כחלון: "חוק שכר הבכירים לא יורחב ולא יחול רטרואקטיבית"

שר האוצר בוועידת שוק ההון: "שני הגופים שבאמת חלה ירידה משמעותית ביצוא שלהם הם טבע ואינטל - וזאת מסיבות אובייקטיביות. אנחנו מכינים חבילת תמיכה" ■ "מחיר למשתכן לא יעצור"

משה כחלון, חגי גולן / צילום: צילום מסך
משה כחלון, חגי גולן / צילום: צילום מסך

"יש נתונים לא טובים, אבל יש גם נתונים טובים. יש חוב תוצר טוב, אבל יש גם נתונים לא טובים. אנחנו מקיימים שולחן עגול כדי לראות איך מטפלים ולקבל ולתת רעיונות. אנחנו מכינים חבילת צמיחה לתקציב הקרוב ונתמודד עם זה. יש מחשבה על שינוי שיעורי המס, עידוד מפעלים בפריפריה. באיטליה למשל הממשלה נושאת על עצמה הפרשות לפנסיה, למשל בעסק חדש שנפתח למשך 3 שנים. זה גם רעיון. אין בעיית תקציב לטובת הטיפול במשק. יש 246 מיליון, והתוכנית הזו תיסע. הכול יגיע, מה שהתחייבנו יקרה" - כך אמר שר האוצר משה כחלון בשיחה אחד על אחד עם עורך "גלובס", חגי גולן, בוועידת שוק ההון 2016 של "גלובס" שהתקיימה היום (ג') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב.

לדברי שר האוצר, "שני הגופים שבאמת חלה ירידה משמעותית ביצוא שלהם הם טבע ואינטל - וזאת מסיבות אובייקטיביות. זה יחזור. אנחנו מכינים חבילת תמיכה ונתמודד עם זה". 

גולן: "קראתי שדווקא עכשיו האוצר הקפיא את תוכנית התמיכה ליצואנים". 

כחלון: "אין בעיה של תקציב. מה שהתחייבנו בתוכנית הזו שיקרה - יקרה". 

גולן: בתקציב של 2017 יש בור של מיליארדים. איך תטפלו בבור הזה?

כחלון: "אנחנו יודעים לעשות התאמות, סדרי עדיפויות, לעשות רפורמות. אנחנו חושבים גם על הקלה במס החברות. אנחנו נוכל להתמודד עם המספרים האלה. המשק שלנו חזק ויציב". 

עוד אמר כחלון כי "מי שמופתע מכניסת ליברמן לממשלה, כנראה לא קרא עיתונים בשנה האחרונה". 

"חוק שכר הבכירים לא יחול רטרואקטיבית"

שר האוצר נשאל על-ידי גולן על הגבלת שכר הבכירים ועל התגובות בשוק ובמערכת הבנקאית והביקורת על האופן בו נעשה המהלך. על כך השיב כחלון: "זה חוק חשוב שיש אותו בעולם. חוק רציני, ואני לא מקבל הביקורת. לקחנו את החוק הזה מארה"ב. שם זה מיליון דולר. אני הורדתי ל-2.5 מיליון שקל.

"לא אהבתי את מחיאות הכפיים בוועדת הכספים על החוק, אבל אי-אפשר להגיד על כל מה שלא אוהבים שהוא פופוליסטי. נעשה עבודה על הנושא הזה, שר האוצר לשעבר גיבש ועדה שפעלה בנושא, ואנחנו המשכנו. וזה גם לא יהיה רטרואקטיבי. הנושא הזה עכשיו נמצא בפרשנויות. הכוונה שלי הייתה שזה יחול מהיום של החוק והלאה, לא רטרואקטיבי. זה מה שאני מאמין בו. הדיון בזה לא היה צריך להיות כמו שהיה, אבל אני שלם עם החקיקה".

