ביתן: מעריך שהנושים אישרו לי לרכוש את מגה; התוצאות - ביום א'

(עדכון) - חששות רשות ההגבלים מתמקדים בשני תחומים: פגיעה בתחרות בהיבט הגיאוגרפי ובתחום הפירות והירקות ■ מוקדם יותר ביתן העלה את הצעתו לרכישת מגה ב-50 מיליון שקל

נאמני רשת מגה, עו"ד אהוד גינדס, עו"ד אמיר ברטוב ורו"ח גבי טרבלסי, צפויים להודיע רק בתחילת השבוע הבא על תוצאות הצבעת הנושים החשאית שהתקיימה היום לאישור מכירת רשת מגה בעיר לרשת יינות ביתן. לפי ההערכות, יינות ביתן השיגה רוב בהצבעה, ולכן המיזוג בין שתי הרשתות ייצא לפועל בימים הקרובים ויכתיר את רשת יינות ביתן כרשת השיווק השנייה בגודלה בישראל.

הבוקר (ה') הודיע נחום ביתן כי הוא משפר את הצעתו לרכישת רשת מגה בעיר ב-50 מיליון שקל, כך שהתמורה בגין הרכישה תעמוד על 325 מיליון שקל. בכך ביקש ביתן להסיר כל מכשול בפני העסקה, לאחר שרמי לוי, בעל השליטה ברמי לוי שיווק השקמה, הודיע בימים האחרונים כי יסכים להעלות את הצעתו לרכישת מגה ב-100 מיליון שקל מול הצעתו של ביתן. בשיחה עם "גלובס" העריך ביתן כי הנושים אישרו את העסקה.

"אנחנו הרשת היחידה שיש לה ניסיון במיזוג גדול, כך שיש לנו קבלות", אמר ביתן לאחד הנושים, בהתייחסו למיזוג שביצע לאחר שרכש את רשת מחסני כמעט חינם. לשאלת "גלובס" אם עסקת כמעט חינם לא הייתה טעות, השיב ביתן: "בכמעט חינם, עם כל הקשיים, עשינו שם עסק לתפארת".

נורית ביתן, רעייתו ושותפתו לעסקים, אמרה ל"גלובס" כי בתחילה היא לא ממש תמכה ברכישת מגה בעיר. לדבריה, "בהתחלה היה לי קצת קשה עם זה, אבל בסוף את הולכת אחרי בעלך. אני מסתכלת עליו, זה מה שהוא אוהב לעשות. הוא מאושר מזה". ביתן עצמו מעריך כי הנושים אישרו את המיזוג. 

ההסדר במגה וההחזר לנושים
 ההסדר במגה וההחזר לנושים

ירון אנג'ל נגד הנאמנים

לאחר ששופט בית המשפט המחוזי, אילן שילה, דחה אתמול (ד') את עתירתו של רמי לוי, מתח עליה ביקורת וטען כי היא "מגלה טפח ומכסה טפחיים", התייחס להצעה היום גם נאמן מגה, עו"ד אמיר ברטוב. לדבריו, "ההצעה של רמי לוי לא יותר טובה, כי השיפור של 100 מיליון שקל מותנה באישור הממונה על ההגבלים, והצעת לוי - להבדיל מביתן - לא אמרה שלא משנה מה הממונה יחליט, הוא לא ישנה את התמורה. הצעת לוי אמרה הפחתה של 3 מיליון שקל לסניף עד 50 מיליון שקל. ההצעה של רמי לוי אמרה גם שאם הממונה יקבע שצריך להוריד יותר מ-40 סניפים, ההצעה לא קיימת, ולכן מדובר בסיכון רגולטורי כבד".

ירון אנג'ל, מנכ"ל ומבעלי השליטה במאפיות אנג'ל, תקף קשות את הנאמנים. לדבריו, "אני בעד שהרשת תימכר למי שמשלם הכי הרבה, ואני מאחל לנחום ביתן שישלים את המכירה. אבל אנחנו לא יכולים להשתחרר מהתחושה שהנאמנים לא מייצגים את הנושים. אם הרשת הייתה של אבא שלכם, לא הייתם מוכרים אותה כך. דאגתם לרשת ולעובדים, עכשיו הזמן לדאוג לנו.

"רק לפני כמה זמן אמרתם שאין לכם בעיה להמשיך ולהפעיל את הרשת, ופתאום האדמה בוערת לכם מתחת לרגליים, וצריך לגמור את העסקה עכשיו. בתחילת הדרך אמרתם שהממונה לא יכול לפסול את רמי לוי, עכשיו אתם אומרים שהממונה פסל את רמי לוי. אני מנכ"ל של חברה ציבורית שבה הבדל של 100 מיליון שקל, זה אצלי עוד מיליון שקל. זה סכום שאני לא מרוויח בשנה שלמה של מכירות למגה".

