דיון סוער בכנסת על כריית הפוספטים של כיל בשדה בריר

רוב חברי ועדת הכלכלה מתנגדים לכרייה הניסיונית שאושרה בשדה בריר ■ הנהלת רותם אמפרט וועד העובדים: פרנסה של אלפי משפחות בסכנה

בתום דיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת, קרא היום (ב') יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (מחנ"צ) לראש מינהל התכנון הארצי, בינת שוורץ, לעצור את המשך פעולות התכנון הקשורות לשדה בריר הסמוך לערד. כבל הודיע כי הוא מתכוון להיפגש בימים הקרובים עם שר הבריאות, יעקב ליצמן (יהדות התורה), ועם המחזיק בתיק הגנת הסביבה, שר האוצר משה כחלון, בניסיון לסכם עמם על מינוי של גוף אובייקטיבי ובלתי-תלוי שיבדוק השלכות אפשריות של כריית פוספטים בשדה בריר על בריאות תושבי ערד והפזורה הבדואית.

שדה בריר נמצא במרחק של 8 ק"מ בקירוב מערד, וכימיקלים לישראל (כיל) שבשליטת החברה לישראל מבקשת מהמדינה אישור לכרות בו פוספטים על רקע מיצוי עתודות הפוספט במישור רותם בעוד שנים אחדות. רותם אמפרט, שמקיימת את פעילות הכרייה של כיל, מעסיקה כ-1,200 עובדים. בכיל הזהירו בעבר כי בהיעדר יכולת לכרות פוספטים בשדה בריר, פעילות רותם אמפרט תיסגר ועובדיה* יפוטרו. משרד הבריאות, המסתמך על חוות דעת של מומחה בינלאומי, מתנגד בתוקף לכריית פוספטים באתר זה, מחשש שתחשוף את תושבי האזור לתחלואה. בדיון הבוקר בכנסת, שב שר הבריאות והביע את התנגדות משרדו להתיר לכיל לכרות פוספטים במקום.

אלא שחרף התנגדות משרד הבריאות, בחודש דצמבר האחרון החליטה ועדת התכנון הארצית לאפשר לכיל לקיים באזור זה כרייה ניסיונית שבה תיבחן השפעת הפעילות על הסביבה. בדיון הסוער שהתקיים היום בכנסת הסבירה ראש מינהל התכנון שוורץ כי "ההחלטה התקבלה בידי רוב חברי הוועדה ובהתבסס על נתונים שהובאו לפניהם, אם כי אין מדובר בנתונים מלאים". שוורץ הוסיפה ואמרה כי עריכת תסקיר מקיף שיבחן את השפעת פעילות הכרייה באזור זה על הסביבה כרוכה בביצוע של תכנון מפורט של האזור.

במהלך הדיון הוצגה גם עמדת הרופאה התעסוקתית הראשית במשרד הכלכלה והתעשייה, שלפיה לא נמצאה אינדיקציה לתחלואה עודפת בקרב עובדי הכרייה ברותם אמפרט. המסמך שעליו חתומה הרופאה התעסוקתית הראשית מתייחס לתחלואה בסרטן, במחלות נשימה ובמחלות לב. איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרופאים הגיב על חוות הדעת ומסר: "משרד הכלכלה אינו דואג לאינטרס הציבורי ולא מהסס לפזר 'מסך עשן' בסוגיה קרדינלית".

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), ממובילי ההתנגדות לכרייה בשדה בריר אמרה כי "גם כרייה ניסיונית בשדה בריר תוביל לנזק בריאותי בקרב תושבי הסביבה" וקראה לרשויות התכנון לעצור את המשך הליכי התכנון לאזור זה, בתוך חיפוש אתרי כרייה חלופיים. גם חברי כנסת נוספים קראו לעצור את הליכי התכנון עד שייערך תסקיר סביבתי מקיף: "מי אמר שכיל היא זאת שצריכה לקיים את כריית הפוספט? המדינה נותנת לכיל זיכיונות כרייה במחיר של נזיד עדשים. יתכן שמוטב שהמדינה תפרסם מכרז, ואז חברה בינלאומית שתבוא לישראל ותשקיע בה, גם תעסיק את עובדי רותם אמפרט", אמרה גרמן.

למתקפה על כיל הצטרפה גם ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "יותר מדי זמן שכיל מאיימת עלינו בפיטורי עובדים ובצמצום התעסוקה בנגב, אף שהיא קיבלה לאורך השנים הנחות מפליגות במסים והטבות נוספות. צריך לשים סוף לאיומים האלה".

חזית משותפת של הוועד וההנהלה

ראש עיריית ערד לשעבר, ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו), הזהירה: "כל עוד האיום של כרייה בשדה בריר לא ייעלם, ערד לא תתקדם. הרבה אנשים יושבים בערד על מזוודות".

ועד העובדים ברותם אמפרט והנהלת כיל הקימו חזית משותפת אל מול רוב חברי ועדת הכלכלה. "חוות הדעת של הרופאה התעסוקתית הראשית במשרד הכלכלה מוכיחה את מה שטענו במשך שנים: אין תחלואה עודפת בקרב עובדי רותם", אמר יו"ר ועד העובדים, משה חדד. "כל החלטה שתמנע כריית פוספט בשדה בריר דנה כ-6,000 משפחות בנגב, עובדים ישירים של רותם אמפרט ועובדים עקיפים לאבטלה. בינתיים הנהלת כיל הפסיקה את ההשקעות לפיתוח המפעל והפרנסה של אלפי משפחות בדרום - בסכנה". הוא הוסיף וקרא לחברי הוועדה "להפסיק לגרור את ההחלטה בנושא במשך שנים בזמן שהמפעל שלנו גוסס".

מנהל קשרי ממשל ורגולציה בכיל, רני לובנשטיין, קרא לחברי הוועדה להגדיר לוחות זמנים לגיבוש תסקיר מקיף על השפעת הכרייה על הסביבה ולבחון את הנתונים הרלוונטיים באופן אובייקטיבי. "אנו נספק את כל המידע הדרוש כדי להפריך את הטענה שקיים סיכון, ולו קטן, מכריית הפוספטים בשדה בריר", אמר.