נחום ביתן: "נשתדל להציע מחירים טובים במגה"

הערכות: הממונה על ההגבלים תאלץ את ביתן למכור 8 סניפים ■ בשלב הראשון מתכוון נחום ביתן להפעיל את מגה כרשת נפרדת מיינות ביתן, אך הוא צפוי לקצץ את המטה ואת המרלו"ג

רוב מוחץ של נושי רשת מגה אישר את מכירתה לרשת יינות ביתן, שבבעלות הזוג נורית ונחום ביתן - כך עולה מהבקשה לאישור המיזוג שהגישו היום (א') נאמני רשת מגה לבית המשפט. הצעת הרכישה זכתה לרוב של 98%-99% מערך הנשייה של הנושים, המבוטחים והבלתי מבוטחים.

עם קבלת אישורו של בית המשפט המחוזי ואישור הממונה על ההגבלים העסקיים, המיזוג בין הרשתות יצא אל הפועל, ורשת יינות ביתן תהפוך לרשת השיווק השנייה בגודלה בישראל, אחרי שופרסל.

מדובר בניצחון לנאמני הרשת - עו"ד אהוד גינדס, עו"ד אמיר ברטוב ורו"ח גבי טרבלסי - שהצליחו לבלום את הניסיונות להכשלת העסקה שנמשכו עד הרגע האחרון.

"הנושים אמרו את דברם ותמכו בהצעת ההסדר ובעסקת יינות ביתן בצורה ברורה וחד-משמעית, וברוב מוחץ שאין לו תקדים בהסדרי נושים בהיקף ובמורכבות של תיק זה. מדובר בתשובה מהדהדת של הרוב השקט, אשר הביעו בכך את תמיכתם בשיקול-דעתם של הנאמנים ובהחלטות בית המשפט לבחור בהצעת יינות ביתן ובמדיניות של ודאות ויציבות", כתבו הנאמנים בבקשתם לבית המשפט.

רשת יינות ביתן, המונה 71 סניפים, ומחזור מכירותיה השנתי עומד על 2.8 מיליארד שקל, תמוזג עם מגה, המונה 127 סניפים, ומחזור מכירותיה השנתי הוא 2.2 מיליארד שקל.

ההערכות הן כי הממונה על ההגבלים העסקיים תאלץ את יינות ביתן למכור 8 סניפים, ואולם, כפי שהתחייב ביתן בפני נושי מגה, הדבר לא יהיה כרוך בהפחתת התמורה עבור הרשת.

כמו כן, הממונה צפויה לחייב את יינות ביתן להפריד את השותפות שיש לה בחברת הירקות עם חברת ביכורי השדה של קבוצת נטו, במיוחד לאחר החשש שהביע הממונה בעניין זה בפנייה לבית המשפט.

בעבר חייב הממונה את רמי לוי שיווק השקמה להפריד את השותפות בחברת ביכורי השקמה עם חברת ביכורי השדה, כך שבסופו של דבר רכש לוי את מניות ביכורי שדה בחברה, והיא עברה לבעלותו המלאה. יש להניח כי גם כאן ירכוש ביתן את מניות השותפים.

הספקים תמכו

כל 10 הספקים הגדולים בישראל - תנובה, שטראוס, אסם, החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), קבוצת נטו, חברת סנו, יוניליוור, דיפלומט, סנו, חוגלה-קימברלי וטמפו - הצביעו בהצבעה החשאית בעד המיזוג בין רשת יינות ביתן למגה. תמיכת כלל הספקים הגדולים התאפשרה לאחר שחברות ביטוחי האשראי בסס"ח וכלל ביטוח הודיעו ללקוחותיהם על ההחלטה לתמוך במיזוג. המיזוג זכה גם לתמיכת מרבית הספקים הבינוניים והקטנים, דוגמת חברת שסטוביץ', חברת רזיט וחברת שניב.

נזכיר כי ביום חמישי האחרון ורגע לפני אספת הנושים, הודיע ביתן כי הוא מעלה את התמורה בגין רכישת מגה ב-50 מיליון שקל, כך שהתמורה עומדת על 325 מיליון שקל ועוד 130 מיליון שקל עבור המלאי. מדובר בתוספת לתמורה שהיא במקום 50 מיליון השקלים שהותנו בהצעה המקורית בביצועיה של רשת מגה.

"לא רוצה לעשות זעזועים"

ביתן טרם החליט אם לשנות את המיתוג של מגה, אך מי שמכיר אותו מקרוב יודע שגם אם המיתוג יישאר על כנו - זה יהיה לתקופה מוגבלת בלבד, שלאחריה המיתוג יוחלף ליינות ביתן או לשם דומה כגון "ביתן בעיר", על-מנת לבדל בין שני הפורמטים. "אני כרגע רואה שהמסלול שלהם בכיוון הנכון, ואני לא רוצה לעשות זעזועים", אומר ביתן.