כחלון נשאל גם האם יש כוונה להחיל את חוק שכר הבכירים בשלב הבא גם על חברות ציבוריות, והשיב: "אין כוונה להמשיך לכל החברות הציבוריות. לא. לחברות בבורסה בתל-אביב אין שום סיבה לחשוש, וכל עוד אני שר האוצר - זה לא יקרה. אני מציע להם להאמין לי". 

ומה לגבי יוקר המחיה? 

לגבי סוגיית יוקר המחיה, אחת הסוגיות המרכזיות איתן מתמודדת הממשלה, אמר שר האוצר: "הבעיה המרכזית מלבד הדיור זה המזון. לפני החגים ביצענו פעולות, והדברים הצליחו. נמשיך לפתוח יבוא. רפורמת הקורנפלקס - אני מקווה שתיכנס תוך כמה שבועות. זה יפתח תחרות ליבוא וישפיע באופן דרמטי על מחירי המזון.

"לקראת התקציב הקרוב נפתח עוד ליבוא. זה לא סוד שבפסח שילמנו פחות על עגבנייה מאשר בראש השנה שעבר, וזה לא משמיים. גם הבשר. ואנחנו נמשיך בפתיחת היבוא. אבל יחד עם החקלאים, כי אין לנו כוונה לרסק את החקלאות".

לגבי הרפורמה בבנקאות וועדת שטרום, אמר כחלון כי "שטרום סיים את עבודתו, ונציג את הדברים לממשלה. עכשיו כותבים את תזכיר החוק, ממש בשעות אלה, ואני מקווה שזה יתקדם. מדברים על הלימות הון של כמעט אפס והון עצמי של שישים לשחקנים החדשים. יהיה שינוי דרמטי באפשרות לפתוח בנק, והמפקחת התחייבה שכרטיסי האשראי ייפרדו, ותהליך הפתיחה יהיה קצר. זו תהיה דרמה. אולי לא דרמה גדולה, אבל דרמה". 

"לדרעי מגיעה התנצלות" 

שר האוצר התייחס גם לראשונה לפרסומים אודות ההתבטאות של יו"ר ערוץ 10 הנכנס, רמי סדן, כנגד מפלגת ש"ס והעומד בראשה, שר הפנים אריה (מכלוף) דרעי, ואמר: "אם הדברים אכן נאמרו, מדובר באמירות חמורות ואומללות", כך כחלון. "לשר דרעי ולמצביעי ש"ס מגיעה התנצלות. אם הוא לא יתנצל, צריך לחזור ולבדוק מי מינה אותו.

"אני אומר לכל אנשי הציבור - יש מספיק שסעים ופילוג בחברה, ואין צורך להחמיר את המצב. כפי שנאמר - חכמים, היזהרו בדבריכם". 

"מחיר למשתכן לא יעצור" 

אחד הדגלים המשמעותיים שהניף שר האוצר טרם הבחירות ואחד הנושאים המרכזיים בו הוא עסק מיום כניסתו לתפקיד שר האוצר הוא הטיפול במשבר הדיור. "אני מאמין שתוכנית מחיר למשתכן תתחיל לצבור את הכמויות בקרוב", אמר שר האוצר בהתייחס לתחום הדיור ולתוכנית מחיר למשתכן.

לדבריו, "אתמול היו הגרלות, והיום יש הגרלות, וביום חמישי יהיו הגרלות בקריית מוצקין. ראש העיר מספר לי על התפרצויות שמחה של זכאים שמקבלים הודעה על זכייה. אנחנו עושים עכשיו ניתור וסידור של כל הנרשמים. צריך להבין שהמרכיב המרכזי בעליית המחירים בתחום הדיור היה מרכיב הקרקע. ברגע שזה הולך רק לזוגות צעירים, המחירים יפסיקו לעלות. האוטובוס יצא מהתחנה, ואוסף בכל תחנה אנשים. אסף כמה בעפולה, אסף כמה בלוד ויאסוף עוד ועוד, עד שנגיע לסוף, והאוטובוס יהיה מלא, ואנשים יגיעו ליעד.

