המועצה לצרכנות: על גרופון לכבד את החופשות ביוון ב-10 ש'

(עדכון) - גרופון הציעה 10 חופשות ביוון ב-10 ש' כ"א ■ 110 גולשים הספיקו לרכוש את הקופון ולקבל אישור, אך בגרופון הסכימו לכבד רק 10 שוברים ■ בהמשך אושרו עוד 10 עסקאות

השבוע יצאה גרופון בדיל שנראה משתלם בהחלט לרגל חגיגות הקופון ה-10 מיליון: 10 שקלים לחופשה ברודוס למזמינים באתר גרופון באמצעות פייפאל. הקמפיין הזה עורר הדים, ו-110 גולשים שהיו בהיכון - הצליחו לשים יד על העסקה, לרכוש את הקופון שלה ולקבל אישור לרכישת השובר. לפחות כך הם חשבו.

יצוין כי גרופון פרסמה מראש בעמוד העסקה כי מדובר ב-10 חופשות בלבד, ועדיין - למעלה מ-100 צרכנים הצליחו כאמור לרכוש את העסקה. משהבינו שאין בכוונת גרופון לכבד את העסקה, פנו אל החברה ונענו על-ידה כי יפוצו ב-100 שקל.

הצרכנים הבינו שהם לא באמת זכו בעקבות פרסומים של גרופון בעמוד הפייסבוק שלה בדבר שמות 10 הזוכים. הפיצוי שמציעה גרופון כמובן שעורר את זעמם של הגולשים שמנסים כעת להתארגן להגשת תביעה ייצוגית. 

נציין כי לאחר הפרסום היום ב"גלובס" העלתה גרופון לעמוד הפייסבוק שלה רשימה של 10 רוכשים נוספים שרכשו את הנופש האמור, ושלפיה זכאים לממש את השובר: "מבדיקת הנתונים עולה כי אלה הם עשרת הרוכשים הבאים בתור...". מכאן שנראה כי לרשימת עשרת הראשונים שאת הקופון שלהם מתכוונת גרופון לכבד נוספו עוד עשרה.

"צלצלתי לברר היכן אני עומדת בתור ומהיכן צצה פתאום רשימה של 10 צרכנים נוספים", אמרה ל"גלובס" רוכשת שמחזיקה בידה שובר, "אלא שסירבו להגיד לי את מקומי ברשימה. ביקשתי לברר מניין צצה פתאום רשימה נוספת של קונים - גם לזה לא קיבלתי נימוק". 

 

"חשש להטעיה" 

"העובדה שנתנו אישור ללא סייג - היא ההוכחה שהעסקה תקפה לחלוטין, ויש פה לכאורה חשש להטעיה", אומרת עו"ד יעל כהן-שאואט, היועצת המשפטית של המועצה לצרכנות לבקשת "גלובס".

"במקרה הזה מטענות הצרכנים עולה כי הם לא מבינים שנדרש אישור שני כדי לזכות במחיר הכמעט חינמי, למעשה המבצע הזה הוא מעין הגרלה, וזה לא הובא לידיעת הצרכנים. יש פה חשש להטעיה, ולכן מובן שדובר היה בטריגר שיגרום לצרכנים להיכנס לאתר ולבצע רכישות נוספות. עוסק שמטעה בפרסום צריך לדעת שיש לזה השלכות, ולכן מי שמחזיק בשובר כזה מגיע לו שיכבדו את זה - או שהצרכן יכול לדרוש פיצוי", לדבריה.

עוד היא אומרת כי הפרה נוספת עולה: "במקרה שלא פורסם המחיר המלא של ההטבה - כלומר מחיר שתקף למי שנכנס לדף באיחור. הרשות להגנת הצרכן תצטרך לבדוק מה עומד מאחורי המבצע הזה והאם אין כאן הפרה של חוק הגנת הצרכן. אני מזהה פה התנהלות בוטה של בית העסק - לבוא ולהציע חופשה ב-10 שקלים, למעשה כמעט בחינם בדומה להגרלה, ואז לספר כי זה מותנה באישור ישיר אחרי שניתן אישור לעסקה מהחברה".

