חולדאי: "יש חלופה להמשך הפעלת שדה התעופה ע"ש שדה דב"

עפ"י הצעת ראש עיריית ת"א, הקרקע תחולק לשני מתחמים נפרדים: מתחם אחד יכלול שטח מצומצם לשדה התעופה האזרחי, בשטח כ-550 דונם במקום 780 דונם היום, בו ימשיך לפעול שדה התעופה

רון חולדאי  / צילום: איל יצהר
רון חולדאי / צילום: איל יצהר

הסאגה סביב הפינוי המתוכנן של נמל התעופה האזרחי שדה דב נמשכת. לאחר שהמתנגדים לסגירתו של השדה פנו לבג"ץ ונדחו כאשר בית המשפט אישר רק דחייה של 10 חודשים במועד פינוי שדה התעופה, מציע כעת ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, חלופה חדשה.

במכתב ששלח חולדאי לשר האוצר, משה כחלון, שר התחבורה, ישראל כץ ושר התיירות יריב לוין, תחת הכותרת "חלופה להמשך הפעלת שדה התעופה ע"ש שדה דב - ניתן לעצור את האיוולת!", מבקש ראש העיר מהשרים לשקול מחדש את ההחלטה ומציג חלופה שלדבריו יכולה להשאיר את שדה התעופה האזרחי במקום לצד פיתוח השכונה החדשה ובניית אלפי יחידות דיור על השטח.

על-פי הצעתו של חולדאי, הקרקע תחולק לשני מתחמים נפרדים. מתחם אחד יכלול שטח מצומצם לשדה התעופה האזרחי, בשטח כ-550 דונם, במקום 780 דונם היום, בו ימשיך לפעול שדה התעופה. התוכנית העתידית לבינוי במסגרת שטח מצומצם זה תתחשב בהישארות השדה ותקבע בין היתר תנאים לבינוי כמו גם הגבלות על סוגי ומספר המטוסים שיקבלו אישור לעשות שימוש בשדה. במקביל, המתחם השני שייועד לבנייה רוויה מדרום מזרח לשדה התעופה, שטח הכולל כ-500 דונם, ייוחד לבניה ובו תרוכזנה זכויותיהם של הבעלים הפרטיים. השטח יתוכנן בהתאם להגבלות בנייה וכן עקרונות תכנוניים שתקבע עיריית תל-אביב-יפו, כמו חלוקה לייעודי קרקע שונים (מגורים, מסחר, תעסוקה, מלונאות וכדומה) ומבני ושטחי ציבור. התוכנית גם תיקח בחשבון את הממשק בין השדה, המשך אבן גבירול והעיר, בשני צדדי הרחוב. על-פי חלופה זו, זכויות המדינה בקרקע תמומשנה בעתיד בשטח המתחם הראשון לאחר הסדרת חלופה תעופתית ראויה לשדה דב.

"קיימת היתכנות תכנונית ושמאית לחלופה"

"חלופה זו מאפשרת את המשך פעילותו של שדה דב במקומו תוך ארגונו מחדש בשטח מצומצם יותר באופן שלאחר פינוי הבסיס הצבאי ניתן יהיה לממש את הזכויות של בעלי הקרקע הפרטיים בשטח שיתפנה מזרחית למסלול הקיים" כך חולדאי במכתבו לשרים, "בדיקה ראשונית שבוצעה בנושא העלתה כי קיימת היתכנות תכנונית ושמאית לחלופה הנ"ל וכל שנדרש הוא שהמדינה תמתין עם מימוש זכויותיה בקרקע להמשך הדרך, כאשר תהייה אלטרנטיבה ראויה להעתקת השדה בין אם לשדה שייבנה על אי מלאכותי בים או לכל מקום ראוי אחר".

עוד במסגרת מכתבו, הציע חולדאי להעמיק את הבדיקה והתכנון המוצעים במסגרת החלופה החדשה על-ידי צוות מומחים שהעירייה תהייה שותפה לו או תובילו לפי הצורך, כאשר להערכת העירייה ניתן יהיה בתוך כ-3 חודשים לגבש את החלופה באספקטים השונים.

