גלנט: "משחק מהיר בדיור יכול להוביל למשבר כלכלי"

שר השיכון השתתף בוועידת הדיור והנדל"ן של הצעירים בהרצליה ואמר את הדברים על רקע סימני האטה במשק ■ "ההאטה במשק עשויה לצמצם את הביקושים לדיור"

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

פתיחה סוערת לוועידת הדיור והנדל"ן של הצעירים בהרצליה. שר הבינוי והשיכון יואב גלנט היה אמור לפתוח את הועידה אך עוד טרם הספיק להתחיל ולדבר, קמו מספר נשים, נציגות הדיור הציבורי עם שלטים וקראו לעברו: "30 שנה של הזנחה בדיור הציבורי", "מיליון איש ללא קורת גג, ללא עתיד". ההפגנה הספונטנית גררה מהומה כאשר המארגנים ונציגי העירייה ניסו להרגיע את הרוחות ולהוציא את המפגינות מהאולם. ייאמר לזכותו של שר הבינוי והשיכון, הוא ניגש אל המפגינות וביקש להשאיר אותן במקום כדי לענות על השאלות.

"המדינה פעם החזיקה הרבה דיור ציבורי, היום פחות מאחוז. אנחנו עובדים על הגדלת היצע הדירות. יש עוד יוזמות. ההשקעה שלנו בדיור ציבורי עכשיו לא הייתה כדוגמתה, זה ייקח זמן, אבל אנחנו מתקדמים". לשאלה לאן נעלמו המיליארדים מקופת הדיור הציבורי במהלך השנים ענה גלנט: "בקרן הדיור הציבורי נותרו 700 מיליון שקל מכמעט שלושה מיליארד. לאן נעלמו המיליארדים? שנכנסתי לתפקיד שאלתי, ואמרו לי שהכסף הלך לדברים אחרים. מבקר המדינה בודק את זה עכשיו". עוד אמר השר למפגינות: "לצערי במחאה החברתית של 2011 קולם של החלשים נבלע ונעלם. אנחנו עכשיו עושים דברים שלא נעשו שנים. בדיור הציבורי קנינו מאות דירות כאשר בשנים קודמות רכשו בודדות בשנה. גם מחיר למשתכן היא תוכנית שעוזרת למחוסרי דיור להיכנס לשוק".

גלנט התייחס גם למצב הכלכלי ולסימני ההאטה במשק ואמר: "יש האטה במשק, גם אם אנחנו לא אוהבים את זה. אני חושב שזה, יחד עם המאמצים שלנו בתחום הדיור, יובילו לצינון השוק והאטה. זה מה שאני חושב. הנדל"ן הוא עוגן שמחזיק את הכלכלה. משחק מהיר מדי בתחום הדיור יכול להוביל למשבר כלכלי גדול. צריך לסייע למי שיכול, צריך להגדיל את הפריון, עידוד מנועי הצמיחה של המשק. אבל אי אפשר לעשות שינוי מהר מדי". שר הבינוי התייחס גם לטענה שהמחירים במרכז גבוהים מדי, ואמר: "אם אדם לא יכול לגור במרכז אזור הביקוש, אנחנו צריכים לתת לו את הכלים לגור בפריפריה. קרבה למרכז, שירותים טובים".

 

לגבי תחום השכירות, תחום נוסף בו המדינה לא מצליחה להוביל לשינוי, אמר גלנט: "הייתי מעורב בהצעת החוק לשכירות הוגנת וזו פעם ראשונה שמוגדרת מהי דירה נאותה למגורים וזה חשוב מאוד. הצעת החוק הממשלתית תגיע בקרוב. אני לא בעד פיקוח אלא מנגנון ויסות. אנחנו גם מגדילים את ההיצע בתחום הזה, ונותנים תמריצים לקבלנים".

 

הפגנה בוועידת הנדל"ן / צילום: סטודיו לידר
 הפגנה בוועידת הנדל"ן / צילום: סטודיו לידר

גם בתום דבריו של שר הבינוי והשיכון, המשיכו המפגינות לקרוא לעברו: "אני 18 שנה זכאית, ואין לי פיתרון. אני סבתא, משרד השיכון מנפנף אותנו. היינו גם אצל שר האוצר. ואף אחד לא נותן לנו תשובות". נציין כי בעוד משרד הבינוי פועל בשנה האחרונה בתחום הדיור הציבורי, ההתנגשות בינו לבין דיירי הדיור הציבורי בלתי נמנעת משום שמחסור של שנים וביורוקרטיה מסואבת הובילה לפערים קשים בין היצע הדיור הציבורי לבין הזכאים.