שוקה המלך

על הקמפיין של ביטוח ישיר, ההערה המכוערת של נתן חץ ורפיסות משרד הבריאות

מברוק, טרנר. כשאיש העסקים נתן חץ אמר השבוע במפגש עם שר האוצר משה כחלון שהממונה על הביטוח דורית סלינגר היא לא בדיוק בר רפאלי, המחשבה הראשונה שעלתה לראש היא שנתן חץ הוא לא בדיוק ג'ורג' קלוני. אבל אם בכל זאת יש משהו חיובי באמירה המכוערת הזו, היא העובדה שחץ הציב מראה לכולנו. כי כולנו, גם בתקשורת, חוטאים לעתים קרובות בהסתכלות שוביניסטית גם כשניצבות מולנו מנהלות מוכשרות ומוצלחות מהמעלה הראשונה.

חזקות וכריזמטיות ככל שיהיו, הן לא יופיעו על שער של מגזין כלכלי לפני שהעברנו אותן סדנה מזורזת של איל מקיאג', ארמני, פדני ודני מזרחי. כשקרן טרנר מונתה ביום שלישי למנכ"לית החדשה של משרד התחבורה, מיד נזכרתי במאמר (השוביניסטי) שכתבתי כאן בספטמבר 2008 על רפורמת ה-land lord בנמלי הים, תחת הכותרת "בעל הבית האמיתי".

שר האוצר רוני בר-און לא באמת בעל הבית, טענתי, אפילו לא יו"ר ההסתדרות עופר עיני. "תכירו את קרן טרנר, רפרנטית צעירה מאגף התקציבים באוצר", התרסתי. "ביום חמישי האחרון יזמו ברוש ועיני פגישת גישור בין כל הגורמים, שאליה הוזמנו בין היתר: רם בלינקוב מהאוצר; יו"ר איגוד התובלה, צבי פלדה; יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר; נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק; וועדי עובדים שהגיעו אפילו מאילת. רק רם בלינקוב לא הגיע, ושלח את קרן טרנר. היא האחראית על הרפורמה. היא שמעה את כולם, ענתה על שאלות, ובעיקר השיבה: 'לא'. קרן טרנר היא הבוס". שמונה שנים אחרי, כמה טוב שיש פחות גברים בפגישות כאלה.

שוקה מלך. המלחמה של סוכני הביטוח בקמפיינים של "ביטוח ישיר" הצליחה השבוע בפעם השנייה בזירה המשפטית, אבל נכשלה שוב בזירה הציבורית והתודעתית. למעשה, הסרת הקמפיין של "שוקה" וכעת גם הקמפיין של "שלמה המלך" השיגה את התוצאה ההפוכה: לא רק שהיא יצרה אייטמים רבים בתקשורת שהזכירו לנו בפעם ה-9 מיליון את השאלה "למה לממן סוכן?", אלא חיזקה גם את המסר הפרסומי של ביטוח ישיר, שלפיו סוכני הביטוח הם דינוזאורים שנלחמים בכוח על שימור עוצמתם עד כדי פגיעה בחופש הביטוי.

גם קופת חולים מכבי הציגה בעבר את המתחרה הגדולה שלה "כללית" כגוף ארכאי ומיושן, אף שהכללית הייתה כבר אז מובילת שוק בתחום החדשנות והטכנולוגיה. הכללית לא ניסתה להסיר את הקמפיין של מכבי, אלא השיקה שירותים כמו "רופא ילדים אונליין" והובילה צעדים נוספים שעזרו לה לצמוח יותר ממתחרותיה. סוכני הביטוח צריכים למקד את האנרגיה בהדגשת הערך שלהם, וכל מי שבילה שעות בניסיון להשיג את ביטוח ישיר בטלפון אחרי תאונה יודע מה ערכו של סוכן טוב.

ניהול מושחת. עם כל הכבוד למאבק המוצדק של משרד הבריאות בהרכב התזונתי של המזון המתועש, השבוע שוב התברר עד כמה המשרד הזה חלש ורופס דווקא כשמדובר בבעיות הקריטיות שנמצאות ממש אצלו בחצר הקדמית. פרופ' אייל וינקלר, שפוטר במסגרת הסדר טיעון מניהול המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים הממשלתי שיבא, סיפר במסגרת עדותו בתיק שמתנהל נגד מנהלו לשעבר פרופ' זאב רוטשטיין: "מנהלי מחלקות בשיבא קיבלו אישור לרדת באחוזי המשרה ולצאת בבקרים לבתי חולים פרטיים".

לא אחר הצהריים, לא בצהריים, בבוקר. הסנגורית של רוטשטיין לא סתרה אותו לרגע, רק חיזקה את דבריו. מה פתאום מנהל מחלקה, בעל תפקיד בכיר שכפוף ישירות למנהל בית החולים, מקבל אישור כזה? האמת היא שלא מגיע לוינקלר ללכת הביתה. גם לא לשלושת הרופאים מאיכילוב - פרופ' צביקה רם, פרופ' שלומי קונסטנטיני וד"ר יוסי פז. את הדין צריך למצות עם מנהלי בתי החולים שהנהיגו נורמות ניהול מושחתות ועם ראשי משרד הבריאות לדורותיהם ששיתפו איתם פעולה. את זה צריך לעשות לפני שמטפלים בביסלי ובבמבה.

 

בממלכת חלם. אז מה היה לנו? שר התקשורת (שהוא גם רה"מ) מנוע מלעסוק ברוב ענייני התקשורת, שר האוצר מנוע מלעסוק באחת הסוגיות הכלכליות המרכזיות בעשור האחרון (הגז הטבעי), מנכ"ל משרד האנרגיה היה מנוע משך תקופה מעיסוק ב... אנרגיה, והממונה על ההגבלים העסקיים מנועה או מונעת מעצמה לעסוק בחלק מהסוגיות הקשורות במונופולים. ובכן, בהצלחה לכולנו.