צפו: הלקח החשוב שכל רוכש צריך ללמוד מפרשת אדמה

מהו הלקח החשוב ביותר מסיפור "אדמה" שכל זוג צעיר או משקיע ממולח, שמתכוונים לרכוש "זכות לדירה" בישראל, צריכים ללמוד? וגם על כמה פעולות פשוטות שימנעו מכם הפסדים כבדים ■ צפו בוידאו

בחודשים האחרונים נושא קבוצות הרכישה נמצא בכותרות, הרבה בזכות או בגלל מקרה ענבל אור שממשיך לייצר עניין ציבורי וכותרות מידי שבוע. ההשפעה על קבוצות הרכישה מורגשת היטב כאשר המארגנים מורגשים מותקפים והציבור, כך יש לקוות, מתחיל לשאול את השאלות הנכונות.

במקביל, תחום אחר מתחיל גם הוא לקבל תשומת לב בתקופה האחרונה, תחום לא פחות פרוץ מקבוצות רכישה - התחום של מכירת קרקעות חקלאיות. כבר שנים ארוכות, עוד לפני הפריחה של קבוצות הרכישה, היה מי ששיווק קרקע חקלאית בשולי הערים לרוכשים בתקווה שהשטח יופשר בעתיד במקרה הטוב או במערכת שיווק משומנת שגורמת לרוכש להאמין שמדובר בקרקע שעוד רגע תופשר.

כמו קבוצות הרכישה, גם נושא שיווק קרקעות חקלאיות הוא תחום שאינו מוסדר וגם שם, בלא מעט מקרים משווקת קרקע מבלי לספר את הסיפור המלא על סיכויי הפשרתה או מצבה הנוכחי. בעבר היו כבר מקרים שאנשים רכשו פיסת קרקע וגילו מאוחר יותר שהתוכנית התקפה על אותה הקרקע מייעדת אותה לפארק לאומי - כלומר, היא תהיה חסרת אפשרות השבחה או הפשרה גם בעתיד.

נכון, יש מי שמשווק את הקרקע בצורה נכונה ואמינה ודואג להסביר לרוכשים מה בדיוק הם קונים עם כל הסיכונים, אבל כמו בקבוצות הרכישה, גם בתחום זה יש מי שלא דואג לספר לרוכשים את כל האמת.

במקרה והחלטתם לרכוש קרקע חקלאית, קודם כל אתם צריכים לדעת את הסיכונים ולדרוש מהמשווק שומה עדכנית לשטח שנעשה על פי תקן שמאי מספר 22. מה זה תקן 22? מדובר בתקן שנכנס לתוקף לאחרונה ומחייב לפרט בין היתר מה שווי הקרקע היום ומה סיכויי ההפשרה בעתיד. לדרוש את השומה שנעשתה על פי התקן היא חובה מצד רוכש שרוצה לדעת מה מצב הקרקע.

במקביל, עוד דבר שחשוב להבין הוא שלא כל שדה תותים או חיטה שנמצא ליד בנייני מגורים יופשר בעתיד למרות שהוא נמצא ליד אזור בנוי. בשביל זה אסור ללכת שולל אחר הבטחות כאלו ואחרות ולנסות לברר ברשות המקומית האם מקודמת על שטח זה תכנית מחד או מה סיכוי ההפשרה.

ועוד דבר חשוב. לא פעם מדובר ברכישת שטח קרקע קטן, 100 מ"ר, או אפילו קטן יותר. צריך להבין שבשטח חקלאי טרם נעשתה פרצלציה, והוא טרם חולק למגרשים. רכישת חלק קטן ממגרש כזה לא מבטיחה שום דבר לגבי העתיד מה שגם על פי חוקי המדינה, ניתן להפקיע מכל שטח אחוז מסוים ללא תמורה כך שמי שמתפתה ורוכש שטח קטן יכול למצוא עצמו בהמשך, אפילו אם הקרקע תופשר, ללא כלום.

שימו לב מה משווקים לכם, דעו לשאול את השאלות הנכונות, ואל תלכו שולל אחרי תמונות או הבטחות ללא כיסוי.