"שדה התעופה ע"ש דב הוז (שדה דב), המשרת כמיליון נוסעים בשנה, הינו עמוד השדרה של התעופה האזרחית במדינת ישראל ומשמש כצינור החמצן של העיר אילת", כך ממשיך וכותב חולדאי לשרים, "הפסקת פעילותו, ללא מתן אלטרנטיבה ראויה ואמיתית, משמעותה חיסול התעופה הפנים ארצית בישראל והנחתת מכה אנושה על העיר אילת ותושביה. התרעתי על כך פעמים רבות בעבר. הוועדה הציבורית בראשות אלוף (מיל') הרצל בודינגר, שמונתה על-ידי שר התחבורה ושמסקנותיה אושרו על-ידי הממשלה, הצביעה באופן מפורש על חשיבותו ונחיצותו של שדה תעופה פנים ארצי בתוך המטרופולין ואף המליצה על השארת שדה דב תוך בחינת חלופות, כמו הזזת המתקנים או ייבוש שטחים בים... עדיין לא מאוחר להציל את התעופה האזרחית במדינת ישראל! החכם, כידוע, אינו נכנס מלכתחילה לצרה שהפיקח יודע לצאת ממנה. כדאי שנהיה הפעם חכמים ונמנע את הבעיות הקשות שייגרמו עם הפסקת פעילותו החיונית והחשובה של שדה דב לאילת ותושביה ולכלל אזרחי מדינת ישראל".

פינוי השדה האזרחי נקבע לאפריל 2017

נזכיר כי שטח נמל התעופה ע"ש דב הוז, הממוקם בצפון מערב העיר תל-אביב-יפו על שטח של כ-1450 דונם, עתיד להתפנות בשנים הקרובות לטובת בניית אלפי יחידות דיור. מדובר בהחלטה שהתקבלה בממשלה על פינוי השדה האזרחי כמו גם השדה הצבאי. מאז קבלת ההחלטה פועלים גורמים שונים לנסות ולשנותה, בין היתר מדובר בעיריית תל-אביב-יפו, עיריית אילת וחברת ארקיע כאשר שתי האחרונות אף הגישו בג"ץ בנושא. לאחר דיון בבג"ץ נקבע כי החלטת הממשלה עומדת בעינה, למרות ההתנגדות. עם זאת, קבע בית המשפט כי פינוי שדה התעופה האזרחי שהיה אמור להתבצע החודש (יוני 2016) יידחה לאפריל 2017 ופינוי שדה התעופה הצבאי נותר על אותו המועד בינואר 2019.

עוד נזכיר כי כ-70% משטח השדה בבעלות המדינה, כ-25% בבעלות פרטית והיתרה בבעלות עיריית תל-אביב-יפו. על-פי התוכנית שקודמה במקום, אך טרם אושרה במוסדות התכנון, פינוי השדה יאפשר בניית כ-16 אלף יחידות דיור, שטחי מסחר בהיקף שנע בין 90-135 אלף מ"ר, שטחי תעסוקה בהיקף של כ-340 אלף מ"ר ומוסדות ציבור, שטחים פתוחים, פארק חופי ועוד. 

עו"ד מרים דונין, בעלת משרד מרים דונין שוב, המייצגת בעלי קרקעות רבים באזור שדה דב והגוש הגדול, מברה בתגובה לדברי ראש עיריית תל-אביב בנוגע להמשך הפעלת שדה דב: "נושא העברת שדה דב מתל-אביב הוא בעקבות החלטות ממשלתיות שהתקבלו כבר, ועל בסיסן החליטו בעלי קרקעות רבים לבצע עסקאות, וחשוב לשמור על זכויותיהם בכל מקרה. חשוב להזכיר כי שדה דב איננו משלם כיום דמי שימוש לבעלי הקרקע, וזאת בעקבות הסכמים אליהם הגיעו בעבר שהבעלים לא יתנגדו לפעילותו שם ללא דמי שימוש, בתמורה לכך שיהיו פטורים ממס רכוש. אם תתקבל החלטה סופית להשאיר חלק מהפעילות של שדה דב, יש לשלם לבעלים דמי שימוש, ולראות שכל התהליך לא מתנגד עם כל התחייבויות המדינה להקצאת הזכויות שהובטחו לבעלים".