לא מסתפקים בשכר דירה מופקע: שליש ממשכירי הדירות מעלימים מס

בעלי דירות באזור המרכז והשרון גורפים לכיסם לא רק את שכר-הדירה המופרז לעיתים גם על מחסנים ודירות מפוצלות, אלא גם את המס שעליהם לשלם בגין ההכנסות מהשכרת הדירות. במסגרת המאבק נגד העלמות המס בשוק השכירות, "מיירטת" רשות המסים את המשכירים דרך אתרי אינטרנט, בהם יד-2 ופייסבוק / אלה לוי-וינריב ■ מדריך ומחשבון - מס על שכר דירה

בעלי דירה בבת-ים המשכיר את דירתו לטווח קצר, לא דיווח על הכנסה שנתית בסך 157,000 שקל; בעלים של חמישה קרוואנים המושכרים ביישוב בשרון בסך של 2,300 שקל לקרוואן לחודש, לא דיווח על הכנסותיו; בעלים של שתי דירות בתל-אביב המשכיר אותן ב-12,500 שקל לחודש, לא דיווח על הכנסותיו; וכך עוד בעלי דירות באזור המרכז והשרון, שלא דיווחו על הכנסות של אלפי שקלים לחודש. אלה הם רק חלק מבעלי הדירות להשקעה שנתפסו בשבוע האחרון ברשת של רשות המסים, במסגרת מאבקי הרשות נגד העלמות המסים בשוק הנדל"ן.

רשות המסים הכריזה לאחרונה על מלחמה עיקשת נגד מעלימי המס בתחום הנדל"ן, ובין היתר היא פועלת לאיתור ישראלים המשכירים דירות שבבעלותם, אך אינם מדווחים על הכנסותיהם מהשכרת הדירות. המאבק הוביל אשתקד לגל מעצרים של ישראלים, ולהרחבת רשת המדווחים לרשות המסים על הכנסותיהם משכירות. מאבק, באמצעות שליחת מכתבים לאזרחים, ובהם דרישה לדווח על כלל מקורות ההכנסה שלהם, לרבות משכירות.

בימים אלה ממשיכה הרשות לרשת את שוק הנדל"ן והשכירות בישראל, ולחשוף מעלימי מס בתחום. זאת בדרכים שהולכות והופכות ליצירתיות יותר ויותר. בין היתר, באמצעות שאיבת מידע בנוגע להשכרת דירות מאתרי אינטרנט שונים. והתוצאות לא מאחרות להגיע (ראו מסגרת).

איתור מודיעיני שנשאב מהאינטרנט

במסגרת מבצע רחב, שערכה הרשות בשבוע האחרון בשוק השכירות, זומנו לביקורת במשרדיה כ-50 בעלי דירות, המשכירים את דירותיהם לטווח קצר וארוך, באזור המרכז והשרון - חלקן אף במלונות-דירות ידועים. נמצא, כי כ-27% מהם לא דיווחו על הכנסותיהם משכירות, בהיקף של עשרות-אלפי שקלים כל אחד, וגם לא שילמו מסים. נראה, כי בעלי דירות באזור המרכז לא מסתפקים בשכר דירה מופקע על כל כוך או דירה מפוצלת, אלא משלשלים לכיסם את ההכנסות מהשכרת דירותיהם, בלי לשלם את המס הנדרש לקופת המדינה.

למבצע קדמה פעילות מודיעינית של הרשות, כאשר את עיקר המידע שאבו אנשי הרשות ממתווכים ומאתרי אינטרנט. כפי שנחשף בעבר ב"גלובס", הרשות רואה באינטרנט כלי חשוב לאיתור מודיעיני של מעלימי מס, ואנשי המיחשוב שלה החלו לאתר מידע במקומות שהיו נתפסים כבלתי צפויים בעבר, בהם הרשת החברתית פייסבוק, אינסטגרם, וגם אתרי מכירות בסגנון "יד 2" ודומיהם.

במבצע האחרון, אספו אנשי היחידה לניהול ספרים ברשות המסים מידע לגבי משכירים לטווח ארוך ממשרדי תיווך נכסים, ולגבי משכירים לטווח קצר מאתרי אינטרנט מוכרים, בהםAIRBNB ו-BOOKING.

בביקורות נמצאו מקרים רבים שבהם בעלי הדירות המשכירים אותן לטווח ארוך, לא דיווחו על הכנסות הנעות בין 6,500 שקל ל-11,500 שקל לחודש, וביניהם בעלים של שתי דירות המושכרות לטווח ארוך תמורת 7,000 שקל לחודש כל אחת; בעלי שתי דירות, המושכרות לטווח ארוך תמורת 6,700 שקל לחודש כל אחת; בעלי דירה המושכרת לטווח ארוך בסכום חודשי של 6,500 שקל; דירה נוספת המושכרת לטווח ארוך בתמורה חודשית של 7,300 שקל; דירה המושכרת לטווח ארוך תמורת 11,500; דירה המושכרת לטווח ארוך בסכום של 6,500 שקל, וכן דירה המושכרת לטווח קצר ב-7,300 שקל. כל הדירות שבהן נמצאו "הליקויים" בדיווח, ממוקמות בהרצליה, תל-אביב ובבת-ים.

