אושר חוק איקיוטק: עסקים לא יוכלו לאיים בחובות מנופחים

חוק איקיוטק נולד בעקבות הפרשה שהחלה בשליחת מאות אלפי מכתבים לאזרחים בישראל, בהם דרשה איקיוטק שיפרעו חוב לכאורה בגובה אלפי שקלים לטובתה

בן אופק / צילום: תמר מצפי
בן אופק / צילום: תמר מצפי

הסוף לגבייה אגרסיבית של חובות: מליאת הכנסת אישרה פה-אחד בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתחייב עסקים לשלוח התראה לפני נקיטת הליכים לגביית חוב. החוק, המכונה "חוק איקיוטק", נולד בעקבות הפרשה שהחלה בשליחת מאות אלפי מכתבים לאזרחים בישראל, בהם דרשה איקיוטק שיפרעו חוב לכאורה בגובה אלפי שקלים לטובתה.

משהו טוב יצא מאותה פרשה, והוא האופן שחברות יצטרכו להתנהל על-פיו בבואן לגבות חובות, כאשר יצטרכו לשלוח התראות ולהוכיח את קיומו של החוב.

פן חשוב של החוק קובע קנס של עד 22,000 שקל לחברה שלא תשלח הודעת חוב תוך 4 חודשים, אותו תהיה רשאית להטיל הרשות להגנת הצרכן. עוסק יחיד חשוף לקנס של 7,000 שקל. מאחורי החוק עומד ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) ושורה של חברי כנסת נוספים.

החוק קובע כי עוסק הטוען כי לצרכן יש חוב כלפיו, חייב לשלוח הודעת חוב בתוך 4 חודשים ממועד תשלום החוב. הודעת החוב תכלול את הפרטים המהותיים הנוגעים לחוב, ובמקרה שהצרכן ידרוש לקבל תיעוד המאשר את קיומה של אותה עסקה, ישלח אליו העוסק אסמכתא כזו בתוך 14 ימים - כאשר עד אז לא יוכל לנקוט הליכי גבייה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לאחרונה אנו עדים לתופעה לפיה צרכנים רבים מקבלים מכתבים מאיימים מעורכי דין, הנשלחים במסגרת הליכי גבייה הנעשים באופן לא תקין. כמו כן, צרכנים מקבלים מכתבים מאיימים במסגרת הליכי גבייה בהוצאה לפועל, פעמים רבות על לא עוול בכפם, תוך שהם אינם מכירים כלל את החברה אשר בשמה טוענים עורכי הדין לחוב". 

ח"כ חסון מסר כי "החוק הזה מייצר עולם חדש לצרכנים, בו העוסק לא יכול עוד לאיים על לקוח עם חובות אבודים. אני שמח וגאה על הצעת החוק החשובה הזאת, שעושה סדר ומחייבת עוסקים במנגנון גבייה הוגן כלפי צרכנים, לפני שיפנו לשיטות אגרסיביות".