התנופה ממשיכה

מבחינת קצב ההשקעות ותיאבון המשקיעים, ההיי-טק הישראלי עדיין חם

על פי נתונים שהתפרסמו השבוע ב"גלובס", תנופת ההשקעות בהיי-טק הישראלי נמשכת. למעלה מ-1.6 מיליארד דולר הושקעו מאז תחילת השנה בחברות היי-טק ישראליות.

כמיליארד דולר הושקעו ברבעון הראשון ושאר הכסף הושקע בחודשיים האחרונים. המסקנה המיידית מהנתונים האלה היא, שלמרות כל החששות מהתהוותה של שנת משבר, על אף ההערכות הפסימיות שמקבלות את השראתן מחשרת העננים המאיימת עדיין לכסות את עמק הסיליקון, לפחות מבחינת קצב ההשקעות והתיאבון של משקיעים לממן חדשנות ישראלית במיטבה, ההיי-טק הישראלי ממשיך לדהור קדימה.

הסימנים המעידים על הפעילות הערה בהיי-טק המקומי לא מסתכמים רק בנתונים היבשים על ממדי ההשקעות. יש הרבה מאוד פעילויות, המלמדות על כך שלא בכדי דורגה בשנה שעברה תל אביב (כנציגה של ההיי-טק הישראלי) כמרכז החדשנות והיזמות המוביל בעולם, מחוץ לגבולות ארצות הברית.

ישראל מוצפת בימים אלה במבקרים, במשלחות רשמיות, בחוקרים ובאנשי עסקים מכל העולם, המגיעים לכאן כדי ללמוד את הזירה המקומית ולנסות להבין את סוד הצלחתה. האורחים מחו"ל מבקרים במרכזי חדשנות, במעבדות מחקר, בקמפוסים האקדמיים ובחברות סטארט-אפ. הם נפגשים עם משקיעים מקומיים ולעיתים גם עם נציגי הממשלה ומכל המפגשים האלה הם מנסים לייצר לעצמם תמונה כללית ותובנות שניתן ליישמן בארצות המוצא שלהם.

עשרות אלפי אורחים בשנה

עיון קצר באתר האינטרנט של ה-IATI, אירגון העל של התעשיות המתקדמות בישראל, מלמד על כנסים בינלאומיים בתחומי הביוטק, הסייבר, החדשנות, קידום נשים בהיי-טק ואפילו כינוס של משפטנים בענייני חדשנות וטכנולוגיה, וכל אלה רק בחודש הנוכחי. אלפי האורחים שיגיעו לכאן מחו"ל החודש יצטרפו לעשרות אלפים שכבר היו כאן השנה ואלה שעוד יגיעו בהמשך והם אולי יהפכו להיות המסבירים הכי טובים של מדינת ישראל, לא רק של ההיי-טק שלה, עם חזרתם הביתה.

בחינת ההשקעות שהתבצעו עד כה השנה מלמדת על כך, שההיי-טק הישראלי ממשיך להתפתח, ולהתאים את עצמו לתחומי החדשנות הרלוונטיים בעולם הרחב. ההשקעה המרשימה של ענקית הרכב פולקסוואגן בחברת Gett היא אולי ההוכחה הבולטת ביותר לנקודה הזו.

זוהי חברה שרוכבת על הגל העולמי של הכלכלה השיתופית ונתמכת בטכנולוגיות מתקדמות ביותר בכדי להנגיש את שירותי החברה למיליוני משתמשים בשווקים בהם בחרה לפעול. וההשקעה הזו אמורה גם לקרב את Gett לתחום הרכבים האוטונומיים, העומד בחזית הטכנולוגיה והחדשנות העולמית ושגם בו ההיי-טק הישראלי מטביע את חותמו באמצעות עשרות חברות סטארט-אפ ישראליות, העוסקות בנושאים שונים הקשורים בו.

ודוגמה נוספת, יש שיאמרו דוגמה לחוצפה ישראלית, היא ההשקה של הסמארטפון המאובטח והיקר ביותר בעולם על ידי חברת סירין לאבס הישראלית בשבוע שעבר בלונדון. טקס ההשקה הסנסציוני, על פי מיטב המסורת החצי הוליוודית של היצרנים הגדולים בעולם, מלמד שלפחות חלק מהיזמים הישראלים והמשקיעים שלהם, אינם מוכנים להסתפק במשבצת המסורתית שהעולם ייחס להיי-טק המקומי במשך שנים רבות והם מוכנים להמר את יוקרתם ולהשקיע הרבה מאוד כסף במוצרים נוצצים וחדשניים.

ההצלחה של חברות כמו Gett וסירין לאבס, או - חלילה - כשלונן, תהיה בעלת השלכות ארוכות טווח על ההיי-טק הישראלי, בדיוק כמו שצ'ק פוינט היתה החלוצה שסימנה את ההובלה הישראלית בתחום הסייבר וחברת וויז הכשירה את הקרקע לחברות אפליקציה ולתחום פתרונות התחבורה החדשניים מבית היוצר של עשרות סטארט-אפים ישראלים.

מקוריות וחוצפה כחול לבן

כמי שנפגש עם עשרות יזמים מדי חודש, אני יכול להעיד מקרוב שהחדשנות והמקוריות ממשיכות ומתפתחות בקצב בלתי נדלה. אלפי חברות סטארט-אפ ישראליות שעוד לא קמו מתבשלות בימים אלה בבתי קפה, בקמפוסים ובמפגשי סלון של יזמים שמתחברים כדי לעבוד ביחד על הדבר הגדול הבא. והם מכסים כל תחום שניתן להעלות על הדעת, מסייבר ועד למובייל, בין כלכלה שיתופית לבין פתרונות שמשפרים את חוויית הלקוח, בין רחפנים לבין טכנולוגיות שיגרמו לחיים שלנו להיות נוחים יותר, זולים יותר ואפילו בריאים יותר.

לא נותר לנו אלא לקוות שקצב ההשקעות הנוכחי יימשך גם בעתיד הנראה לעין. הזרמת הון לשוק ההיי-טק היא החמצן עליה מתבססת המערכת כולה ולכן היא חייבת להימשך. וכמוה גם האקזיטים, המעניקים תשואות למשקיעים בהיי-טק הישראלי (רובם המכריע משקיעים זרים) ומגבירים בהם את המוטיבציה להמשיך להשקיע בחדשנות וביזמות מתוצרת ישראל. וכל עוד המשקיעים מרוויחים, הם ימשיכו להשקיע ואנחנו כולנו נזכה להמשיך להריע לחדשנות, למקוריות ולחוצפה יזמית מתוצרת כחול לבן.