כר פורה להעלמת הכנסות

במסגרת המאבק בהעלמות המס בשוק השכירות, משגרת היום רשות המסים גם אזהרה לבעלי דירות שלא מדווחים על הכנסותיהם, ומודיעה כי היחידה לניהול ספרים ברשות צפויה לערוך פעימה נוספת של ביקורות באזור המרכז והשרון, לקראת סוף חודש יוני, שאליה זומנו כ-60 בעלי דירות נוספים, וכי בשנה הקרובה יושם דגש מיוחד על ביקורות בענף. בהודעת הרשות נכתב, כי "הביקורות בשלב הראשון מתרכזות באזור המרכז והשרון, ועתידות להתרחב ולהתפרס על פני כל הארץ".

הביקורות הללו מהוות המשך לחקירה מקיפה בענף שנערכה לפני כשנה, שבמסגרתה נחקרו עשרות בעלי דירות מכל רחבי הארץ, המשכירים את דירותיהם, ובניגוד לחוק לא מדווחים לרשות המסים על הכנסותיהם משכר-דירה. על-פי החוק, הכנסה משכר-דירה, של כ-5,000 שקל מחויבת במס, בשיעור מופחת בשיעור של 10%.

ברור, כי 50 בעלי הדירות שנתפסו השבוע כמעלימי מס, הם רק טיפה בים משכירי הדירות שרבים מהם אינם מדווחים על הכנסותיהם. הבעיה בשוק הנדל"ן מתחילה בכך, שלממשלת ישראל אין בסיס מידע מהימן על שוק השכירות בישראל, ורשות המסים מתקשה לדעת כמה משכירי דירות חייבים במס, כמה משכירי דירות יש בכלל בארץ, וכמה מהם משלמים את המס הנדרש. לכן, השוק הזה הפך לכר פורה להעלמת הכנסות. אולם לאחרונה הציבה רשות המסים את המאבק בהעלמות המס בשוק זה במקום גבוה בסדר העדיפויות שלה.

על-פי ההערכות, בישראל יש כיום בין 500 אלף ל-600 אלף דירות מושכרות. מנתונים שהציגה לאחרונה רשות המסים, במהלך דיון בוועדת השקיפות של הכנסת, נכון לשנת 2013, היו ל-50 אלף איש בישראל יותר משתי דירות בבעלותם, ול-200 אלף ישראלים יש שתי דירות. אולם לאף גוף מוסדי אין מידע מוסמך על כמות הדירות המושכרות ומחירי שכר הדירה.

כדי לקבל בכל-זאת מידע, מדי פעם נערכים סקרים של משרד הבינוי והשיכון, המבוססים בעיקרם על דיווחים של מתווכים ומידע שנשאב מלוחות הביקוש באינטרנט, שאינם משקפים בהכרח את מחירי השוק.

בנוסף, במסגרת סקרי הוצאות המשפחה, עורכת הלמ"ס סקרים מדגמיים קטנים ביישובים עירוניים, שבמסגרתם היא מבקשת את כתובת הנכס ומספר החדרים. גם נתונים אלה אינם מספקים תמונת-מצב ראויה.

פתרון נוסף שהוצע לאחרונה נכלל במסגרת הצעת-חוק שכירות הוגנת המקודמת בכנסת - חוק שעליו חתומה חברת-הכנסת סתיו שפיר יחד עם חבר-הכנסת רועי פולקמן, שבמסגרתו מוצע להקים רשם שכירויות ארצי, שיוכל להוביל למאגר נתונים חדש ואמין על שוק השכירות. הצעת-החוק מעוררת מחלוקת בשוק, ומתעכבת בשל מגוון סיבות, וכך גם נושא הקמת רשם השכירויות.

מכרה זהב: איש-עסקים בלגי הפיק הכנסות של 7.2 מיליון שקלים מהשכרת 14 דירות בת"א

מאבקה של רשות המסים במשכירי דירות, שהם מעלימי המס, נערך במסגרת מאבק כולל במעלימי מס בישראל. כפי שנחשף ב"גלובס", ב-2014 נשלחו יותר מ-100 אלף מכתבים לאזרחים, ובהם דרישה לדווח על כלל מקורות ההכנסה שלהם, כחלק מפעילות מחלקת המודיעין במס-הכנסה. המכתבים נשלחו לאנשים שאין להם תיקים ברשות המסים, אולם בהתאם להצלבות מידע שבוצעו וסימנים מחשידים אחרים, עולה כי על פניו יש להם הכנסות שאינן מדווחות. כחלק מפעולות אכיפת הדיווח נחקרו בשלב הראשון עשרות אזרחים מכל הארץ, שקיבלו את דרישות הדיווח ולא הגישו דוחות.

