לכן ישבו על הגדר ולא הביעו תמיכה במכירה ליינות ביתן, הודיעו על תמיכה בעסקה. ההערכות בשוק הן כי סיכויי אישור העסקה באסיפת הנושים מחר הם גבוהים.