לדברי כהן-שאואט, לפי סעיף 15 לחוק הגנת הצרכן, עוסק שהודיע על מכירה מיוחדת, כמו במקרה הזה, חייב להבהיר את התנאים למכירה המיוחדת, כולל המחיר הרגיל של החופשה. אם התנאי שהעסקה תאושר רק אחרי אישור סופי של החברה - התנאי הזה חייב להיות כתוב באופן ברור בפרטי המבצע.

נדגיש כי הבלבול נבע מכך שהמזמינים קיבלו הודעה המבשרת "תודה על קנייתך בגרופון" או יותר מכך הודעה בנוסח "תתחדשו על הגרופון החדש והנוצץ שלכם". מכאן, מסבירה עו"ד כהן-שאואט, "אם הצרכן קיבל אישור לעסקה ללא סייג - כלומר הסבר לדוגמה שהשובר תקף אחרי שיקבל אישור סופי, אז היא מחייבת. עוד לפני שניתן היה להבין שנכרתה עסקה תקפה במחיר שהוצג, החוק קובע כי אם אזל המלאי - הפרסום צריך להיפסק".

עוד היא מעלה סוגיה, לפיה "ייתכן שכאן מדובר בהגרלה ולא ברכישה, כדי לזכות צריך להיות הראשון. תנאי הגרלה קובעים כי חייב להיות פיקוח, והתנאים מולאו לפי חוק - שבאמת הזוכים הם מי שביצעו את העסקה ראשונים - אבל כעסקה עם מלאי מצומצם, ולכן גרופון צריכים לכבד את הזכייה למי שמחזיק שובר בידיו".

סוגיה אחרת: חוק הגנת הצרכן דורש כי העוסק יחזיק מלאי סביר - מהו סביר? "אם בחנות תשימי שלט שאת מוכרת 10 פריטים ב-50 שקלים, אבל אם העוסק מפרסם בכל אמצעי התקשורת על המבצע - מתבקש שהמלאי יהיה גדול יותר", קובעת כהן-שאואט.

לקוחה זוכה עימה דיבר "גלובס" אומרת כי "עד עכשיו השובר לנופש ב-10 שקלים נמצא ברשימת השוברים שלי שממתינים למימוש, כשאפילו את ה-10 שקלים ששילמתי דרך פייפל לא החזירו לי. היו כאלה שכבר נתקלו בהודעה שהנופש אזל - אבל לנו יש שובר, ונדרוש מהחברה לממש אותו. לא יסתמו לנו את הפה בפיצוי של 100 שקל". ללקוחה הזו יש צילום מסך מגרופון, שאומר לה: "אנחנו מקווים שתהנו מהעסקה, צוות גרופון". 

תגובת גרופון 

מאתר גרופון נמסר: "לרגל חגיגות השובר ה-10 מיליון בגרופון, הוצע לגולשי האתר מלאי של עשרות אלפי שוברים אטרקטיביים במחיר של 10 שקלים. בין העסקאות הוצעו גם חופשות בודדות ליוון, תוך שהמלאי מצוין מראש ובאופן בולט בכוונה. על-פי תנאי העסקה, שצוינו בבירור בעת הרכישה תחת המילים 'לתשומת-ליבכם', אישור רכישה וקבלת שובר אינם מהווים אישור רכישה סופי, אלא בחלוף 72 שעות מקבלתם, וככל שלא התקבלה הודעה אחרת מטעם גרופון.

"עשרת הרוכשים הראשונים קיבלו על כך הודעה אישית אתמול, ושמותיהם פורסמו בעמוד הפייסבוק. היום הוכרזו עשרת הרוכשים הבאים בתור, ובכך הושלמה המכסה הכוללת של 20 שוברים אשר הוקצתה, כפי שפורסם מראש.

"למען הסר ספק, כמ-100 הגולשים הנוספים שלא קיבלו פנייה אישית מנציג גרופון, לא יחויבו בגין רכישה, ולפנים משורת הדין וכמחווה שירותית, יקבלו 100 שקל כסף גרופון".