בהמשך לכך, במחצית השנייה של 2015, החלה רשות המסים לבצע גל מעצרים של משכירי דירות שאינם מדווחים על הכנסותיהם מהשכרת הדירות, ונעצרו עשרות בעלי דירות שהושכרו. בין היתר, נעצרו אישה בת 68 שהעלימה הכנסות משש דירות בבעלותה בתל-אביב, בירושלים, באילת ובטבריה; תושב חוץ, שהעלים בעשור האחרון, לפי החשד, הכנסות בסך כ-1.5 מיליון שקל, שקיבל מהשכרת ארבע דירות שבבעלותו; בני-זוג שכירים מיהוד, החשודים כי העלימו הכנסות מהשכרת 15 דירות שבבעלותם, בסך כ-3 מיליון שקל; ותושב רעננה, שאין לו כל הכנסה מדווחת, החשוד כי העלים הכנסות משכר-דירה בסך כ-1.5 מיליון שקל.

עוד במסגרת המאבק, הוגש לאחרונה כתב-אישום נגד איש-עסקים, אזרח בלגיה, המבקר בישראל "באופן רציף ותדיר", בגין העלמת הכנסות מהשכרת 14 דירות (חלקן מפוצלות) בישראל, רובן ככולן בתל-אביב, בכוונה להתחמק ממס.

הנאשם החזיק, בין היתר, בשתי דירות מגורים ברחוב אבן גבירול בתל-אביב, בדירת מגורים ברחוב פנקס בתל-אביב, דירת מגורים ברחוב פרישמן בתל-אביב, חמש דירות מגורים ברחוב אבן גבירול בתל-אביב, דירת מגורים ברחוב ארלוזורוב ברמת-גן, דירת מגורים ברחוב ארלוזורוב בתל-אביב; וכן מחסן ששימש לדירת מגורים ברחוב שלמה המלך בתל-אביב, מחסן ששימש לדירת מגורים ברחוב חובבי ציון בתל-אביב, ונכס ברחוב צפת בתל-אביב. מדמי השכירות הפיק הנאשם הכנסה בסך של כ-7.2 מיליון שקל, מבלי שהגיש דוחות על אותה ההכנסה.

משה אשר: "סימנו אנשים שיש להם יותר משלוש דירות"

בשנה החולפת נשלחו יותר ממאה אלף מכתבי דרישת מידע לנישומים, כאשר מבין כ-120 אלף מכתבים שנשלחו, 48 אלף שוגרו לבעלי דירות מרובות, שאינם מדווחים על הכנסות מהשכרתן. מרבית הפניות הללו נענו ונבדקו, ועד כה נפתחו כ-12,500 תיקי מס לבעלי דירות מושכרות, ונגבו 81 מיליון שקל. זאת, מתוך סך כולל של 725 מיליון שקלים שנגבו במסגרת המבצע כולו.

מנהל רשות המסים, משה אשר, חשף הבוקר (ה'), בכנס השנתי של הסניף הישראלי של האגודה הבינלאומית לטיפול בנאמנויות, עיזבונות ומיסוי, "STEP ISRAEL", כי לאחרונה נשלחו 5,000 מכתבים נוספים לאזרחים החשודים בהעלמת הכנסות. אשר הודיע, כי מתוכננת פעימה נוספת של 5,000 מכתבים נוספים. לדבריו, "בישראל אין חובת דיווח דוח שנתי כללי, יחד עם זאת, בקשר לאנשים שיש להם הכנסות, שלא מדווחים עליהן, לרבות מנדל"ן, לגבי שכר-דירה וכיוצא-בזה, יצאנו במהלך מתגלגל שבו שלחנו מכתבים ל-118 אלף אנשים, וביקשנו מהם דיווח.

"בין היתר, נתקלנו באדם שיש לו הרבה דירות, ולא דיווח עליהן. סימנו אנשים שיש להם יותר משלוש דירות, ופנינו אליהם בדרישה שידווחו על הכנסותיהם. מי שלא מגיב בזמן, נמצא בקבוצת הסיכון להיכנס להליך פלילי אצלנו. לאחרונה שלחנו 5,000 מכתבים נוספים לאזרחים שלא מדווחים, ובקרוב אנחנו צפויים לשלוח עוד 5,000 מכתבים. זה מהלך מתמשך".