לקראת ועידת אופ"ק: הנפט מתרחק מרמת 50 ד' לחבית

ועידת אופ"ק תתקיים מחר בווינה ■ ברקע, ציפיית המשקיעים שלא יושג הסכם להקפאת התפוקה בוועידה וירידה בביקוש מצד סין ■ איראן: "לא נשתף פעולה עם צעדים להקפאת התפוקה"

אופ"ק / צילום: רויטרס
אופ"ק / צילום: רויטרס

לקראת ועידת יצואניות הנפט שתתקיים מחר (ה'), ממשיך הנפט  להתרחק מהרף הפסיכולוגי של 50 דולר לחבית שאליו הגיע בשבוע שעבר.

הירידה במחיר הנפט מוסברת על ידי הנחת המשקיעים שהיצואניות הגדולות יגיעו לכל היותר להסכם להקפאת התפוקה של הנפט ולא להפחתה, כאשר מרביתם אף סבורים שגם הסכם מסוג זה לא יושג. זאת, כשברקע ירידה בביקוש הנפט מצד סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, עקב האטה בכלכלתה.

בדרך ל-50 דולר: הנפט מזנק לשיא של 7 חודשים

כאמור, מרבית המשקיעים צופים שלא יושג הסכם להקפאת תפוקת הנפט בוועידת אופ"ק ושאף ייתכן שהתפוקה תוגבר, בעיקר לנוכח חילוקי דעות בין החברות השונות בארגון. עם זאת, ארבעה מקורות שונים מאופ"ק ציינו שהיצואניות הגדולות ידונו מחר בוועידה בהגבלת התפוקה.

"המועצה לשיתוף פעולה במפרץ חותרת לנקוט צעדים מתואמים בוועידה", אמר אחד המקורות, בהתייחסו למפיקת הנפט הגדולה ביותר באופ"ק, סעודיה, ולבעלות בריתה באזור המפרץ - קטר, כווית ואיחוד האמירויות הערביות. 

נציג איראן בוועידה ציין היום כי טהראן לא תשתף פעולה עם כל צעד להקפאת התפוקה, עד שמחירי הנפט יתייצבו.

נזכיר כי השיחות בפסגת הנפט הקודמת שהתקיימה באפריל בדוחא הסתיימו מבלי שהיצואניות הגיעו להסכמה על הקפאת התפוקה. אז במוקד, מחלוקות בין איראן לבין סעודיה לאחר שהראשונה הצהירה שאין בכוונתה לשלוח נציג לפסגה שתיערך בדוחא. זאת, בעוד שסעודיה הודיעה כי היא מוכנה לחתום על הסכם להקפאת תפוקת הנפט רק אם כל יתר המשתתפות יחתמו גם הן, כולל איראן, שבעבר לא הסכימה לחתום על הסכם עד שתגיע לרמת התפוקה שהייתה לה לפני הטלת הסנקציות הבינלאומיות עליה.