ריבית המשכנתא ביוני - כמעט ללא שינוי לעומת מאי

הסיבה העיקרית: העלייה במדד המחירים לצרכן, אחרי תקופה ארוכה שהמדד היה שלילי

דירת 3 חדרים באשקלון  / צילום: איל יצהר
דירת 3 חדרים באשקלון / צילום: איל יצהר

ריבית המשכנתא בחודש יוני נותרה כמעט ללא שינוי ביחס לחודש מאי - כך עולה מנתוני בנק ישראל. הריבית הצמודה למדד ירדה בממוצע מ-2.97% בחודש שעבר ל-2.93% בחודש יוני, כאשר הירידה הייתה כמעט בכל תקופות המשכנתא - ממשכנתאות לטווח קצר עד למשכנתאות לטווח ארוך.

במשכנתא הפופולרית, לתקופה של 15 עד 20 שנה, ירדה הריבית הצמודה למדד ל-3.26% לעומת 3.38% בחודש הקודם. הריבית הגבוהה ביותר היא במשכנתאות, לטווח העולה על 25 שנה, ניצבה על 3.5% לעומת 3.51% בחודש הקודם. הריבית הנמוכה ביותר, לתקופה של עד 10 שנים, הסתכמה ב-2.73% לעומת 2.79% בחודש הקודם.

הירידה בריבית הצמודה מוסברת בעלייה במדד המחירים לצרכן, אחרי תקופה ארוכה שהמדד היה שלילי. מדד חיובי, לצד ציפיות למדד חיובי, מייקרים את המשכנתאות הצמודות למדד, שהריבית הכוללת עליהן מורכבת מהמדד בתוספת הריבית. כדי שהמסלול הזה ימשיך להיות אטרקטיבי מול המסלולים האחרים, ובמיוחד המסלול השקלי, הבנקים מורידים במעט את הריבית. עם זאת, מדובר על ירידה שולית, מאחר שהביקושים הגבוהים לדירות ולמשכנתאות מותירים את הכוח במשא ומתן אצל הבנקים.

ריבית המשכנתא השקלית הממוצעת נותרה ביוני ללא שינוי - 2.75%. הריבית במסלול של 15 עד 20 שנה עומדת על 3.9%, בעוד שבמאי עמדה על 3.86%; הריבית במסלול של 20 עד 25 שנה עומדת על 4.11%, לעומת 4.07% והריבית במסלול של מעל 25 שנה עומדת על 4.25%, לעומת 4.23% במאי. 

ריבית משכנתא עלתה עד 1% בשנה

ולמרות שבחודש יוני ריבית משכנתא לא השתנתה, הרי שבשנה האחרונה ריבית המשכנתא הצמודה למדד עלתה בכ-1%, וריבית המשכנתא השקלית עלתה בכ-0.5%. עליית ריבית המשכנתא בשנה האחרונה מיוחסת בעיקר לגידול בביקושים למשכנתאות, על רקע הגידול ברכישת דירות וכן לתנודתיות בשוק האג"ח, תנודתיות שהגדילה את הסיכון הכולל באג"ח ובהלוואות וייקרה את המקורות של הבנקים. מעבר לכך, נרשמה עלייה בריבית בגלל ציפיות להעלאת ריבית בנק ישראל, אם כי, כעת הערכה הגוברת היא כי עליית ריבית תהיה רק בשנה הבאה.

מעבר לכך, הבנקים, מתברר, פחות מעוניינים במשכנתאות באחוזי מימון גבוהים ולכן מספקים הצעות בריביות גבוהות. לכאלו שנדרשים למימון גבוה אין ברירה והם "משלמים את המחיר". בד בבד, מוכרים הבנקים הגדולים תיקי משכנתאות בעיקר לחברות ביטוח, משיקולים בעיקר של פיזור סיכונים והלימות הון (היחס בין ההון להיקף המאזן). פועלים ולאומי הקטינו ברבעונים האחרונים את חשיפתם לתחום המשכנתאות, בעיקר דרך מכירת תיקי ביטוח, ונראה שגם בשטח היקף הפעילות ירד.

■ לאתר הון - מדריכים פיננסיים