שותפות חדשה, שרלטנים ישנים

נתניהו "השקרן והנוכל", בשת"פ עם "ליברמן האופורטוניסט שמתחפש לימין"

 אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן
אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן

היה נחמד לראות איך ה"אפס במעשים" נתניהו, הידוע גם כ"השקרן, הרמאי והנוכל" (לפי ליברמן), חותם הבוקר (ד') על שותפות עם "ליברמן האופורטוניסט שמתחפש לימין" (לפי נתניהו). מחויכים, מבסוטים וזחוחים נראו השקרן והמתחפש, שהתגלה כשקרן גדול לא פחות בזכות עצמו. אין כמעט מילה אחת שאמר האיש שאצלו "מילה היא מילה" - שליברמן קיים אותה. כמו הבוס החדש-ישן שלו.

ההומור של ליברמן

אבל ליברמן סיפק בטקס החתימה הומור: "עכשיו אני מתכוון לעשות לעצמי ניתוח להארכת הפתיל". אמירה שנשמעת נחמדה, אבל היא הרבה יותר מכך. היא מכינה אותנו להתערטלות הגדולה של ליברמן מעמדותיו, דעותיו ואמירותיו. נקבל בממשלה ליברמן שלא יוצא עם שחר להרוג את הנייה; שלא יעזוב את הממשלה אם לא יהיה (ולא יהיה) גזר דין מוות למחבלים; שלא ייכנס לעזה כדי למגר את שלטון חמאס. מה כן נקבל? את... יעלון. ליברמן, לאחר ניתוח הארכת הפתיל, לא יעשה שום דבר שיעלון לא עשה או היה עושה. כי מרחב העשייה בתחום המדיני-ביטחוני מצומצם מאוד.

נחמת הרמטכ"ל

לעומת זאת נחוצה עשייה רבה בתחום מוסר הלחימה של צה"ל, בעצם בערכי מוסר שקובעים ההתנהגות בכלל. כאן בוודאי יהיה שינוי. לפתיל הליברמני אין קשר לערכי מוסר ולדפוסי התנהגות. ובעניין זה יהיה כנראה הבדל גדול בין שר הביטחון הנכנס לבין היוצא. אם כי, וזו בהחלט נחמה, תמיד יש לנו את הרמטכ"ל לסמוך עליו.

ההחלטה האמיצה של המבקר

מאז מינויו למבקר המדינה ספג יוסף שפירא לא מעט ביקורת על היותו "רך" מדי. בניגוד לקודמו בתפקיד, מיכה לינדנשטראוס, שהיה אקטיביסט נמרץ, שפירא נתפש כמבקר פסיבי החושש מלגעת בנושאים העלולים להיות "חמים". נאמר עליו שהוא מינוי של ראש הממשלה, ולכן הוא מגונן עליו ועל ממשלתו. בין שהביקורת הייתה מוצדקת ובין שלא, נראה שעכשיו ראוי להכיר בכך שפעולותיו האחרונות של שפירא עומדות בסתירה לביקורת שהוטחה בו. במיוחד, כמובן, פרשת נסיעותיו של ראש הממשלה. אמנם הסכומים שבהם מדובר לא יביאו לפשיטת רגל של המדינה - אבל הם בהחלט מקרבים אותנו לפשיטת רגל ערכית ומוסרית.

ההחלטה של שפירא להחזיר את הפרשה אל סדר היום היא, לכן, אמיצה וחשובה ביותר. במיוחד כאשר זוכרים שהמבקר לא נדרש לעסוק בכך, לאחר שהיה נראה כי נקברה לעד על ידי היועץ המשפטי הקודם יהודה וינשטיין. שפירא היה יכול להשאיר את הגווייה במקום קבורתה. אבל זה הציק לו, והוא החליט לפתוח את הקבר ולשלוח את הגופה לבדיקה נוספת. תהיה התוצאה אשר תהיה, מגיעה לשפירא הערכה רבה על מעשה זה.

הספרדי החדש

נתניהו לא רק מוכן להגיד למצביעיו כל מה שהם רוצים לשמוע; עכשיו מתברר שהוא מוכן להיות כל מה שהם רוצים שהוא יהיה ("אני מוצא ספרדי").