ניצחון לשומרי הסף הפיננסיים

איך התנהלה הדרמה סביב רמת התמיכה הקריטית בשוק המניות האמריקאי?

וול סטריט2 / צילום: רויטרס
וול סטריט2 / צילום: רויטרס

תודו שהיה זה מאוד מפתה לקבוע עמדה, וזאת לפני הזמן הראוי לכך. כולנו ישבנו על קצה הכסא, וחיכינו לראות אם הדבר הצפוי ביותר אכן יקרה. למעשה, החלוקה המתודית המסורתית שבין פונדמנטליסטים וטכנאים נעלמה כליל במקרה הזה. כולם, מן הסיבות שלהם, הבינו שלפנינו הכרעה בעלת חשיבות גדולה ובעלת פוטנציאל השפעה לטווח ארוך.

מדובר, כמובן, בהתנהגות מדד המניות העיקרי האמריקאי S&P500 סביב רמת התמיכה של 2030.

לפני שארחיב על המהות, הנה גרף נרות, ארבע שעות, עבור אותו מדד:


סנופי 05 31
 סנופי 05 31

כאמור, מנקודת המבט שלהם, האנליסטים הפונדמנטליים חיכו לראות אם המדד יאשר בהתנהגותו את נתוני המאקרו הפחות טובים שהופיעו לאחרונה. הטכנאים, מצידם, הימרו על פי דרכם המיוחדת. אלו השייכים לאסכולת המגמה והמגיבים לאירועי השוק עצמו, הכינו את נוהלי הסיכון לפעולה, ואלו החוזים את העתיד על בסיס תבניות, גלים, מחזוריות וכו... נסמכו על אינסוף הפרמטרים שהשוק רמז עליהם.

לרמז הגדול מכולם, וזה שדובר עליו ברבים, קראו תבנית פסגת "ראש וכתפיים", המהווה לרוב גיבוי אמין להתחלה של משהו רע בנכס פיננסי. אזור 2020-2040 היה בסיס אותה תבנית, והיה למרקחה של תקווה המהולה במאבק גדול, כאשר המחזורים בחוזים העתידיים הראו את המידה החריגה שבה השחקנים הקובעים מתייחסים לעניין.

אני, כסוחר מגמה, העדפתי את המקרה שבו הרמה תשבר. מדוע? כי התנועה בירידות חדה, מהירה, מתגמלת יותר, ותזזיתית פחות. כמו כן, בידנו שתי דוגמאות קודמות לאירועי ירידות חדות כאשר, בזו של תחילת 2016, יעד התנועה התגבש סביב 1800.

בסופו של דבר אותו אירוע שבירה מכונן לא קרה.

הנה תאור קצר של הרפתקת תנועת המחי, כפי שהיא התגלגלה בזמן:
• ב-10-05-2016, המחיר מגיע לסביבת 2078, וקובע את שיא הכתף השנייה.
• לאחר מכן, מבוצע ניסיון לא מוצלח ראשון לשבור מטה, כאשר היה ברור, לרובנו, שניסיון זה ייכשל. היה זה קל מדי בסביבת הכרישים של וול-סטריט.
• בעקבות הכישלון הידוע מראש, תגובה מובנת מעלה אבל, וזה העיקר, לא מניבה שיא גבוה משיא הכתף. כך, היא איננה מבטלת את מהות התבנית שכולנו חרדים לגורלה.
• ואז, הניסיון האמיתי. זה בעל הכוח לבצע, ולממש, את תקוות כל השורטיסטים (1).
בניסיון רציני זה התקבל שבירת שווא קלאסית, כזו המצליחה לגנוב לא מעט מפקודות קטיעת ההפסד הממוקמות בסביבה, אך, תוך יומית, גורמת למדד לעשות את כל הדרך חזרה מעלה. מעל הרמה הקובעת, זו המבטלת את מהות השבירה.

כאן ניתן לציין נקודה טכנית מעניינת, אשר רמזה על הבאות: שימו לב שניסיון השבירה ה"אמיתי" לא יצר מצב של מכירות יתר באינדיקטור הסטוקסטיקס, כפי שזה קרה בירידות הקודמות (2). כמו כן, למרות שאינדיקטור המומנטום עצמו הלך ורע, התאוצה השלילית עצמה קטנה כל הזמן, וחזרה להיות חיובית מיד עם חזרת המחיר מעלה (3). כל זה מהווה מעין "כוח שכנוע שלילי נמוך", וזאת כאשר אמורים להיות בשיא כוחה של תנועה יורדת.

בנקודת זמן זו נותרה למתנגדי השבירה רק משימה נוספת אחת: להוכיח לעולם שהם ניצחו באמת, וזאת על ידי מעבר מעל קו המגמה היורד (4), ובמיוחד על ידי מעבר של המדד מעל רמת המחיר של הכתף הימנית (5). וכך היה. סיום יפה של ביצוע המשימה, המבקש מנוחת הלוחם (6).

זהו ניצחון גדול של מצדדי החיוב על כל רואי השחורות, באחת מנקודת הזמן החשובות ביותר!

בסופו של דבר נשארנו לשאול את עצמנו: אם הכול היה כל כך מוכן לירידה הגדולה, מי נלחם על מנת שזה לא יקרה? קובעי המדיניות או הציבור? או במילים אחרות: האם זו התנהלות משקפת היצע-ביקוש של משקיעים, או מכוונת פוליטית? לא נדע בוודאות לעולם אבל אסיים בגרף מעורר מחשבה בנושא:

יוצאים 05 31
 יוצאים 05 31

בטבלה המוצגת זרימת ההון לתוך (או מתוך) שוקי המניות בעולם. ארה"ב מציגה את הוצאת הכספים הגדולה ביותר מכל זירה אחרת, וזאת מתחילת השנה. האם נתון זה תומך ברעיון של ציבור המאמין, והנלחם, על רמות תמיכה?

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.