נתניהו זכה: ישמיע התנגדותו למסירת 220 מ-1,300 חשבוניות

ביהמ"ש המחוזי בירושלים קיבל את עמדת ראש הממשלה ודחה את עתירת התנועה לחופש המידע בעניין

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל היום (ה') את עמדת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והוא יאפשר לנתניהו ולמעון ראש הממשלה להשמיע את התנגדותם למסירת 220 מתוך 1,300 מהחשבוניות על הוצאות מעונות ראש הממשלה ב-2014, לאור הטענה כי קיים חשש שמסירתן תגרום לפגיעה בפרטיות בני משפחת נתניהו.

השופט יגאל מרזל דחה בכך את בקשת העותרת, התנועה לחופש המידע, שביקשה לקבל את כל החשבוניות מיידית.

בהחלטת השופט ד"ר יגאל מרזל היום, נקבע כי אין לקבל את עמדת התנועה לחופש המידע, שלפיה קיים פסק דין חלוט המחייב את הרשות המינהלית למסור את המידע. בהחלטה צוין כי יש כמובן משקל משמעותי להתחייבות של הרשות המינהלית לפני בית המשפט, וכי פסק הדין ניתן בכפוף להתחייבות זו. ואולם, פסק הדין מחק את העתירה בלא צו אופרטיבי.

מעבר לכך, הרשות המינהלית קיבלה החלטה מינהלית חדשה לאחר פסק הדין, והיא ההחלטה לאפשר לצד ג' להגיש טיעון לגבי חלק מן המידע שיש בו כביכול פגיעה בפרטיות. זאת לאחר שברשות המינהלית - כלומר משרד ראש הממשלה - הגיעו למסקנה כי הייתה טעות באופן הטיפול שלה בחומר ובהיקפו, ובשל הטעות נמסרה ההודעה וההתחייבות לבית המשפט, וניתן פסק דין שמחק את העתירה, לפני מתן האפשרות לראש הממשלה להגיש את טיעוניו.

בית המשפט גם ציין את המעמד המיוחד של צדדים שלישיים בעתירות לפי חוק חופש המידע ואת זכות הטיעון שלהם.

במצב דברים זה, קבע השופט מרזל בהחלטתו כי אין מקום לברר את טענות העותרת ביחס להחלטה המינהלית החדשה שהתקבלה, במסגרת העתירה הנוכחית שנמחקה, וכאשר העותרת הודיעה לבית המשפט כי אינה מוכנה לפתוח את ההליך מחדש.

בית המשפט הדגיש כי הוא לא מביע לכן כל עמדה בטענות הצדדים השונות לגופו של עניין וביחס להוצאות השונות ולפגיעה הנטענת בפרטיות. בה-בעת, בית המשפט גם ציין כי בדיון שהתקיים לפניו, הפרקליטות הודיעה כי למעשה אין לפני בית המשפט בקשת ארכה אלא החלטה מינהלית חדשה שכבר החלו בביצועה, והיא תושלם בתוך 20 ימים.

במצב דברים זה, בית המשפט קבע גם כי אין צורך במתן הוראה אופרטיבית נוספת. ככל שיש לעותרת טענות נגד ההחלטה החדשה שהתקבלה - הדרך לברר אותן היא בהליך חדש ונפרד ולא בעתירה שנמחקה.

עו"ד נירית בלייר, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, מסרה בתגובה: "החלטת בית המשפט התקבלה במשרדי התנועה הבוקר, אנחנו לומדים אותה ונתכנן את צעדינו בהתאם. מאבק התנועה על יישום חופש המידע בישראל הוא ארוך-שנים, רב-פיתולים ומוצלח מאד. אנחנו נמשיך וניאבק לטובת הציבור ובתמיכתו על זכות הציבור לדעת כיצד המדינה הזו מנוהלת ומה נעשה בכספי המסים של כולנו, ולא נרפה".