פסגת הנפט בקטאר הסתיימה ללא הצלחה: התפוקה לא תוקפא לפחות עד יוני

(עדכון) - בלומברג: יצואניות הנפט לא הסכימו להקפיא התפוקה ■ המדינות ייפגשו שוב בחודש יוני ■ פיצוץ השיחות - על רקע דרישת סעודיה להכליל את איראן בשיחות ■ סיטי: הכשלון יביא לצניחה מחודשת וחדה במחירי הנפט

שר הנפט הסעודי  עלי אל- נעימי / צילום: בלומברג
שר הנפט הסעודי עלי אל- נעימי / צילום: בלומברג

השיחות בפסגת הנפט בדוחא בירת קטאר הסתיימו ללא הצלחה על הקפאת תפוקת הנפט - כך דווח הערב (א') בבלומברג. לפי הדיווח, 16 יצואניות הנפט הגדולות ייפגשו שוב, רק בחודש יוני, כדי לדון פעם נוספת האם להקפיא את התפוקה. הדיווח של בלומברג מתבסס על דברים שאמר שר האנרגיה האיראני לתקשורת בקטאר. 

המחלוקות מוקדם יותר היום עלו על רקע חילוקי דעות בין איראן לסעודיה. בין היתר מתעקשת סעודיה כי כל חברות OPEC ישתתפו בשיחות, כולל יריבתה איראן.

לדברי כלכלני סיטי, כשלון השיחות יביא לצניחה מחודשת וחדה במחירי הנפט, שזינקו עשרות אחוזים בשבועות האחרונים על רקע ציפייה בשוק להסכם להקפאת התפוקה. 

מוקדם יותר דווח ברויטרס, כי מפיקות הנפט מוכנות לא לחצות את רף התפוקה שהייתה בינואר השנה, אבל השיחות הסתיימו כאמור ללא הצלחה וללא החלטה על הקפאה. 

אתמול הודיעה איראן כי אין בכוונתה לשלוח נציג לפסגה שתיערך בדוחא בעוד סעודיה הודיעה כי היא מוכנה לחתום על הסכם להקפאת תפוקת הנפט רק אם כל יתר המשתתפות יחתמו גם הן, כולל איראן. האחרונה, נזכיר, כבר הודיעה בעבר כי אין בכוונתה לחתום על הסכם שכזה עד שהיא תגיע לתפוקה של 4 מיליון חביות ביום, רמת התפוקה שהייתה לה לפני שהוטלו עליה הסנקציות הבינלאומיות.

בעוד חלק מהאנליסטים העריכו כי יצואניות הנפט, שחלקן לא חברות בקרטל אופ"ק, כלל לא יצליחו להגיע להסכם, אחרים העריכו כי קיימת אפשרות שהמדינות יחתמו על "הסכם מרוכך" גם ללא איראן. זאת מאחר וגם ללא הרפובליקה האסלאמית, המדינות האחרות שמשתתפות בפסגה אחראיות על כ-50% מתפוקת הנפט בעולם. 

מחירי הנפט זינקו בשבועות האחרונים ביותר מ-40% עד לרמה של כ-42 דולר לחבית, מתוך ציפייה שיצואניות הנפט יגיעו להסכם שיגביל את תפוקת הנפט. אומנם סוכנות האנרגיה הבינלאומית, לצד אנליסטים רבים בשוק, העריכו כי גם אם ייחתם הסכם להקפאת התפוקה הוא כלל לא ישפיע על עודפי ההיצע של הנפט (שעומדים על כ-1.5 מיליון חביות ביום) אך הספקולנטים בשוק היו אופטימיים והעריכו כי הסכם שכזה יהווה תקדים להסכם עתידי לצמצום התפוקה.