מה קורה בהיטרקומד?

בורסות העולם טרם הגיבו למינויים, והאנליסטים זהירים

מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק
מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק

מזמן לא כתבנו כאן על היטרקומד ישראל, חברת ההיי-טק הישראלית שעדיין מגדירה את עצמה באתר האינטרנט שלה כסטארט-אפ חדשני ודינמי, אבל קורותיה בשנים האחרונות מלמדים על התבגרות מסויימת וכניסה לשלב חדש בחיי החברה המבטיחה הזו.

מזה זמן ממושך היטרקומד איננה משחררת מוצרים חדשים לשוק, המכירות תקועות ושולי הרווח הולכים ונשחקים. השווקים הבינלאומיים כבר אינם תופסים אותה כחברה חדשנית מובילה והמניה מגיבה בהתאם, כשערכה יורד באיטיות אך באופן קבוע. המסחר במניית היטרקומד בבורסה דליל למדי ובימים רבים נרשמים מוכרים בלבד.

במשך זמן רב ניסה בנג'י, המנכ"ל הוותיק והכל יכול של היטרקומד, לחזק את הנהלת החברה באמצעות גיוסים של מנהלים בכירים בתעשייה, לאור הביקורת ההולכת וגוברת מצד בעלי המניות המתוסכלים שלה. מנהלים בעלי שם ויכולת, כאלה שיוסיפו את הברק החסר לתדמיתה של היטרקומד ויגרמו לניצוץ מחודש בעיניהם של בעלי המניות, לקוחות החברה ושותפיה ברחבי העולם. נאמן למדיניותו רבת השנים, שקנתה לו מעמד של מנכ"ל כל יכול ונצחי, ניהל בנג'י משא ומתן עתיר בהבטחות ובפינוקים.

את איציק, מועמד שכבר שנים מנסה בכל דרך אפשרית למצוא משרה פנויה בהנהלת היטרקומד, לא היה קשה לשכנע להצטרף לחברה כסמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי. בנג'י הבטיח לו שמונים אלף שקל בחודש, בונוסים נדיבים של חמישים אלף שקל בכל רבעון ללא תלות בביצועים ואופציות בסך של עשרים אחוז בחברה. לכולם היה ברור שלבנג'י אין שום כוונה לממש את החוזה הנדיב הזה ושהוא ימצא כבר את הדרך לסגת ממנו ברגע שאיציק יהיה בפנים, כחלק מההנהלה שלו. אבל איציק התעלם מכל סימני האזהרה, במיוחד אחרי שבנג'י הבטיח לו סמכויות בלעדיות במחלקת השיווק של החברה, אחריות נרחבת על הגדרת מוצרי הדור החדש של היטרקומד וזכויות למנות לעצמו חמישה סגנים בשכר נדיב ומפנק.

בעלי ניסיון וצלקות

איציק התלהב ולא שעה לכל טענותיהם של עמיתיו בעלי הניסיון והצלקות. הוא גם עצם את עיניו אל מול השמועות שבמקביל להצעת העבודה שנתן לו ניהל בנג'י משא ומתן עם איבגי, אחד מהמנהלים הבכירים והוותיקים בתעשייה, שעבד איתו כבר בעבר במשך שנים ארוכות. אמנם, בשנים האחרונות הם הפכו ליריבים מרים ואיבגי אפילו כינה את בנג'י "טיפש, עצלן וחסר כל יכולת מקצועית" בראיון לאתר הטכנולוגיה הידוע אין-קראנצ'. אבל זה לא הפריע לבנג'י להציע לו את תפקיד סמנכ"ל התפעול של החברה, משכורת חודשית של מאה אלף שקל ובונוס של שמונים אלף שקל בכל חודשיים, התלוי בכך שהשמש תזרח לפחות פעמיים בשבוע באותו פרק זמן, כתנאי לתשלום הבונוס.

בזמן שבנג'י נשא ונתן עם איציק על מדיניות מוצרים חדשה שכללה כניסה לתחום המובייל והעמקת המחויבות של היטרקומד לרשתות חברתיות, הוא הבטיח לאיבגי הוותיק שהחברה לעולם לא תשקול אפילו לפתח מוצרים למובייל ושהיא תמחוק את כל המסמכים הפנימיים שאי פעם התייחסו לפייסבוק, ללינקדאין ולטוויטר. בנג'י אפילו התחייב להעלות תמונה של איבגי לדף הפייסבוק שלו ולהבהיר בפומבי שהוא תומך נלהב בתוכניותיו, הכוללות תביעות משפטיות כנגד כל המתחרים של היטרקומד, וגם אלה שעדיין לא יודעים שהם מתחרים, שיחרור קו מוצרים חדיש ומתקדם תוך 48 שעות מיום מינויו לסמנכ"ל תפעול וארוחות חינם שלוש פעמים ביום לכל החברים של איבגי, אבל רק בימים אי זוגיים.