אנג'ל גם דרש מהנאמנים כי ההסכם לא יכלול סעיף שמגן על הנאמנים מפני תביעות. לדבריו, "אם אני ארגיש שלא עשיתם עסקה טובה, אני אתבע אתכם. תביאו תמורה לבעלי המניות".

עו"ד גינדס השיב לו ואמר: "אל תלך אחרי חלומות באספמיה. ההצעה ששמנו לך על השולחן היא הטובה ביותר והגבוהה ביותר".

נציגת עובדי מגה התייחסה להצעות של מוטי בן-משה ורמי לוי ואמרה כי "גם בבית המשפט הייתה לבן-משה ולרמי לוי הזדמנות לשפר את ההצעה, והם לא שיפרו אותה. אני לא רוצה להגיד שהתעללו בנושים, עובדים ונאמנים, אבל שיחקו משחק. זה לגיטימי אולי מבחינתם, אבל לא מבחינת כל הנושים כאן. הם היו צריכים לבוא עם הצעה נחושה, ולא עשו זאת. 2,000 עובדים כבר פוטרו, ואנחנו לא ניתן שימשיכו להתעלל בנו. אנחנו נגד כל מציע אחר בגלל ההתנהגות שלהם".

לאנג'ל היא נציגת העובדים: "אם לא היו דואגים לעובדים - לא היית יושב פה היום, ולא היית מקבל שקל, והחברה הייתה הולכת לפירוק. לא היית יכול לשבת כאן ולהתווכח עם תהליך פירוק".

בנק הפועלים יתמוך

ביומיים האחרונים ניסה ביתן לגייס את תמיכת הנושים בעסקת מגה. כבר אתמול הובהר לו כי בנק הפועלים יתמוך בעסקה, וכמוהו גם קבוצת ספקים הכוללת את קבוצת שטראוס, החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), סנו, חסרת לסר, חברת רזיט ועוד שורה ארוכה של ספקים, שחלקם ניגשו היום לביתן ואיחלו לו הצלחה, וחלקם ביקשו להישאר בעילום-שם.

שמואל לסר, בעל חברת לסר לשיווק ביצים, אמר ל"גלובס" כי הוא הודיע על תמיכה במיזוג מגה ויינות ביתן כבר לפני יומיים. לדבריו, "אני לא אוהב חכמולוג שאחרי שמישהו זכה, נזכר להציע יותר כסף. כשרמי לוי ראה שהוא הפסיד, הוא התחיל לשפוך כספים ולשגע את כולם. זו לא דרך".

ממה חוששת רשות ההגבלים?

בתוך כך, רשות ההגבלים העסקיים הוציאה היום עדכון לבית המשפט בדבר החששות שנבחנים בנוגע למיזוג יינות ביתן-מגה. החששות העיקריים, לפי הודעת הרשות, הם:

1. תחרות גיאוגרפית - בבדיקת הרשות עלו כ-8 אזורים אשר כתוצאה מהמיזוג התחרות עשויה להיפגע משמעותית.

2. פירות וירקות - נבחן חשש לפגיעה בתחרות בתחום רכש סיטונאי של פירות וירקות, בשל השותפות של יינות ביתן עם ביכורי שדה, שחקן משמעותי בתחום.

חששות נוספים שנבחנים הם פגיעה בתחרות בתחום מכירת מזון באינטרנט והיווצרות כוח שוק מול ספקים.

במסגרת בדיקת המיזוג הרשות הוציאה דרישה לקבל נתונים מ-40 גופים שונים, ומתקיימות שיחות עם קמעונאים, ספקים, סיטונאי פירות וירקות, מגדלי תוצרת חקלאית, מועצת הצמחים וגורמים ממשלתיים רלוונטיים. הערכת הרשות היא שהבדיקה תסתיים בתוך שבועיים מהיום.

החששות התחרותיים הוצגו לנאמנים וליינות ביתן ביום שלישי האחרון, וביום ראשון צפויה להתקיים ישיבה ברשות ההגבלים בנוכחות הנאמנים ויינות ביתן. 

הנאמנים מצידם הבהירו היום כי "מדובר בהודעה טכנית בלבד של הרשות בעניין מצב הבדיקה וכיצד היא מתקדמת", והוסיפו כי "אין בהודעה זו שום דבר חדש".

לדברי ד"ר חגית בולמש, ראש מחלקת הגבלים עסקיים ורגולציה במשרד פרל-כהן-צדק-לצר-ברץ, הודעת הרשות אינה מציבה תמרור עצור בפני העסקה. "במקרה של מיזוג יינות ביתן ומגה, יש אפשרות לבודד את החששות התחרותיים ולהטיל מגבלות שיאפשרו לצמצם אותם בלי פגיעה משמעותית בעסקה. תהיה פגיעה, אבל לא במידה שהייתה עלולה להיות במקרה של מכירת הרשת לרמי לוי למשל, שם החששות לפגיעה בתחרות היו יותר גדולים".