פידליטי רוצה להיות הכי חכמה גם בתעודות סל משודרגות

מוקדם מדי לומר אם פידליטי תשנה את עולם תעודות הסל, אבל מעצמת תוכניות הפנסיה הזו מותחת את שריריה - ומגזר תעודות הסל צפוי להשתנות שוב ■ קרנות סמארט-בטא – האם זה גימיק?

וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

פידליטי אינבסמנטס עשתה את המוניטין שלה בעולם קרנות הנאמנות המסורתיות על-ידי הפגנת חוכמה קצת יותר גדולה בהשוואה ליריבות שלה. כעת היא מנסה לחזור על ההצלחה הזו גם בעולם תעודות הסל, והיתרון הגדול ביותר שלה יכול להיות המוניטין הזה, וכניסה מאוחרת במתכוון לשוק.

עדיין לא ברור אם פידליטי תשנה את עולם תעודות הסל, אבל אחרי הגשת הבקשות להשקת שש תעודות סל חדשות בשבוע שעבר, מעצמת תוכניות הפנסיה הזו מותחת את שריריה, ומגזר תעודות הסל צפוי להשתנות שוב כתוצאה מכך.

למשקיעי תעודות הסל, ה-ETF, אלה חדשות טובות. לכל הפחות, פירוש הדבר הוא עוד אפשרויות בחירה ועוד תחרות, שתוריד את העלויות ותעלה את החדשנות. עם הנוכחות של פידליטי במרחב תוכניות הפנסיה המושקעות בשוק, מה שנקרא (k)401 בארה"ב, סביר שהרבה יותר פנסיות יפנו מעתה לאופציה של תעודות סל, במקום להישען בעיקר על קרנות הנאמנות המסורתיות.

פידליטי הגישה לפני שבועיים את תוכניות ההנפקה לשש תעודות סל של סמארט בטא (בטא חכמה), תעודות מדדיות שבנויות על מדדים חדשים בניהול פעיל יותר. חודש לפני כן היא פנתה בבקשה לרשות ניירות ערך הפדרלית, SEC, בבקשה לקבל אישור ליצירת "תעודות סל של מדדים עצמיים", שהיא תפתח בעצמה כבסיס לתעודות חדשות.

עד כה, פידליטי הציעה רק תעודות סל רגילות, 11 תעודות שקשורות למגזרי מניות, שכמעט כולן מנוהלות למעשה על-ידי בלקרוק, שמובילה בתחום עם מותג תעודות iShares שלה.

פידליטי אינה היחידה שנכנסת לתחום תעודות הסל של הסמארט בטא. כל היריבות המגניבות עשו ועושות את זה: גולדמן זאקס גרופ, ג'יי.פי מורגן צ'ייס, ג'אנוס קפיטל, לג מייסון, ג'ון הנקוק ופרינסיפל פייננשל - כולן השיקו תעודות כאלה בחודשים האחרונים.

תחום הסמארט-בטא מתברר כנקודת הכניסה של החברות שלא היו הראשונות בעולם תעודות הסל, בגלל הניירת הרגולטורית שדרושה לשם כך. פידליטי, למשל, אינה יכולה עדיין להשיק גרסת תעודת סל לקרן Contrafund הפופולרית שלה (FCNTX), ולכן היא אינה יכולה להישען על טענותיה לעדיפות בחירת מניות לצורך שיווק תעודות סל.

לכן, כמו כל יתר החברות, פידליטי מציעה כעת משהו שמנקודת מבט שיווקית היא יכולה למכור כמדד מתוכנן טוב יותר ממה שמציעות היריבות.

שש התעודות החדשות של פידליטי הן "דיבידנד ליבה", "דיבידנד לעליית ריבית", "תנודתיות נמוכה", "מומנטום גבוה", "איכות" ו"ערך". השמות מעידים איך יורכבו המדדים החדשים מתוצרת עצמית שלה.

לפי מחקר שפורסם ביום שלישי שעבר על-ידי FTSE Russell, העיתוי של פידליטי בהשקת התעודות החדשות הוא מיטבי: שיעור המשקיעים ששוקלים כעת השקעות בסמארט בטא הוא 36% לעומת 15% ב-2014. נוסף על כך, כמעט שני שלישים מהמשקיעים שמחזיקים כעת בתעודות כאלה שוקלים להוסיף להשקעות בהן.

"פידליטי לא המציאה את הגלגל של תעודות הסל, והיא קפצה על הרכבת הזו באיחור רב, אבל כעת היא נעה מהר וחכם יותר כדי לספק את הצירים הטקטיים שיכולים להשלים את היצע התעודות של האחרים, ואלה חדשות טובות ליועצי השקעות ולמשקיעים", אמר ג'ים לואל, עורך עלון המשקיעים של פידליטי. "כמובן, רק הזמן יוכיח אם ובאיזו מידה מוצרי ההשקעה הללו יספקו את הסחורה, אבל מנקודת מבט עסקית, זה נראה מהלך חכם בתחום".

אז איזה בטא חכמה תהיה הכי חכמה? מאחורי הכינוי הזה אנחנו מדברים למעשה על תעודת סל של מדד משופר. לשם הפשטות, חישבו שאתם משפרים את מדד 500 P&S על-ידי הוצאה ממנו של כמה מניות שהן תנודתיות במיוחד בטווח הקצר, או שמומנטום השוק שלהן הוא הנמוך ביותר - ובקיצור על מאפיין מניות שאתם לא אוהבים.

השיפור של המדד מחייב, כמובן, יותר מסחר, ניהול ובקרה - ניהול פעיל יותר מאשר תעודת המדד הקלאסית, שצמודה למדד מקובל.

החברה המנהלת ממציאה למעשה מדד מחודש (שעליו תתבסס התעודה החדשה) כדי להציע מוצר עם פוטנציאל להכות את המדד המקורי או לעמוד בציפיות מסוימות. זה יכול להיעשות על-ידי השוואת משקל המניות במדד, או הענקת משקל-יתר להחזקות שיש להן יותר פוטנציאל והפחתת משקל החזקות יקרות מדי. זו יכולה להיות גם הטיה למניות עם תנודתיות נמוכה, או חיפוש המגזרים עם המומנטום הגבוה ועוד ועוד.

"ככל שיש מגוון גדול יותר של תפיסות סמארט בטא, בייחוד עם מדדים מתוצרת עצמית, כך מטושטש קו הגבול בין ניהול אקטיבי ופסיבי", אומר ג'ף טיורהוי, ראש יחידת המחקר בארה"ב של תומסון רויטרס ליפר.

מה שמטושטש הוא גם המשמעות המדויקת של מה מקבלים כשמשקיעים בסמארט בטא. אבל מה שברור הוא שמשקיעים שמחפשים לקבל מוצרי מדד משודרגים מוחזרים כעת על-ידי הרבה מאוד גורמים. עם הכניסה של פידליטי לתחום, המרוץ לצמרת, לבטא החכמה ביותר, נפתח רשמית.

*** כל הזכויות שמורות ל- MarketWatch.com 2016