בשלב מתקדם במשא ומתן נזכר בנג'י שבתפקיד סמנכ"ל התפעול עובד כבר מושיקו, ידיד ותיק ונאמן, שעושה עבודה שקטה ומוצלחת מזה שנים ארוכות. בגלל הערכתו הרבה למושיקו ולאות הערכה לפועלו רב השנים למען היטרקומד, החליט בנג'י לחרוג ממנהגו ולא להשפיל את מושיקו על ידי פיטורים באמצעות מכתב שיעביר לו הנהג הצמוד של בנג'י, בזמן שיהיה בדרכו לקנות בסופרמרקט מצרכים לכל משפחת המנכ"ל על חשבון החברה. במקום זאת שלח בנג'י למושיקו הודעת ווטסאפ מכובדת ומנומקת בזו הלשון: "תם זמנך. תתפנה מהכסא הנוכחי שלך תוך 24 שעות. אל תשכח להשאיר משרד נקי ומסודר. אני מעביר אותך למחלקת שיווק. אם מסיבה אדיוטית כלשהי תחליט להתפטר אז תקפיד להיות זמין כי יכול להיות שאצטרך להשתמש בך כשיתחשק לי בעתיד".

מושיקו הנאמן אכן החליט להתפטר, בהחלטה תמוהה ובלתי סבירה בעליל. הוא שלח אימייל לכל בעלי המניות בחברה בו הודה לבנג'י על ההזדמנות החד פעמית לעבוד בצילו, ללמוד ממנו ולקבל ממנו השראה אין סופית בכל יום מחדש, במשך שנים רבות.

משוחרר מנוכחותו המעיקה של מושיקו ומהתחייבויות קודמות, פנה בנג'י למלאכת הכנת המשרדים לאיציק ולאיבגי, שני המנהלים החדשים שיקשטו את היטרקומד בהמשך דרכה, עד שהוא יחליט אחרת מתישהו בעתיד.

בורסות העולם טרם הגיבו למינויים

אבל דווקא כאן, לפתע, התעוררה בעיה. איציק התמים והזחוח השתכנע משום מה מאזהרות חבריו ובפגישה במשרדו של בנג'י, כשעיניו מושפלות, בקול רפה וברעד קל, הוא ביקש לקבל את הבטחות המנכ"ל לגבי מדיניות החברה בכתב. נדהם ופגוע, במיוחד לאחר שהפקיד הבטחות סותרות לחלוטין בידי איבגי, נאלץ בנג'י להודיע שהוא מרגיש נבגד, המום וכואב. "אני מצר מאוד על החלטתו של המועמד איציק שלא להצטרף להנהלת היטרקומד ולמלא בה את תפקיד ליצן החצר. אני עדיין עומד מאחורי כל הבטחותי חסרות המשמעות למועמד איציק וקורא לו להצטרף אלינו בכל זמן שיחפוץ בעתיד. המפתח למשרד שהבטחתי לו שמור עדיין בכיסי המנקה עד להודעה חדשה".

בטקס צנוע ומכובד נכנס איבגי השבוע לתפקידו כמנהל התפעול של היטקרומד. בנאומו הוא הדגיש שכשקרא לבנג'י בעבר "טיפש, עצלן וחסר כל יכולת מקצועית" הוא לא באמת התכוון לכך, אלא שפשוט המילים התחרזו לו עם משפט אחר שאמר דקה לפני כן ובו כינה מנהל בכיר בתעשייה ששמו מתחיל באות 'ב' ונגמר ב'י' "עיקש, פחדן וחסר כל בושה אישית". הוא הביע אמון מלא במנכ"ל היטרקומד, בעובדי החברה ובעיקר בעצמו וקרא לכל בעלי המניות בחברה להתאחד ולהביע תמיכה גורפת בחברה ובמנהליה.

בורסות העולם טרם הגיבו למינויים האחרונים. האנליסטים העוקבים אחרי מניית היטרקומד זהירים בהערכות שלהם ונמנעים לעת עתה מלשנות את תחזיותיהם, לטובה או לרעה. אנחנו נמשיך לעקוב ולדווח.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל