הסוחר שגרם לסוסייטה להפסיד מיליארדים יפוצה בחצי מיליון ד'

זאת בגין "פיטורים לא הוגנים" ■ השופט בפריז מתח ביקורת על הבנק: "סוסייטה ז'נרל אינו יכול להעמיד פנים שלא היה מודע לפעולות הלא תקניות של ז'רום קרביאל"

ז'רום קרביאל / צילום: רויטרס
ז'רום קרביאל / צילום: רויטרס

ז'רום קרביאל, שהורשע לפני כ-7 שנים בגרימת הפסד שיא של 5.6 מיליארד דולר ממסחר בפוזיציות פיננסיות לבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל, זכה אתמול (ג')  בפיצוי של מעל חצי מיליון דולר משופט בפריז, שמתח ביקורת על הבנק בשל מעורבותו בפרשה.

הפיצוי בסך 455,000 אירו (517,000 דולר) שנפסק לזכותו אתמול כולל 100,000 אירו על "פיטורים לא הוגנים" ואת הבונוס שלו לשנת 2007 בסך 300,000 אירו. השופט הוגו קמבורנק מתח ביקורת על חלק מקו ההגנה של הבנק מאז שהשערורייה פרצה לפני כמעט 10 שנים.

"סוסייטה ז'נרל אינו יכול להעמיד פנים שהוא לא היה מודע לפעולות הלא תקניות של ז'רום קרביאל" לפני ינואר 2008, פסק קמבורנק. הפיטורים שלו "לא הענישו אותו על מעשיו, אלא על התוצאות שלהם".

פסק הדין של בית המשפט לעבודה הוא התפנית האחרונה בסיפורו של הסוחר הפיננסי לשעבר, שהפך לסירוגין לרשע מוחלט ולגיבור עממי מאז הואשם בגרימת הפסד שיא בבנק השני בגודלו בצרפת.

קמבורנק דחה אמנם טענות לטובת הבנק שהושמעו בפסיקות קודמות, אך הוא דחה גם את בקשת הפיצויים בסך מיליארדי אירו של קרביאל, שעלתה על סך ההפסד שספג הבנק.

הבנק הודיע שיערער מיד על הפסיקה, שמחייבת אותו בין היתר לשלם לקרביאל פיצוי מיידי בסך 80,000 אירו. "זו פסיקה שערורייתית", אמר ארנו שאלה, עורך דין שמייצג את סוסייטה ז'נרל.

קמבורנק קבע שסוסייטה ז'נרל ידע שקרביאל עובר את מגבלות המסחר שלו לפחות מאפריל 2007 עד נובמבר של אותה שנה. הבנק קיבל התרעה ממערכת העברות הכספים Eurex על הפוזיציות הגדולות שקרביאל קנה במניות חברת הביטוח אליאנץ. הבנק "סבל" את פעולותיו של קרביאל, והוא לא יכול היה להשתמש בטענה שהוא עבר על הכללים שלו כאשר הוא פיטר אותו בפברואר 2008, לפי השופט.

בשנים 2005-2007 העלה הבנק את יעד הביצוע של קרביאל פי ארבעה, ל-12 מיליון אירו, ואיש לא מתח ביקורת על ביצועיו המשופרים, קבע השופט. בנובמבר 2007 נכתבה עליו "הערכה חיובית מאוד" על ידי הבנק, כפי שהעיד עובד בכיר שלו.

הבנק הודה שקרביאל הרוויח עבור הבנק 1.4-1.5 מיליארד אירו בשנת 2007, לפי הפסיקה.

כמה פסקי דין מצאו את קרביאל אשם בהפסד המסחר, אבל הוא מערער על גובה ההפסד וטוען שגם הבנק היה אחראי לו. קרביאל החל בסבב חדש של ערעורים על הרשעותיו אחרי שנטלי לה רואה, קצינת המשטרה שהובילה את החקירות נגדו ב-2008 וב-2012, גילתה בשנה שעברה שהופעלו עליה לחצים להתמקד בחומרי חקירה שירשיעו את קרביאל.

בית המשפט להערכה מחדש של משפטים בצרפת דחה במארס השנה את ההחלטה על משפט חוזר למועד לא ידוע. השופטים אמרו שהם רוצים להמתין לתוצאות חקירות נפרדות של שימוש במסמכים מזויפים, הפחדת עדים והשגת פסיקות במצגות שווא של ראיות.

בנקאים פונים במקרים רבים לבתי דין לעבודה ברחבי אירופה כדי לערער על שלילת בונוסים מהם ולשקם את הדימוי שלהם. המקרה של קרביאל הוא דוגמה קיצונית לבנקאי ממורמר לשעבר שמגיש תביעת עבודה נגד המעסיק שלו לשעבר, אמר עורך הדין לענייני עבודה בלונדון, ג'ו קדי. לדבריו, הפסיקה אתמול מוכיחה ש"חיוני שיהיו נימוקים טובים לפיטורים, ולא פחות חשוב, להבטיח חקירה והליך פיטורים הוגנים ושלמים, גם במקרים הרציניים ביותר שבהם יש חשד לבצוע עבירות מסחר".