מיזוג יינות ביתן-מגה יותנה בפירוק השותפות עם ביכורי השדה

בנוסף לתנאים אלה נמסר כי הבדיקה הגיאוגרפית הושלמה, וממנה עולה כי רשות ההגבלים שוקלת להורות על מכירת כ-10 סניפים ב-9 אזורים שונים

צעד נוסף בדרך למיזוג רשת מגה עם רשת יינות ביתן: רשות ההגבלים העסקיים הודיעה היום (ה') רשמית כי היא שוקלת להתנות את המיזוג בין מגה ליינות ביתן בפירוק השותפות שיש לרשת יינות ביתן בחברת ביכורי ביתן וכן בחיוב רשת יינות ביתן למכור 10 סניפים.

עם זאת, ההחלטה הסופית של הרשות תינתן בתוך הליך שימוע שנערך לצדדים. מדובר בשתי התניות צפויות שברשת יינות ביתן אף החלו להיערך אליהן.

נזכיר כי רשת יינות ביתן ,הנמצאת בבעלות הזוג נורית ונחום ביתן, זכתה במכרז לרכישת רשת מגה, עסקה שאושרה ברוב מוחץ על-ידי נושיה של מגה. יינות ביתן צפויה לשלם 325 מיליון שקל עבור הרשת ועוד 130 מיליון שקל עבור המלאי. עסקת הרכישה אושרה גם על-ידי בית המשפט, והיא ממתינה לאישורה של רשות ההגבלים העסקיים.

בהודעה שמסרה הרשות לבית המשפט נאמר כי הרשות השלימה את הבדיקה בנוגע לתחרות הגיאוגרפית. הרשות מסרה לנאמני רשת מגה ולהנהלת רשת יינות ביתן רשימה של 9 אזורים בהם הרשות שוקלת להורות על מכירת חנויות, כתנאי לאישור המיזוג, ואת הפרטים המדויקים של החנויות ושל מנגנון המכירה. מדובר ב-10 חנויות בסך-הכול.

כמו כן, הרשות הודיעה על כוונתה להורות על פירוק השותפות שיש לרשת יינות ביתן עם חברת ביכורי השדה בחברה לשיווק ירקות ופירות "ביכורי השקמה". נזכיר כי בעבר הורתה רשות ההגבלים על פירוק שותפות דומה שהייתה לרשת רמי לוי שיווק השקמה עם ביכורי שדה, ורמי לוי נאלץ לרכוש את חלקם של השותפים בחברה. גם ביתן צפוי כעת למהלך דומה.

התנייה צפויה נוספת של הרשות צפויה ליצור קושי ליינות ביתן. רשות ההגבלים הודיעה במקביל כי היא שוקלת להתנות את אישור המיזוג גם בהפסקת הישיבה המשותפת של חברת ביכורי ביתן במתחם שבו יושבת ביכורי שדה. אם הרשות לא תיסוג מתנאי זה, הדבר יחייב את ביתן בהיערכות-בזק להפעלת מרלו"ג לשיווק ירקות ופירות. ביתן יידרש להתארגנות הזאת בזמן שהוא עסוק כולו במיזוג בין שתי הרשתות, ולכן היעתוי לא טוב מבחינתו. לא מן הנמנע כי ביתן יבקש וגם יקבל מרשות ההגבלים דחייה ביישומו של תנאי זה, על-מנת שהדבר יאפשר לו להיערך כראוי.

"המדובר בשלב זה בחששות ותנאים לכאוריים, שכן טרם מוצתה לגביהם זכות השימוע של הצדדים. החששות והתנאים הוצגו לצדדים לעסקה, ובעקבות טענות שהעלו הצדדים נערכות בימים אלה בדיקות נוספות שצפויות להסתיים בשבוע הבא", נכתב בהודעת הרשות, המיוצגת בידי עורכי הדין נורית טביב ואריאל נתן מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי). 

עוד ציינה הרשות בהודעתה כי חששות נוספים שצוינו בהודעה הקודמת שנמסרה לבית המשפט אודות המכירות באינטרנט וחשש מפני היווצרות כוח שוק מול הספקים, אינם נבחנים עוד בשלב זה.

בהתייחס להתניות החדשות וגם להסכם שעליו חתמה יינות ביתן עם עובדי מגה, אומר ל"גלובס" אחד המתחרים של רשת יינות ביתן: "אחרי כל הקשיים האלה רוצים שהוא יהיה זול? שמים לו 7 טון על הגב, ועכשיו אומרים לו בוא נראה מי ינצח בריצה. הוא בא לעשות עסקה, ועכשיו מערימים עליו קשיים".

כך או כך, המיזוג הזה צפוי לצאת בדרך, ובסופו תהפוך רשת יינות ביתן לרשת השיווק השנייה בגודלה בישראל עם מחזור מכירות שנתי של 5 מיליארד שקל.