השר אריאל: רק "פגיעה חמורה" תשפיע על העברת מכון וולקני לצפון

שר החקלאות אורי אריאל ביקש לשנות את פרוטוקול הדיון שנערך בוועדה ב-12 באפריל בענין העברת מכוון וולקני לצפון ■ ח"כ טרכטנברג: "מעולם לא שמעתי כזה דבר ועוד מפי שר כדי להכשיר מהלך"

אורי אריאל / צילום: תמר מצפי
אורי אריאל / צילום: תמר מצפי

סערת רוחות התעוררה הבוקר (ב') בוועדת המדע של הכנסת בראשות ח"כ אורי מקלב, כאשר שר החקלאות אורי אריאל ביקש לשנות את פרוטוקול הדיון שנערך בוועדה ב-12 באפריל בענין העברת מכוון וולקני לצפון.

בסיכום הפרוטוקול מהישיבה באפריל צוטטה "הבהרת השר שהמעבר לא יתבצע אם יתברר שמשמעותו פגיעה במחקר". הבוקר התבקשה הוועדה על ידי אריאל לשנות את נוסח הסיכום, כך שייאמר "במידה ותהיה פגיעה חמורה במחקר - ודאי שהדבר ישפיע על ההחלטה בנושא".

הבקשה לתוספת המילה "חמורה" גררה תגובות חריפות של חברי הכנסת:

חיים ילין: "מה זה פגיעה ומה זה פגיעה חמורה? מישהו יודע להבחין בין פגיעה, לפגיעה חמורה?"

יואל חסון: "הפניה הזו של השר היא דרמטית - היא חושפת שאין לו שום בעיה להעביר את המכון במקרה של פגיעה במחקר".

חברת הכנסת יעל כהן הפארן: "נשמע שיש כאן התערבות. משרד החקלאות כבר הגיע למסקנה שיש פגיעה אז הוא רוצה לשנות את הפרוטוקול".

מנואל טרכטנברג: "חברים ברור לכולנו מה קורה כאן, זה ניסיון לקבל הכשר למהלך שהוא מהלך דרמטי. אני מאוד מכבד את הדיון המשפטי סביב העניין אבל המשמעות ברורה. אין הבדל בין פגיעה לפגיעה חמורה. בוא נהיה רציניים עם עצמנו. הייתי בהרבה מאוד ועדות במסגרת השכלה גבוהה אך מעולם לא שמעתי כזה דבר ועוד מפי שר כדי להכשיר מהלך".

שני יושבי הראש של המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל היוצא ופרופ' אבי שמחון הנכנס, מתנגדים להעברת המכון ללא בדיקה מקיפה, ופרופ' שמחון אמר בדיון ב-12 באפריל, כי העתקת מכון וולקני לגליל בהכרח תביא לפגיעה במחקר החקלאי.

נציג החוקרים במכון וולקני, ד"ר משה ראובני, אומר: "כעת ברור לכולם שתהיה פגיעה במחקר החקלאי. השאלה כעת היא לא אם תהיה פגיעה במחקר החקלאי אלא השאלה כעת היא מה היקפה של הפגיעה במחקר החקלאי בעקבות יוזמת שר החקלאות".