אחת השאלות הראשונות שביתן יידרש לה כבר בימים הראשונים היא שאלת התמחור של המוצרים ברשת מגה. לפי הערכות, יינות ביתן נהנית מתנאים מסחריים טובים יותר בהשוואה לתנאים של רשת מגה, והדבר עשוי לאפשר לה להוריד מחירים במגה, גם אם ברמה מתונה, בלי לפגוע ברווחיות. מי שיביט במדפים של רשת מגה, יגלה עד מהרה עשרות מוצרים הנמכרים במחירים גבוהים משמעותית לשוק, שלא לומר במחירים מופקעים.

כך, רביעיית טונה סטארקיסט נמכרת במגה ב-25 שקל לעומת 22 שקל ביינות ביתן - פער של 13.6%. מדובר במוצר שבחודשים האחרונים נמצא תדירות במבצעים בשוק ומחירו יורד ל-20 שקל, כך שבנקודת המבצעים הפער עומד על 25%.

מחירו של קפה טייסטר'ס צ'ויס, הנמכר במגה ב-35 שקל, נמכר ביינות ביתן ב-30 שקל - פער של 17%. שמן זית יד מרדכי 750 מ"ל נמכר במגה ב-40 שקל, ואילו מחירו ביינות ביתן עומד כרגע על 29.90 שקל - פער של 33%.

נחום ביתן צריך את הצרכנים אתו, והדבר יחייב אותו לבצע בטווח המיידי שינויים בתמחור, על-מנת שלא להסתכן בקיבוע תדמית שלילית לרשת תחת בעלותו החדשה.

- מה יהיה התמחור במגה?

ביתן: "נשתדל להציע מחירים טובים. אלה דברים מורכבים. בסופו של תהליך, אני צריך למצוא את הנוסחה שהעסק ירוויח כסף. אם נוכל להוריד מחירים, סביר להניח שנעשה זאת, כי זו האסטרטגיה שלנו, אבל יש כאן עלויות אחרות, וצריך ללמוד ולמצוא את האיזון בין לקוח מרוצה לחברה מרוצה".

חיסכון של 30 מיליון שקל בשנה

בשלב ראשון לפחות, מתכוון ביתן להפעיל את מגה כרשת נפרדת מרשת יינות ביתן, אך כבר עכשיו ברור לו שזו רק שאלה של זמן עד שעובדי רשת יינות ביתן יתארגנו כארגון עובדים מסודר, והוא יכיר בהתארגנות.

לפי ההסכם שחתם ביתן עם עובדי רשת מגה, הוא אינו מחויב לקלוט את עובדי המרכז הלוגיסטי ואת עובדי המטה. מגה מפעילה היום מרלו"ג בקיבוץ אייל, ויש לה מטה רחב הכולל כ-120 עובדים. בשני התחומים צפוי ביתן לבצע קיצוץ משמעותי.

לפי מקורות, השכר של עובדי המטה ברשת מגה גבוה משמעותית מהשכר של עובדי המטה ברשת יינות ביתן, וכמו כן יש כפל תפקידים. ההערכות הן כי ביתן ייפרד מרוב עובדי המטה של מגה, ורק מיעוטם יועסק ברשת יינות ביתן.

חיסכון נוסף ישיג ביתן באמצעות ביטול או הפעלה חלקית בלבד של המרלו"ג. רשת מגה שילמה מיליון שקל מדי חודש דמי שכירות עבור המרלו"ג שנמצא בקיבוץ אייל. נאמני הרשת החזירו כמחצית מהשטח וקיצצו בהתאם את ההוצאות.

ביתן ימשיך כפי הנראה להפעיל את המרלו"ג למשך חודש או מעט יותר עד למציאת פתרון חלופי, ולאחר מכן יפסיק את עבודת המרלו"ג.

צעד נוסף יהיה הפסקת השכירות של משרדי מגה בראש-העין. מדובר במשרדים המשתרעים על שטח של 7,000 מ"ר, ואלה יאוחדו עם המשרדים של יינות ביתן בעיר מודיעין.

שלושת המהלכים האלה צפויים לחסוך לביתן, לפי הערכות, 30 מיליון שקל בשנה ויותר, כך שהם יסייעו לו להביא את הרשת לרווחיות בטווח קצר.

לבד מכך, ביתן רשאי לפי ההסכם עם העובדים לפטר 50 מקרב עובדי מגה, וזאת בתוך 3 חודשים ממועד ההעברה של רשת מגה לידיו. נראה כי ביתן יעשה שימוש בסעיף זה על-מנת להיפרד מעובדים פחות יעילים.

ביתן אמנם צלח את המכשולים עד כה בדרך לרכישת מגה, אבל מיזוג של רשת הגדולה כמעט פי שניים מהרשת שהוא מפעיל כיום היא אתגר לא פשוט, שמציב קשיים ולוקח זמן.

ככל שביתן, שיש לו כבר ניסיון עם מיזוג רשת מחסני כמעט חינם, יצליח לבצע את המיזוג במהרה - כך הוא יהפוך לשחקן חזק יותר בשוק.