"אני הגעתי למשרד האוצר ומצאתי בור אדיר בנושא הדיור. ומה עושים שמוצאים בור? מייצבים את המצב. אז קראתי למנכ"ל רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) וראש מטה הדיור וכל מי שקשור לתחום, ואמרתי לזרוק את כל הקרקע לשוק. היו קרקעות בקריית שמונה, בראשון-לציון, במבשרת ציון, בהרצליה ועוד מקומות. אז קודם כל אמרנו לתת מענה ראשוני למחוסרי הדיור. זו הייתה המורה הראשונה, וזה מה שאנחנו עושים. אחר-כך נגיע גם למשפרי הדיור.

"כבר הודעתי שמחיר למשתכן לא יעצור, ויש משבר גדול, וצריך לטפל בזוגות הצעירים. יש כבר 12 אלף דירות שקבלנים רכשו. בזה הרגע קודחים יסודות בלוד ויוצקים רצפה בעפולה. אם הייתי אומר לפני שנה את כל מה שעשיתי בשנה הזו, שיש כבר דירות ויציקת רצפה, היו אומרים שמשה כחלון ישים חלוק וילך לאישפוז. אבל הכול קרה. המשבר הוא גדול, ויש זנבות של כל מיני דברים, אבל אני רואה כבר התמתנות. אני חושב שהפתרון יגיע כשיהיו הרבה דירות מוגרלות. לכל הזוגות הצעירים יהיו דירות, הם יקבלו, לא נפסיק את זה".

רק אתמול (ב'), בכנס אחר, התבטא שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, על נושא שוק הדיור, ההאטה במשק ופתרונות הדיור, ואמר כי יש סימנים להאטה במשק, שעשויה להשפיע גם על הביקוש לדירות ואולי גם על המחירים. באותו הקשר אמר השר גלנט כי במציאות זו שינוי מהיר מידיי בענף הנדל"ן עשוי לעורר משבר כלכלי.

על כך אמר שר האוצר היום: "דיברתי עם השר גלנט על הנושא. אין לנו תהליכים מהירים, אנחנו עובדים בקצב סביר. לא מהיר. אנחנו משלימים את החוסרים. הקצב סביר, הייתי רוצה יותר מהיר אפילו, אבל עובדים קשה". 

"גופים אינטרסנטיים לא רוצים שהמחירים יירדו"

גולן שאל במסגרת הראיון את שר האוצר לגבי התבטאות אחרת שלו בעת האחרונה על כך שיש גורמים שרוצים לראות את תוכנית מחיר למשתכן נכשלת ותוקעים לה מקלות בגלגלים. על כך ענה שר האוצר: "מי שיש לו דירות, רוצה שהמחיר יירד? יש הרבה גופים אינטרסנטיים שלא רוצים שהמחירים יירדו. אם ליזם או קבלן יש 5,000 דירות בקנה, הוא רוצה שהמחירים ירדו? אף אחד לא תמים.

"יש מאמצים קשים נגדנו להרוג את מחיר למשתכן. בהתחלה אמרו שלא יהיו קרקעות. אז הוצאנו קרקעות. אמרו שאולי יש קרקעות, אבל הן לא מתוכננות ולא זמינות, ושאף קבלן לא ייגש.... הכול קרה. גם קבלנים גדולים באים. כל פעם יגידו משהו, ואנחנו ממשיכים לעבוד". 

עוד במסגרת הראיון על במת הכנס, התייחס השר כחלון גם לסוגיות הפוליטיות והרחבת הממשלה ואמר: "כל תהליך מדיני הוא ברכה לכלכלה. אני חושב שיש הזדמנות. לא אגיד שהשלום בפתח, אבל אני חושב שיש הזדמנות. אני אומר את זה משיחות עם ראש הממשלה, ובסוף הדברים ייבחנו. יש דברים שאסור להחמיץ. הזדמנוית אסור להחמיץ, והתפקיד שלנו כמפלגת מרכז ימין זה כן לדחוף לכיוון הזה, וכן לעודד את ראש הממשלה אם הוא רוצה ללכת בכיוון הזה".