לראשונה: השגריר הישראלי נבחר ליו"ר ועדת המשפט באו"ם

דני דנון, שגריר ישראל באו"ם, נבחר לתפקיד בהצבעה חשאית בעצרת הכללית, למרות התנגדות הגוש הערבי ■ המשימה הראשונה: מאמץ לגבש אמנה בינלאומית למאבק בטרור

דני דנון  שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס
דני דנון שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס

דני דנון, שגריר ישראל באו"ם, נבחר לכהן כיו"ר ועדת המשפט של הארגון בעקבות מאבק דיפלומטי עיקש מאחורי הקלעים. הודעה לעיתונות של השגרירות מציינת שמדובר בהישג היסטורי: זו הפעם הראשונה מאז הצטרפות ישראל לאו"ם, ב-1949, שנציג ישראלי יעמוד בראש ועדה קבועה של הארגון.

מועמדותו של דנון זכתה בתמיכה חזקה של מדינות רבות, ובראשן ארה"ב וכל מדינות אירופה. אך קבוצת המדינות הערביות והארגון לשת"פ איסלמי (ארגון של 57 מדינות מוסלמיות חברות או"ם, שידוע בראשי התיבות OIC) השיקו מסע מתואם במאמץ לטרפד את מינוי דנון. איראן אף ניסתה להביא להסרת המועמדות באמצעות מכתב לכל חברות או"ם, שכלל טענות כוזבות והצהרות משטמה נגד ישראל.

בתחילת תהליך המינוי, נערכו בחירות פנימיות בקבוצת המדינות האזורית שבה חברה ישראל. אחר-כך התקיימה הצבעה חשאית בעצרת הכללית. להצבעה קדם מאבק ארוך ומורכב שניהלה משלחת ישראל לאו"ם יחד עם מטה משרד החוץ בירושלים ושגרירויות ישראל ברחבי תבל.

"לא ניתן למדינות דיקטטוריות ואנטי-ישראליות לפגוע בישראל בזירה המדינית", אמר דנון בעקבות בחירתו. "דווקא למדינות האלה אני ממליץ להאזין היטב להתנהלות הוועדה. יש להן הרבה מה ללמוד בתחום המשפטי". על המאמץ לסכל את בחירתו הוא אמר: "ישראל היא מדינה חברה באו"ם וכל ניסיון לפגוע בזכויותינו החוקיות בארגון ייתקל בהתנגדות ישראלית בלתי מתפשרת".

"אני גאה להיות הישראלי הראשון בתפקיד", הוסיף דנון. "ישראל היא אחת מהמדינות המובילות בעולם בתחום המשפט הבינלאומי ובתחום המאבק בטרור ונשמח לחלוק את הניסיון שלנו עם מדינות תבל".

ועדת המשפט של האו"ם (הוועדה השישית) עוסקת בנושאים רגישים בתחום המשפט הבינלאומי, לרבות סוגיית ההסכמים הנלווים של אמנות ז'נווה ונושאים שקשורים בטרור העולמי. אחד מהנושאים הראשונים שעימם יידרש דנון להתמודד כיו"ר הוועדה הוא ניסיון לגבש ועדה אמנה בינלאומית למאבק בטרור.